Topics: 31
DopdeDouwer schreef:Bij mijn 144 hangt er een klein zoemertje tussen de aansluiting 2 aansluitingen in de zekeringkast, volgens mij die van het contact en licht. Eenvoudig maar doeltreffend.
Zo'n zoemertje is volgens mij universeel en kan/mag nooit veel kosten.
Alweer een oud topic maar ik was benieuwd tussen welke zekeringen dat zoemertje gepllaatst kan worden is dat 1 en 4
Topics: 13
Makkelijkst is tussen de geschakelde draad van je deurschakelaar van de binnenverlichting en de draad op je lichtschakelaar waar spanning op staat als je licht aan staat. Trucje is simpel: de laatste verzorgt de +12V als het licht aan staat. De deurschakelaar schakelt naar massa, dus is het kringetje rond. Als je licht aan staat en je doet je deur open, blèrt je zoemer.
(Bij mij gaat het licht uit als ik het contact uit zet. Is het niet handiger om uit te vinden hoe ze dat geregeld hebben op de nieuwere modellen?)
`88 245, B230K, M47
Topics: 49
He Funsdaf,
Volgens mij heb je 87A en 87 verwisseld.
Als wit - is, zoemt ie altijd als je je licht aan hebt, en zodra je contact uit is stopt ie.
Als wit + is zoemt ie helemaal niet.
gr.
A.J.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Weet iemand waar de originele zoemer van Volvo zit? Ik kan me voorstellen dat hij er bij mij (een oorspronkelijke 265 uit 1980) er al in zit..... Ik weet allen niet waar ik dat ding zou moeten zoeken. Iemand een aanwijzing of foto?
Topics: 176
Bij mij ('82-er) zit ie onder het "kickpanel" aan de bestuurderskant, halverwege de stuurstang aan de linkerkant.
Als het morgen licht is neem ik even een fotootje
Topics: 38
Ah, dat was ik dus net aan het doen toen jij je bericht plaatste. Hing bij zowel mijn '81-er als '83-er achter de flap die boven de benen van de bestuurder hangt. Is wel al het nieuwe type dashboard.
Het is dus dat zwarte doosje? Twee witte draden en een zwarte.
Bedankt trouwens voor de snelle reacties! Ik zal morgen ook gaan zoeken en anders gaan knutselen..
Topics: 36
Mijn 82er usa uitvoering heeft ook zo'n heerlijk zoemertje (liever een pling pling geluid) en die werkt dus als je het licht aan laat staan maar ook als het licht uit is maar je laat je sleutel in het contact zitten met de motor uit en je doe je het portier open dan begint ie ook te zoemen een teken dus dat je niet vergeet de sleutel uit het contact te halen, hebben alle volvo 2 serie's dat.
Topics: 56
Ja, dat hebben ze allemaal, incl. gordelverklikker
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD