Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olieverbruik
Mijn 144 verbruikt redelijk veel olie. Dat wil zeggen een liter op 1000 kilometer als ik lange stukken rij (met 120km/h naar Frankrijk zeg maar) en meer tijdens veel korte stukken. Bij de start met een warme motor braakt ie even een pluimpje uit daarna rookt hij niet meer. Je ruikt hem wel. Hij schijnt redelijk te stinken als je er achter rijdt.

Ik heb nog niet zo lang geleden het luchfilter, olie, oliefilter, bougies etc. vervangen. De kleppen heb ik vorige week gesteld. Hij loopt toch redelijk ruig stationair. Ook met gestelde kleppen (en na vervangen van de motorrubbers. Dit scheelt wel trouwens). Dat doet ie al sinds ik hem heb. Dit schijnt te duiden op een matige cilinderkop. Ik heb nog nooit naar de carterventilatie gekeken (waar vindt ik die op een B20?). En er zit sinds de winter een klein beetje smurrie op de olievuldop. Dit is bijna weg na het vervangen van de olie. Logisch eigenlijk.

Wat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken? Ik kan een nieuwe cilinderkop monteren maar zijn hiermee de problemen opgelost? Of moet ik bij dit soort symptomen naar de zuigers/zuigerveren kijken. Ik verdiep me liever wat meer in de materie voordat ik als een kip zonder kop dure onderdelen koop zonder dat het probleem wordt opgelost.

Bedankt!

Antwoord
Ik heb nog nooit naar de carterventilatie gekeken (waar vindt ik die op een B20?)

Hier: Wink Topic: Carterventilatie B20
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Olie kan van onderaf in de cilinder komen, wegens mankerende olieschraapveren, dan verbruikt-ie continu en vooral bij hogere toeren. Of van bovenaf, wegens mankerende klepsteelhoedjes. Dat laatste is meest logisch, na een tijdje worden ze keihard en sluiten niet meer af en olie loopt langs de klepstelen de cil. in. Of die hoedjes schieten van de houder af.
Als het goed is (nou ja, niet goed dus) rookt-ie nog meer als je terugschakelt en op de motor afremt, en daarna weer gas geeft.

Die rubbers kan je redelijk goed bekijken als je het kleppendeksel eraf haalt, onder/achter/binnenin de klepveer zitten ze. Vervangen is weer wat lastiger, maar als je de kop eraf haalt eenvoudig zelf te regelen.

De cilinderkop kan je beoordelen door te kijken of de uitlaatkleppen even ver omhoog steken als de inlaatkleppen. Mag wel 1-2 mm verschil in zitten.
Hobbelig lopen kan ook komen door een gare nokkenas, die een paar kleppen maar half opent. Ook dat kan je weer meten, "normaal" wordt de klep 9 mm ingedrukt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dank voor de tips.

Ik zal ook eens naar die flame guard kijken. Die schijnen wel eens verstopt te raken heb ik me laten vertellen.
Mijn 144 is een automatic............... Zal ik hem anders onder het rijden in de P zetten? Tongue Wedden dat ie dan rookt!
Maar even zonder gekheid. Ik heb het wel eens geprobeerd door vol door te trekken in de kick-down en vervolgens van het gas af te gaan. Dit heeft geen effect. De motor daalt veel te langzaam in toeren.
Ik zie sowieso nooit rook achter de auto. Ook niet als ik hem plat trap.
Antwoord
Ik heb ook een 144 automatic staan, nog niet veel mee gereden maar volgens mij kan je tijdens het rijden van D naar L schakelen zolang je onder de 90 km/h rijdt. Dan zou het toerental toch wat op en neer moeten gaan en kan je een soort remmen op de motor effect nadoen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Werkt spelen met de toeren niet in de N? OF werkt die check alleen onder belasting?

Veel makkelijkeer te checken ook, dan kun je er gewoon achter gaan staan ipv rennen of rijden Wink
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat mag je een normaal olieverbruik noemen (240 2.3 '92 332.000km) Joris Bovy 10 10.607 20 September 2011, 11:44
Laatste bericht: Jambon
  Olieverbruik 345GLS 14 7.854 30 April 2011, 15:11
Laatste bericht: Jambon
  Olieverbruik terugdringen met Paardenmiddel?? Black Moose 7 8.771 15 February 2009, 13:30
Laatste bericht: ruuds70
  Olieverbruik twannie 4 4.297 12 March 2006, 23:29
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)