Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carter pan pakking !!! Blijft lekken...
#1
Dus vol goede moed heb ik een nieuwe pakking ertussen geschroefd. Op gevoel die M8 boutjes stevig aangedraaid. Auto na enkele minuten aangeslagen (was een blok wat reeds enige tijd stil had gestaan van een 740 GLE). Ontsteking gesteld en een proefrit gemaakt. Motor en de aw71 voelen aanmerkelijk beter aan dan die oude 21E (met kapot bigend) en oudere BW55.

Lach van oor tot oor en vrolijk de rotzooi opruimen (dacht ik..!) ER DRUPPELDE OLIE ONDERUIT DE AUTO. Auto weggerold en blijkbaar was het de motorolie. Auto omhoog. Nog eens een keer gekeken en daar het op de scheiding van de bak en motor druppelde vermoedde ik een verkeerde montage van de achterste krukas pakking.

Na controle bleek dat ik de M8 bouten van de carterpa een redelijke slag kon aandraaien. Dit heeft zich ondertussen nog 2 keer herhaald. Volgens mij kan ik een eenmaal lekkende carterpan niet dichten met dichtdraaien (aandraaien) van al die boutjes op de panrand.

Denk dat ik van de week een keer de olie eraf gooi, de dichting droog en aan beide kanten voorzie van een goeie vloeibare pakking. (zwarte silicon).

IEMAND EEN BETER IDEE?

Oh Ja: Ik had juist de iets duurdere Elring pakking gekocht FCP-Groton. Is trouwens uit een stuk terwijl bij de oude motor een 4-delige moest worden verwijderd.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Onlangs heb ik de pakking ook vervangen en alleen aan de pankant vloeibare pakking gebruikt: geen lekkage. De aansluiting tegen het blok is mooi vlak en een twee kanten plakspul leek me niet wijs.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#3
bij het vervangen van de pakking bij mijn 240 heb ik ook vloeibare pakking gebruikt. wat meer aan de pak-kant en maar een beetje aan de blok kant. Tot nu toe geen olie lekkage daar. (helaas wel nog wat koelvloeistofverlies zag ik gisteren...)

gelukkig is het niet de krukas-keerring aan de achterkant...

is de pan zelf nog goed? bij te hard aandraaien trek je misschien de boutjes erg diep in het zachte staal waar de pan van gemaakt is?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Als de carterpan vlak is heb je toch geen vloeibare pakking nodig als je een nieuwe pakking monteert?

Staat de plaat misschien wat bol rond de boutgaatjes vanwege te vast aandraaien voorheen, waardoor de pan niet overal goed meer aansluit?
Antwoord
#5
Die van Jos is een goeie. Als het tussen de gaatjes "Hol" of "Bol" (tis maar hoe je het bekijkt) zal het nooit meer goedkomen bij vervanging met een nieuwe pakking.

Wet iem,and het koppel wat normaliter op zo'm pan (B230E) losgelaten mag worden?

Heeft iemand ervaring met die 4-delige pakkingen? En zijn dat de originele Volvo pakkingen? Is deze aan te bevelen? En dus veel beter dan de eerder genoemde Elring pakking uit een stuk?

Bij voorbaat dank .. Ik hoor graag....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
vermoedelijk is de meerdelige pakking om deze er tussen te krijgen indien de pan niet helemaal onder de auto uit hoeft / kan ?! Zodat je deze in delen kunt platsen ivm de oliepomp?!

Mocht het zo zijn dat de rand rond de bevestiginggaten is vervormd, dan kun je na hertstel eens zien of je grotere (carroserie) ringen kunt plaatsen onder de schroefkoppen zodat je de krachten beter verdeeld, en verder, vast is vast.

Een pakking behoort op zichzelf al af te dichten maar door bv vervorming, tis allemaal oud, gebruik ik het liefst ook vloeibaar materiaal als extraatje, mar das persoonlijk.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 348 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Visco fan blijft constant blazen marc-f 2 1.759 10 March 2021, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  kleppendeksel blijft lekken adrianus240 7 4.649 28 November 2020, 14:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  carter-ontluchting Dinges 18 13.497 20 October 2014, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Olieafscheider. Pakking? Kwekkel 2 4.080 22 September 2014, 09:08
Laatste bericht: Kwekkel
  Blijft niet lopen. Henkjan0 9 4.993 8 April 2013, 20:31
Laatste bericht: Potvisboer
  Pakking tussen kat en voorpijp? Gandalf 4 2.899 16 December 2012, 23:34
Laatste bericht: Potvisboer
  B200f blijft soms hangen op 1.000 TPM goerloek 7 4.244 17 November 2012, 15:40
Laatste bericht: goerloek
  B230K Het stationair mengsel blijft doorlopen sieko 7 7.264 9 September 2012, 11:59
Laatste bericht: Dopski
  940 g3 blijft moeilijk stat. lopen bij start op benzine (alleen bij bij warme motor) Bjarne 0 1.545 18 July 2012, 15:29
Laatste bericht: Bjarne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)