4 July 2008, 11:31
Vanmorgen naar een koeltechnisch bedrijf geweest en de airco in de 245 uit 1980 laten vullen.
Eerst het restandje R12 afgepompt (zat eigenlijk niets meer in maar om het helemaal netjes te doen), daarna afgeperst met stikstof op 10 Bar, meer durfde de monteur niet direct i.v.m. het kapot kunnen gaan van de verdamper, koffie drinken en bijpraten over de koeltechniek en daarna gespannen naar de druk kijken of deze teruggelopen was, nee dus
Op naar de volgende stap, het vacumeren. Netjes op onderdruk van 500micron gezet (2000 is al voldoende volgens de regels) en wederom even gewacht of de onderdruk bleef staan, en jawel
Vervolgens het Koedemiddel FX56 (vervanger voor R12 en geschikt voor gebruik met minerale olie) in het systeem gebracht, bij 1,2 Kg was het kijkglaasje mooi vol en volgens de monteur dus voldoende. De opgegeven hoeveelheid R12 is volgens het boekje 1,4 Kg. Net iets minder dus. Het zonnetje vol op de ruiten, airco aan (meteen overdreven MAX natuurlijk) en met een grote grijns van "zie mij eens even met airco rijden" een toertje gemaakt. : ;D ;D
Wel had ik nog steeds de vraag waarom het systeem leeg was. Deze vraag werd beandwoord toen de meterset van de ventielen af werden gehaald, het lagedruk ventiel lekte en de messing afdichtdop die normaal deze lekkage kan opvangen is door de V-snaar van de stuurservo geraakt en afgesleten waardoor er een klein gaatje in zat. Helemaal gerust gesteld dus.
Eerst het restandje R12 afgepompt (zat eigenlijk niets meer in maar om het helemaal netjes te doen), daarna afgeperst met stikstof op 10 Bar, meer durfde de monteur niet direct i.v.m. het kapot kunnen gaan van de verdamper, koffie drinken en bijpraten over de koeltechniek en daarna gespannen naar de druk kijken of deze teruggelopen was, nee dus
Op naar de volgende stap, het vacumeren. Netjes op onderdruk van 500micron gezet (2000 is al voldoende volgens de regels) en wederom even gewacht of de onderdruk bleef staan, en jawel
Vervolgens het Koedemiddel FX56 (vervanger voor R12 en geschikt voor gebruik met minerale olie) in het systeem gebracht, bij 1,2 Kg was het kijkglaasje mooi vol en volgens de monteur dus voldoende. De opgegeven hoeveelheid R12 is volgens het boekje 1,4 Kg. Net iets minder dus. Het zonnetje vol op de ruiten, airco aan (meteen overdreven MAX natuurlijk) en met een grote grijns van "zie mij eens even met airco rijden" een toertje gemaakt. : ;D ;DWel had ik nog steeds de vraag waarom het systeem leeg was. Deze vraag werd beandwoord toen de meterset van de ventielen af werden gehaald, het lagedruk ventiel lekte en de messing afdichtdop die normaal deze lekkage kan opvangen is door de V-snaar van de stuurservo geraakt en afgesleten waardoor er een klein gaatje in zat. Helemaal gerust gesteld dus.
245DL 1980 USA