17 January 2010, 20:38
Dus vol goede moed heb ik een nieuwe pakking ertussen geschroefd. Op gevoel die M8 boutjes stevig aangedraaid. Auto na enkele minuten aangeslagen (was een blok wat reeds enige tijd stil had gestaan van een 740 GLE). Ontsteking gesteld en een proefrit gemaakt. Motor en de aw71 voelen aanmerkelijk beter aan dan die oude 21E (met kapot bigend) en oudere BW55.
Lach van oor tot oor en vrolijk de rotzooi opruimen (dacht ik..!) ER DRUPPELDE OLIE ONDERUIT DE AUTO. Auto weggerold en blijkbaar was het de motorolie. Auto omhoog. Nog eens een keer gekeken en daar het op de scheiding van de bak en motor druppelde vermoedde ik een verkeerde montage van de achterste krukas pakking.
Na controle bleek dat ik de M8 bouten van de carterpa een redelijke slag kon aandraaien. Dit heeft zich ondertussen nog 2 keer herhaald. Volgens mij kan ik een eenmaal lekkende carterpan niet dichten met dichtdraaien (aandraaien) van al die boutjes op de panrand.
Denk dat ik van de week een keer de olie eraf gooi, de dichting droog en aan beide kanten voorzie van een goeie vloeibare pakking. (zwarte silicon).
IEMAND EEN BETER IDEE?
Oh Ja: Ik had juist de iets duurdere Elring pakking gekocht FCP-Groton. Is trouwens uit een stuk terwijl bij de oude motor een 4-delige moest worden verwijderd.
Lach van oor tot oor en vrolijk de rotzooi opruimen (dacht ik..!) ER DRUPPELDE OLIE ONDERUIT DE AUTO. Auto weggerold en blijkbaar was het de motorolie. Auto omhoog. Nog eens een keer gekeken en daar het op de scheiding van de bak en motor druppelde vermoedde ik een verkeerde montage van de achterste krukas pakking.
Na controle bleek dat ik de M8 bouten van de carterpa een redelijke slag kon aandraaien. Dit heeft zich ondertussen nog 2 keer herhaald. Volgens mij kan ik een eenmaal lekkende carterpan niet dichten met dichtdraaien (aandraaien) van al die boutjes op de panrand.
Denk dat ik van de week een keer de olie eraf gooi, de dichting droog en aan beide kanten voorzie van een goeie vloeibare pakking. (zwarte silicon).
IEMAND EEN BETER IDEE?
Oh Ja: Ik had juist de iets duurdere Elring pakking gekocht FCP-Groton. Is trouwens uit een stuk terwijl bij de oude motor een 4-delige moest worden verwijderd.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..