Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
OK, ik zal de stofhoes eens opmeten en een nummer opzoeken op het stuurhuis. Terug in Nederland zal ik de sierstrippen er ook eens afhalen inclusief de spatlappen en Owatrol bestellen. Bedankt voor jullie hulp!
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Ik heb destijds Owatrol en menie bij Bossina (Pottebakkersrijge 21 9718 AG Groningen 050 3125441) gekocht.
Er zijn allerlei manieren om roest te lijf te gaan. Owatrol is een gemakkelijke en redelijk goedkope manier. Hoe goed het is: ieder heeft vast een andere mening.
Wat info: http://www.zeilersforum.nl/index.php/For...uur-of-cip
Als je die stofhoes zelf wilt vervangen, let dan wel op dat je de stuurkogel (die van de stuurstang afgedraaid moet worden) weer precies goed terugzet. Zet met een ijzerzaag een merkteken op de stuurstang. Anders een ev. probleempje met je uitlijning. Ik heb het laten doen: kost weinig tijd, zeker als de stuurkogel gemakkelijk los gaat.
245 DL 1983
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Hoog tijd voor een update: Afgelopen woensdag weer terug gereden uit Oostenrijk. Alle spullen van de laatste 6 maanden moesten mee terug, dus de Volvo werd weer flink volgestouwd:
![[Afbeelding: img4755v.jpg]](http://img526.imageshack.us/img526/4448/img4755v.jpg)
De terugrit verliep vlekkeloos! Het viel me alleen op dat ik bij iedere tankstop olie druppels onder de auto zag liggen. Afgelopen Donderdag meteen even naar de Garage geweest voor een nieuwe APK (inmiddels 286000km). Zoals verwacht: Afkeur, dit keer 4 klusjes te klaren: 1) Stuurhoes, 2) Handrem RA, 3) Speling in stuurwiel, 4) Bodemplaat rot achter bestuurder stoel. Naast deze punten bleek dat er erg veel olie onder de auto hing, dit bleek later het gevolg van een lekkende kleppendeksel pakking.
Vandaag heb ik de stuurhoes en het probleem met de handrem opgelost, helaas kom ik er met de speling in het stuurwiel niet helemaal uit. Ik kan het stuur naar mij toe trekken en dan weer van mij afduwen, lijkt ongeveer 1cm speling te zijn. Is dit een vaker voorkomend probleem? De centrale bout in het stuur lijkt een beetje lost te zitten, maar dat kan niet alle speling verklaren lijkt me. Helaas heb ik zelf geen gereedschap om die bout aan te draaien. Als iemand tips heeft die mij van de stuurspeling afhelpen hoor ik het graag!
Morgen wordt de bodemplaat gelast, als het stuur gefixt is en er een frisse APK opzit, ga ik eens flink aan de slag met een roest behandeling. De garage adviseerde trouwens RX5 en RX10, ik zal nog eens gaan kijken wat dat voor goedje is. Owatrol zal ik ook nog eens opzoeken.
Hieronder nog een plaatje, mijn broertje heeft ook een Volvo gekocht! Ik ben trots op hem. Hij mag wel flink wat wegenbelasting betalen, maar de auto zelf was dan ook erg goedkoop.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Die zit vol ja ;-). Mooie tijd gehad in Oostenrijk?
