Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat je nu hebt is de Pierburg (DVG) 175 CDUS, typisch geleverd op de B23A. Ik denk wel dat die pas te maken is voor een 2 liter blok want deze heeft op allerlei motoren gezeten. O.a. de Saab, hier een aardige beschrijving:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf.
Hier hebben ze vast wel de spullen je nodig hebt:
http://www.bccp.nl/shop2/index1.html
Een Solex (Zenith) 175 CD past denk ik ook wel.
http://link.marktplaats.nl/233842212,
http://link.marktplaats.nl/231675671 Maar je weet inderdaad nooit hoe die ouwe dingen er aan toe zijn. Op zich zijn naald en membraan eenvoudig te controleren. Naald moet vooral recht en rond zijn.
Gescheurd membraan is wel een goeie oorzaak van veel te rijk lopen by the W. Vervangen van naald en membraan is redelijk eenvoudig.
http://www.scribd.com/doc/4683068/5-pierburg-single
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Onwijs bedankt voor de mooie documenten met uitgebreide beschrijvingen!
Overigens staat er een heuze Stromberg 175 CD-fabriek op de B200F (geen Pierburg), al verwacht ik niet dat er erg veel verschil zit tussen de twee (of?)
Thanks again!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
... je word zo wijs van een btje hands-on klussen:
Revisieset besteld bij NordiCar voor een B20A, want het blok is een 2l exemplaar (B200F). Echter, na demontage blijkt de Stromberg natuurlijk een exemplaar voor een B23A. Op het label staat ook:
Volvo 1317826 (een Stromberg 175 CD US).
... en ja, dan past er dus nix (sproeiernaald wel, maar sproeierbuis/ main jet, vlotterventiel en pakkingen niet) :'(
Denk da'k 't revisiesetje nog maar ff houd en iemand zoek die m'n 175 CD US wil ruilen voor een 175 CD2 SE (voor B20A). Iemand?
(xal ook ff een dergelijk verzoek bij de TK(A) draadjes zetten)
Dankjewel!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Qua cilinderinhoud is je B200 gelijk aan de B19A (zat in basisversies vd 240 en in de oudste 360), en de B20A (uit de 140 serie), allen 1986 cc.
Een carb uit de 140 serie (de 175CD2SE) is niet zo handig. Heeft de aansluiting voor de gasklep aan de andere kant, kan vast allemaal wel omgebouwd worden maar toch niet optimaal denk ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Hey Marc,
Naar welke carburateur moet ik dan op zoek?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk die je nu al hebt. Als je daar een nieuwe sproeier induwt (en wat-ie nog meer nodig heeft), en dat combineert met de B20A naald, dat je dan een heel eind bent.
De naald is namelijk het meest bepalende onderdeel voor het mengsel, voor zover ik weet zijn die sproeiers maar in een paar binnenmaten gemaakt, en voor heel veel Volvo blokken even groot. Bijvoorbeeld deze:
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...cts_id=590
Ik zou BCCP of Scandcar eens bellen of een andere club die veel carbs van veel verschillende Volvo types in handen heeft.
En anders probeer je het eens een rondje met de sproeier die je nu hebt, maar dan een millimeter omhoog geduwd (met een hamer in de 140 Stromberg, misschien heeft de CDUS een subtieler verstelmechaniek), en de B20A naald. Of je verstelt de vlotter zo dat het benzine nivo in de vlotterkamer wat daalt. Alles wat een armer mengsel geeft is toegestaan lijkt me.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
... als ik je goed begrijp zou ik een revisiesetje voor de huidige carburateur moeten halen en een andere sproeiernaald (geschikt voor een B20A)? Kreeg zelf de indruk dat de sproeierBUIS vooral bepalend is voor het mengsel en niet zozeer de naald. De sproeierBUIS is nl nogal verschillend voor een CD2 SE en een CD US.
De CD US heeft idd wel een wat subtieler afstelmechaniek - een messing moer in de grondplaat 8). Ik ga r wel ff mee stoeien - zoëzo erg bedankt voor 't meedenken! :-*
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hmm, ja die buizen zijn verschillend omdat ze in een ander soort houder steken. De binnendiameter is waarschijnlijk gelijk, meet eens na.
Wat denk ik ideaal zou zijn is een setje voor die Pierburg/Stromberg 175CDUS carb maar dan voor de 2 liter SAAB motor. Dan heb je ÃÂn de goede passende sproeier ÃÂn een aardige naald voor betere benzinetoevoer.
En de beste carb voor je zelfgemaakte B200A is de carburateur die op de B19A in de 240 zat. Dan heb je de goede aansluitingen voor de gasklep e.d. en de goede naald.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969