Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stalen koppakking B23A
#1
Eerdaags ga ik een andere kop plaatsen op mijn 244 met B23A motor. Nu lees ik het een en ander op het forum over een stalen koppakking. Ik heb nu een kopset liggen met daarin een ouderwetse koppakking met omgefelste blikken randen op de cilinderopening de rest lijkt wel grafiet.
Voldoet een stalen koppakking beter op een motor die op LPG loopt?
Hoe kom ik aan een stalen koppakking, op welke motortype's en in welke volvo's wordt deze gebruikt?
alvast bedankt Jan
Antwoord
#2
Multi Layer Steel, op het eerste gezicht zal de compressie iets omhoog gaan wat niet ongunstig is voor LPG. Cometic maakt ze o.a. Ik weet er verder niks van maar deze man veel meer:

http://www.pbase.com/stealthfti/tsna

Het ding in kwestie: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510653
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
leuke pakkingen (ik heb er een liggen voor 'later'), maar ze hebben wel nette pasvlakken nodig, kunnen minder goed tegen oneffenheden.

Op de site van stealthfti staan enkele zeer goede tips over het aantrekken van cilinderkopbouten bij die pakkingen en nog diverse andere tips. zeer handig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Volkomen onzin een stalen koppakking op een B23A.
Antwoord
#5
Jelmar schreef:Volkomen onzin een stalen koppakking op een B23A.

Volkomen mee eens,ik zie er ook totaal geen voordelen in :o
Antwoord
#6
voor lpg maakt het niet echt uit. dat de koppakking steviger is kan leuk zijn als je een BCP kop (grote koelkanalen) hebt, die blazen de koppakking sneller er door.

door de kleinere squish afstand gaat de motor wel lekkerder lopen, meer koppel. maar of dat bij lpg even "extreem" is als op bezine weet ik niet, het voordeel zit em namelijk erg in de betere menging die bij lpg toch al beter is dan bij benzine.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Maar...... er schijnen wel grote kwaliteitsverschillen te bestaan in koppakkingen. Veel after-market pakkingen zijn van veel mindere kwaliteit en krijg je dan weer problemen mee.

Dus neem een Volvo originele pakking, of eentje van de leverancier die ze maakt: vlgs mij iets van Elron.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#8
Ticcie schreef:Maar...... er schijnen wel grote kwaliteitsverschillen te bestaan in koppakkingen. Veel after-market pakkingen zijn van veel mindere kwaliteit en krijg je dan weer problemen mee.

Dus neem een Volvo originele pakking, of eentje van de leverancier die ze maakt: vlgs mij iets van Elron.

elring is inderdaad de beste, de originele.
De stalen pakkingen zijn ook heel goed, zelfs een stuk sterker dan de originele. maar die sterkte is eigenlijk alleen 'bruikbaar' voor extreme tuning.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 734 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.762 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.538 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.428 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.246 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.816 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.791 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.409 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.284 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 10.704 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)