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Schitterend draadje dit, word ik helemaal blij van. Je gebruikt een 240 precies waar ze voor gemaakt zijn. En je laat
alle mankementjes maken. Verdient zo'n auto ook. Respect! En keep up the good work
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Gewoon volstouwen met spullen inderdaad haha :lol:
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Prachtig mooie tijd gehad in Oostenrijk, mooi land, mooie wegen! De mensen zelf zijn wat gesloten, maar dat kan ik ze niet heel erg kwalijk nemen als je er maar 6 maanden bent. De bodemplaat is gisteravond dicht gelast. Ik mocht er zelf een stuk uit flexen en een nieuw stuk op maat maken. Zo handig ben ik nog niet met de flex, dus dat was een aardige klus... Het stuurwiel bleek wat lastiger, de centrale bout hebben we kunnen aandraaien met een zelfgemaakte dop sleutel, Maar er blijft speling in zitten. Die lijkt nog steeds in de montage van het stuurwiel te zitten, omdat de as er achter gewoon vast blijft zitten. Daarom denk ik ook niet dat heet aan het kruisstuk of de CAM zal liggen. Als er nog iemand tips heeft, hoe dit op te lossen, dan hoor ik het graag.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
De speling in het stuurwiel is gevonden! Met een lange dop 27, kan het stuur er af, dit is me helaas zelf niet gelukt, maar de garage wel. Bij het demonteren bleek er geen veer gemonteerd te zijn, om het lager op de juiste plek te houden. Dus ben ik zelf even op de motor naar de sloperij en een andere Volvo garage geweest om te zien hoe het in elkaar hoort te zitten. Daar heb ik een veer gevonden en die wordt waarschijnlijk maandag weer ingebouwd. Als de handrem dan ook weer naar behoren werkt, heb ik een nieuwe keurig!
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Inmiddels weer 3 maanden verder, de APK zat er dus alweer op. Heb even getwijfeld of ik de dorpels moest laten dicht lassen of gewoon doorrijden en het "probleem" uitstellen tot APK volgend jaar. Uiteindelijk toch gekozen voor het laten lassen. Helaas een hoge rekening (1400 euro), maar daarvoor is de achterkant (achter de bumper) en de beide dorpels dicht gelast. Het bleek slechter dan verwacht, ook de stukken onder de achterlichten waren rot. De reservewielbakken moeten ook nog vervangen worden, dat zal volgend jaar vast aan de beurt zijn. Iemand die dat goeiekoop doen kan?
Inmiddels ook even naar de handrem gekeken, die functioneerde nog nauwelijks, dus nieuwe remschoenen gekocht en ook de blokjes vervangen (het was inmiddels staal op staal....). De olielekkage zou volgens mijn garage van het kleppendeksel moeten komen, dus die heb ik vorige week omgeruild voor een nieuw exemplaar, ook maar even het ringetje en de carter plug vervangen, maar helaas hij lekt nog steeds... Geen idee waar dit vandaan komt, dus dat wordt nog even zoeken.
Stiekum ook even gekeken wat er nog meer te koop is. Heb een hele mooie 760 Diesel gezien uit 1986 hier vlakbij. Qua techniek (degelijke diesel, veel koppel, 6 cylinders), comfort (stuurbekrachtiging etc) wordt ik er eigenlijk wel enthousiast van. Vreemd genoeg zie ik behalve deze geen 760 stations diesel te koop staan. Om welke reden zou ik deze wel moeten kopen en om welke reden niet?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Droevige dag, zojuist heb ik de 240 moeten schorsen, er staat nu 310.000 km op de teller. Hij staat nu in de schuur, te wachten tot die weer naar buiten mag.
Het afgelopen jaar hebben we een Boerderijtje gekocht en gerenoveerd, daar heb ik de Volvo goed voor kunnen gebruiken: Zware aanhangers, gipsplaten, puin, stort, van alles heeft er in gelegen: Super auto, geweldig. Maar vanwege de MRB is die nou geschorst, hij is voorlopig vervangen door een 740GLE benzine.
Onze eerste auto is nu de 940 LPT op G3 (voor woon/werk verkeer).
Tweede auto is de 740 op benzine (om de kinderen naar school te brengen)
Derde auto is de 240, om de 740 te vervangen tijdens de wintermaanden.
De MRB regeling blijft gewoon super krom, ik hoop echt dat die rechtszaak gewonnen wordt, dan zijn er weer 2 Volvo's van mij volledig belasting vrij.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
|