Topics: 135
nee uitlijnen hoeft niet altijd als je andere banden/velgen neemt. Alleen uitbalanceren moet je doen als je een andere velg/band erop zet.
Maar dat doe je dan ??n keer, en als je dan wisselt van set zet je met krijt of iets dergelijks op je band welke het ook al weer is (LV = links voor) . Het beste is nog om de gaten van de wielmoeren ook nog te merken zodat de wielen altijd hetzelfde gemonteerd zitten. Maar dat laatste is volgens mij niet echt pers? nodig.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 9
Is balanceren niet alleen voor eventueel "oneffenheid" in het gewicht van de velg? Moet je ook nog oppassen waar je de velg monteert dan (LV/A etc)?
79-er 242 GT B23e
GT Jan-Willem schreef:Is balanceren niet alleen voor eventueel "oneffenheid" in het gewicht van de velg? Moet je ook nog oppassen waar je de velg monteert dan (LV/A etc)?
Ja, en de band zelf is ook niet op alle plekken even 'zwaar' dus vandaar. Inderdaad, je kijkt precies waar je de velg hebt gemonteerd.
Dus als je nu overstapt op een set banden/velgen voor de winter schrijf je even op je zomerset welke waar ligt. En als je wisselt ook weer natuurlijk. Zo klaar als een klontje
Even voor de duidelijkheid. Het uitlijnen is alleen om de auto weer netjes in z'n spoor te zetten (camber enz) zodat hij niet meer 1 kant op trekt als je het stuur los laat en zodat de wielen gelijkmatig afslijten.
Snap ik het nog niet: sorry:
Als je door te balanceren dat gewicht helemaal goed krijgt maakt het toch niet meer uit waar je hem monteert (afgezien van dat het voor bandenslijtage uitmaakt)?
79-er 242 GT B23e
ja dat geeft niet.
Inderdaad...volgens mij is de wielstand anders voor t.o.v. achter dus is het zinvol de banden te merken. En bij een achterwielaandrijver slijten de wielen achter natuurlijk meer. Bij een voorwielaandrijver slijten de banden v??r weer meer.
ahh oke; dan heb ik hem weer.
79-er 242 GT B23e
graag gedaan...daar is het forum voor. :-)
Topics: 3
Mijn winterbanden zijn alleen geschikt om in 1 richting te monteren, dus links moet links blijven en rechts moet rechts blijven. Dat is makkelijker te zien als ik er op schrijf welke plek hij zat, bovendien heb ik voor van die stiften waardoor ik de velg maar op 1 manier kan monteren (dus hoef de gaten van de wielmoeren niet te merken) Achter heb ik geen gaten in mijn velg voor een dergelijk stiftje, dus kan ik die niet voor monteren.
Kortom mijn banden zitten iedere winter weer op de zelfde plek.
Maar dat van die wielboutgaten is alleen van belang als je je wielen hebt laten balanceren aan de wagen, dat doen ze tegenwoordig niet meer. Dat was vroeger wel een oplossing als het met balanceren op een machine niet voldoende lukte. Dan zit de onbalans in een onderdeel van de auto.
:oops: