23 April 2010, 07:57
voorverwarming is r voor benzine en diesel. Misverstand is dat dit alleen maar nut heeft bij lage temperaturen. Voor een verbrandingsmotor is nagenoeg elke temperatuur te laag. Immers de bedrijfstemperatuur ligt hoger, en dus ook de temperatuur waarop alles is uitgezet en minder slijt (de bekende korte stukjes rijden met een koude motor)
Ook buiten de winterperiode is het gunstig voor de motor om tijdig op bedrijfstemperatuur te zijn, lees nooit een koude start te hebben. De chokefunctie vervalt nagenoeg dus ook minder verschraling van de motorolie. Er zijn wel verschillende versies. Met een "kacheltje" verwarm je alleen het koelwater, dus koelsysteem en dus alles waar het koelwater in de motorkomt (kop e.d.) en interieur, das puur comfort en s'winters ontdooide ruiten (dus geen krassen meer op je glas) (tenzij je de auto deelt met iemand die weigert te snappen hoe het werkt..)
De elektrisch aangesloten versies heb je voor koelwater en / of carter, dan wordt de olie ook mooi op temperatuur gebracht. Voordeel is snellere volledige smering, meten volledige oliedruk = minder slijtage. In tegenstelling tot het systeem dat alleen koelwater verwarmt ontrekt verwarmde olie niet eerst warmte aan het koelcircuit wat voor de start eerst heeft staan opwarmen (je stuur 4-5 L olie van -20 er doorheen..) Nadeel van deze systemen is dat je altijd met een snoer aan de gang bent, thuis kan dat, in Scandinavië en Noord Amerika ook bij kantoor of de supermarkt.
Een "standkacheltje" wat alleen de koeling verwarmt zit gewoon in de auto en werkt overal, al dan niet met een klokje, handmatig of op afstand. Het ding stuurt trouwens ook de ventilatie aan.
Nog wat voordelen, auto start makkelijker, accu wordt minder belast en is sneller bijgeladen, startmotor idem, geen beslagen of bevroren ruiten, veel minder onverbrande gassen dus brandstof besparing (het ding zelf verbruikt druppels) Alles op een hoop verdient ie zichzelf terug.
De apparaten zijn niet bijster goedkoop maar tegenwoordig bijzonder compact en zeer onderhoudsvriendelijk. Zelf heb ik um ook nog steeds niet (ik wilde r 20jr geleden al eentje aanschaffen) maar als ie r in zit gebruik ik um het hele jaar.
Tis een beetje het zomer- en winterbandenverhaal, iedereen zegt, "ik ga niet extra banden kopen, veel te duur" maar dat zijn geen extra banden want de kilometers blijven hetzelfde die je totaal op je banden rijdt, en nu wil opeens "iedereen" ze.
Niemand wilde dubbel glas want het is te duur, maar men vergeet het comfort wat je er ook bij krijgt.. nu zit "overal" dubbel glas in en gaan we heel voorzichtig naar "tripple-glass"..
Ook buiten de winterperiode is het gunstig voor de motor om tijdig op bedrijfstemperatuur te zijn, lees nooit een koude start te hebben. De chokefunctie vervalt nagenoeg dus ook minder verschraling van de motorolie. Er zijn wel verschillende versies. Met een "kacheltje" verwarm je alleen het koelwater, dus koelsysteem en dus alles waar het koelwater in de motorkomt (kop e.d.) en interieur, das puur comfort en s'winters ontdooide ruiten (dus geen krassen meer op je glas) (tenzij je de auto deelt met iemand die weigert te snappen hoe het werkt..)
De elektrisch aangesloten versies heb je voor koelwater en / of carter, dan wordt de olie ook mooi op temperatuur gebracht. Voordeel is snellere volledige smering, meten volledige oliedruk = minder slijtage. In tegenstelling tot het systeem dat alleen koelwater verwarmt ontrekt verwarmde olie niet eerst warmte aan het koelcircuit wat voor de start eerst heeft staan opwarmen (je stuur 4-5 L olie van -20 er doorheen..) Nadeel van deze systemen is dat je altijd met een snoer aan de gang bent, thuis kan dat, in Scandinavië en Noord Amerika ook bij kantoor of de supermarkt.
Een "standkacheltje" wat alleen de koeling verwarmt zit gewoon in de auto en werkt overal, al dan niet met een klokje, handmatig of op afstand. Het ding stuurt trouwens ook de ventilatie aan.
Nog wat voordelen, auto start makkelijker, accu wordt minder belast en is sneller bijgeladen, startmotor idem, geen beslagen of bevroren ruiten, veel minder onverbrande gassen dus brandstof besparing (het ding zelf verbruikt druppels) Alles op een hoop verdient ie zichzelf terug.
De apparaten zijn niet bijster goedkoop maar tegenwoordig bijzonder compact en zeer onderhoudsvriendelijk. Zelf heb ik um ook nog steeds niet (ik wilde r 20jr geleden al eentje aanschaffen) maar als ie r in zit gebruik ik um het hele jaar.
Tis een beetje het zomer- en winterbandenverhaal, iedereen zegt, "ik ga niet extra banden kopen, veel te duur" maar dat zijn geen extra banden want de kilometers blijven hetzelfde die je totaal op je banden rijdt, en nu wil opeens "iedereen" ze.
Niemand wilde dubbel glas want het is te duur, maar men vergeet het comfort wat je er ook bij krijgt.. nu zit "overal" dubbel glas in en gaan we heel voorzichtig naar "tripple-glass"..