Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
De ruitenwisser van de 245 uit 1992 gaat niet meer uit, nadat je hem aan hebt gezet. Ook niet als het contact helemaal uit is geweest.
In de uitstand en in de intervalstand wist hij bijna even snel als in de normale wisstand (met een klein hikje erin).
In de normale wisstand wist hij normaal.
In de snelle wisstand wist hij snel (normaal dus).
De enige manier om hem uit te krijgen is de stengel vanuit de uitstand iets naar beneden en dan iets naar je toe te trekken, zonder dat je de sproeier activeert.
Vraag is: waar moet ik de oorzaak zoeken:
- relais
- stengel
- de ruitenwissermotor - de contactpunten daarvan?
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Rob schreef:Heb je hier: wat aan?
Heb ik zeker wat aan! Dank je, ik ga morgen eens onder de motorkap kijken. Aan de RECHTer kant! ;-)
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Maandenlang rondgereden met een ruitenwisser die niet meer uit wilde na het aanzetten.
Op de sloop een nieuwe stengelschakelaar gehaald, maar die bleek een gebroken behuizing te hebben.
jafd gevraagd of ik die van zijn Polar mocht overnemen, maar ik kon die middag niet.
Toen uiteindelijk bij Albert en Bram vorige week een andere stengel gehaald.
Vanavond kapje van de stuurkolom er af om eens te kijken hoe ik de stengel kon vervangen:
En wat bleek het geval......... ??? De schroeven waarmee de ruitenwisserstengel-unit aan de stuurkolom zit vastgeschroefd, zaten een beetje los. Oftewel: te weinig / geen massa.
Schroefje vastgedraaid en het werkt weer helemaal perfect! ;D
Zo zie je maar: soms is de oplossing veel eenvoudiger dan je denkt.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Albra had er 4 verkocht 9 mei, ikke was er 1 van (Vorige eigenaar had een hond......), en nummer 2 staat hierboven..... ;D
het kan ook geen kwaad even het relais te bekijken. In de mijne was (lekkage)water gelopen, waardoor de ruitenwissers nogal eens een spontaan wisgedrag vertoonden. Slecht voor het systeem, wissen op een droge ruit. Domme koppen in de straat als ik sproeiend en wissend de straat uitreed.
De relais zitten onde een stalen kapje links naast de pedalen onder de bekleding. Als er 1-tje hangt vangt hij water en kan daar het probleem in zitten. Overigens heb ik de mijne schoongeborsteld van binnen en een condensator opnieuw gesoldeerd. Daarna met Ty-wraps gezorgd dat hij met de bodem naar onder hangt. Is een oplossing, de reden moet ik nog zoeken en aanpakken.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Nou, mijn bericht op 17 mei was te vroeg gejuichd... >

Het probleem van de niet-meer-stoppende ruitenwissers kwam weer terug.
Vanavond maar weer eens op zoek gegaan naar een oorzaak. Zoals altijd beginnen met zoeken naar een los contactje of een massaprobleem.
Wat bleek:
Het metalen kapje naast de ruitenwissermotor (met dat plastic folie eronder), waar de contactpuntjes van het ruitenwissermechaniek onder zitten, er af gehaald. Het koperen veertje dat tegen het metalen kapje aangedrukt hoort te zitten was helemaal zwart, en ook de plek op het kapje waar het veertje tegenaan drukt was zwart. Geen idee wat dit contactje doet maar toch maar even helemaal schoongeschuurd en het veertje wat omhoog gebogen zodat het extra strak tegen het kapje aan zit.
Kapje er weer op geschroefd, en jawel:
Ze doen het weer!! ;D
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Goed zeg!
Ik heb ook ooit mijn motor uitelkaar gehad, maar kan me niets herinneren van dat "koperen veertje dat tegen het metalen kapje aangedrukt hoort te zitten"
Dit is alles wat er bij mij uit kwam. (klik op de foto voor een groter formaat)
[img width=200 height=150]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/rwIMG_0043_resize.jpg[/img]
Wellicht mass oid? ???
Foto uit:
Topic: How-to Ruitenwissermotor vervangen