Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Airco koelt nauwelijks
#1
Hallo,

Heb een 240 uit 1991 met fabrieksmatige airco met R12 koelmiddel.
Mijn probleem is dat als ik de airco aanzet de airco nauwelijks koelt, ook na langere tijd rijden niet.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?
Ook houd de auto heel vaak in als ik de airco inschakel, om de 20-40 seconden voel ik dat de auto even inhoud.
Hou koud hoort de lucht te zijn bij de uitstroomopeningen?

groet Bear

Antwoord
#2
is je koelvloeistof op peil?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
misschien domme vraag maar controller in dit koelstog peil?
Antwoord
#4
weet ik niet maar dat was wel het euvel bij een auto waar we onlangs hetzelfde probleem hadden, koelwater verdween uiterst traag in het uitlaat traject, de koude werd steeds minder en uiteindelijk de warmte ook
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Het koudemiddel, R12 in jouw geval dient inderdaad op peil te zijn.Helaas kan je dat peil niet controleren "vanaf buiten".
Je dient de installatie leeg te halen met een professioneel apparaat en dan te wegen hoeveel koudemiddel er uit gekomen is.
Op een typeplaat van de installatie of in VADIS kan je vinden hoeveel gram R12 er in hoort om de airco juist te laten functioneren.

In principe geeft een goede airco binnen een paar seconden koude af en zou je er niet eerst een eind mee hoeven rijden.
Natuurlijk duurt het vanaf het moment van koude lucht blazen tot het dalen van de totale interieurtemp. een tijdje.

Meestal wordt de werking niet gemeten adhv de uitgeblazen temp. maar aan de hand van de verschiltemp. tussen aangzogen lucht en uitgeblazen lucht.het verschil zal toch 10 graden moeten bedragen bij juist functioneren.

R12 is inmiddels vervangen voor R134a welke minder milieubelastend is.Je kunt je installatie laten retrofitten , dwz o.a. de afdichtingen worden geschikt gemaakt voor het koudemiddel R134a.Er zijn ook nog wel bedrijfjes die (stiekum) R12 bijvullen......

Het om de zoveel seconden inhouden zou veroorzaakt kunnen worden doordat de drukschakelaar een druk meet die buiten de gebruiksdruk valt en de aircopomp uitschakeld tot de druk weer normaal is.Iedere keer als de pomp/compressor weer inschakeld vraagt deze vermogen en houdt de auto mogelijk even in.
Maar aangezien m'n glazen bol gejat is kan ik daar niet met zekerheid over spreken.
Antwoord
#6
240diesel schreef:Meestal wordt de werking niet gemeten adhv de uitgeblazen temp. maar aan de hand van de verschiltemp. tussen aangzogen lucht en uitgeblazen lucht.het verschil zal toch 10 graden moeten bedragen bij juist functioneren.

Het om de zoveel seconden inhouden zou veroorzaakt kunnen worden doordat de drukschakelaar een druk meet die buiten de gebruiksdruk valt en de aircopomp uitschakeld tot de druk weer normaal is.Iedere keer als de pomp/compressor weer inschakeld vraagt deze vermogen en houdt de auto mogelijk even in.
Maar aangezien m'n glazen bol gejat is kan ik daar niet met zekerheid over spreken.

Ik weet niet precies hoe het zit bij een 240 uit 1991, maar bij veel auto's is de compressor van de airco niet continu ingeschakeld, om het brandstofverbruik te verminderen als je de airco niet gebruikt. Dus bij het inschakelen van de airco zul je dat merken, en tijdens het rijden zal de AC af en toe in/uitschakelen. Dat is bij veel auto's uiterst duidelijk merkbaar. Maar elke 20-40 seconden is wel heel vaak, dus ik vermoed net als de rest, dat er te weinig koudemiddel in de AC zit. Wanneer is het systeem voor het laatst getest? Vrijwel alle auto's met AC moeten elk jaar getest worden op gasdichtheid van de AC.
Antwoord
#7
240diesel schreef:Meestal wordt de werking niet gemeten adhv de uitgeblazen temp. maar aan de hand van de verschiltemp. tussen aangzogen lucht en uitgeblazen lucht.het verschil zal toch 10 graden moeten bedragen bij juist functioneren.

Overigens, een AC is het best merkbaar als er sprake is van zeer warme, vochtige lucht. De AC onttrekt vocht aan de lucht, en de resulterende droge, frisse lucht voelt erg aangenaam. Een goede test voor de functie van de AC is de volgende: zet ventilatie op voorruit, airco op max, temperatuur op minimum. Laat genoeg tijd dat de voorruit lekker koud kan worden. Schakel de airco uit, verander verder niets. In mijn ervaring met auto's met AC beslaat de voorruit vrijwel meteen na het uitschakelen van de AC, door het resterende vocht in het systeem. Na een tijdje zal de condens weer wegtrekken. Als je de AC uitschakelt en er gebeurt niet veel, dan is dat een indicatie dat de AC niet (goed) werkt.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gezocht airco reperateur chrisvhout 6 900 7 April 2025, 22:20
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  airco leidingen bevriezen DanielR 0 916 25 February 2023, 12:38
Laatste bericht: DanielR
Photo Airco Inbouwen - Welke pomp?? 245-DL 8 4.110 2 September 2021, 13:12
Laatste bericht: 245-DL
  Airco uit 940 inbouwen in 740 Rafiq 1 1.830 31 August 2021, 12:03
Laatste bericht: Marc1970
  elektrische airco inbouwen 245GLE1981 14 16.431 16 June 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Airco redden, R134 in R12 systeem. JvI 6 5.110 26 October 2020, 12:57
Laatste bericht: Lee
Wink Airco Volvo 264 1975 wibe 4 5.157 19 August 2020, 19:47
Laatste bericht: Marc1970
  airco-kachelunit monteren zonder airco JES240 2 3.467 22 November 2019, 18:51
Laatste bericht: TeunTimmermans
  240 zonder airco (en cruise control / stoelverwarming) Biopowerenschede 12 14.776 8 January 2019, 03:02
Laatste bericht: Nicolaas H
  Op zoek naar AIRCO specialist in omg. Amsterdam Boet 1 4.515 1 June 2017, 23:33
Laatste bericht: brun-c

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: