11 May 2009, 10:05
Mijn 144 verbruikt redelijk veel olie. Dat wil zeggen een liter op 1000 kilometer als ik lange stukken rij (met 120km/h naar Frankrijk zeg maar) en meer tijdens veel korte stukken. Bij de start met een warme motor braakt ie even een pluimpje uit daarna rookt hij niet meer. Je ruikt hem wel. Hij schijnt redelijk te stinken als je er achter rijdt.
Ik heb nog niet zo lang geleden het luchfilter, olie, oliefilter, bougies etc. vervangen. De kleppen heb ik vorige week gesteld. Hij loopt toch redelijk ruig stationair. Ook met gestelde kleppen (en na vervangen van de motorrubbers. Dit scheelt wel trouwens). Dat doet ie al sinds ik hem heb. Dit schijnt te duiden op een matige cilinderkop. Ik heb nog nooit naar de carterventilatie gekeken (waar vindt ik die op een B20?). En er zit sinds de winter een klein beetje smurrie op de olievuldop. Dit is bijna weg na het vervangen van de olie. Logisch eigenlijk.
Wat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken? Ik kan een nieuwe cilinderkop monteren maar zijn hiermee de problemen opgelost? Of moet ik bij dit soort symptomen naar de zuigers/zuigerveren kijken. Ik verdiep me liever wat meer in de materie voordat ik als een kip zonder kop dure onderdelen koop zonder dat het probleem wordt opgelost.
Bedankt!
Ik heb nog niet zo lang geleden het luchfilter, olie, oliefilter, bougies etc. vervangen. De kleppen heb ik vorige week gesteld. Hij loopt toch redelijk ruig stationair. Ook met gestelde kleppen (en na vervangen van de motorrubbers. Dit scheelt wel trouwens). Dat doet ie al sinds ik hem heb. Dit schijnt te duiden op een matige cilinderkop. Ik heb nog nooit naar de carterventilatie gekeken (waar vindt ik die op een B20?). En er zit sinds de winter een klein beetje smurrie op de olievuldop. Dit is bijna weg na het vervangen van de olie. Logisch eigenlijk.
Wat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken? Ik kan een nieuwe cilinderkop monteren maar zijn hiermee de problemen opgelost? Of moet ik bij dit soort symptomen naar de zuigers/zuigerveren kijken. Ik verdiep me liever wat meer in de materie voordat ik als een kip zonder kop dure onderdelen koop zonder dat het probleem wordt opgelost.
Bedankt!