Topics: 2
Beste Volvo liefhebbers,
als ik mijn 244GLE (injectie) koud start, hoor ik altijd een brom (alsof er een pomp meedraait) vlak voordat de motor aanslaat.
Zodra de motor loopt stop het brommende geluid.
Gisteren startte ik, maar ook nadat de motor liep ging de brom vrolijk verder.
Tegelijk viel me op dat het laadstroomlampje zwak brandde en dat andere lampjes dat ook gingen doen (vooral als ik rem of richting aangeef).
Heeft eea met elkaar te maken?
Ik zie uit naar jullie reacties!
Topics: 49
Als lampjes flauw op gaan lichten als je grote verbruikers aanzet zou ik gaan denken aan een slechte massa kabel van bijvoorbeeld blok naar carroserie of vanaf accu ofzo.
Ook relais en de bijbehorende contacten kunnen wellicht niet geheel lekker zijn?
Die brom is misschien de brandstofpomp die het systeem op druk zet?
Of zit ik er nu geheel naast?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Topics: 35
Ik zou het eerder gaan zoeken in de alternator / dynamo. Zwak oplichtende lampjes in het dashboard kunnen verraden dat de dynamo niet goed meer bijlaadt..
Topics: 107
Ik zou inderdaad ook eerst de spanningsregelaar op de dynamo vernieuwen.
Da's nooit weggegooid geld,ook al zou blijken dat er meer aan de hand is.
Topics: 3
eenvoudig even de laadspanning meten.
neem eens even de v-snaar los en controleer of de as van de dynamo speling heeft op de lagers.
Als dat 't geval is dan is 'n revisie dringend noodzakelijk.
Topics: 2
Beste allemaal, het bleek inderdaad de dynamo te zijn.
Les die ik hieruit getrokken heb is dat het niet alleen een kwestie is van een brandend laadstroomlampje!
De "koudestartpomp" die bleef doordraaien nadat de motor liep, valt ook te verklaren: deze krijgt via de dynamo een signaal dat de motor loopt en slaat dan af. Omdat de dynamo niet meer werd herkend bleef de pomp dus lopen.
Hartelijk dank voor alle tips!
Topics: 35
Mooi dat het opgelost is