Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
De dynamo op mijn 144 zit hartstikke scheef en is veel te zwaar. Laatst is hierdoor de poelie van de waterpomp afgebroken. Ik ben er klaar mee en zoek een nieuwe dynamo.
Volgens mij zit er origineel een 14v. 35a. Bosch dynamo in een 144.
Er zijn zo ontzettend veel dynamo's op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Scandcar heeft een 55a dynamo voor een hele redelijke prijs. Maar de lijst dynamo's is lang en ik hou mijn Volvo liever zo origineel mogelijk. Niet omdat ik een purist ben maar omdat mijn ervaring is dat origineel toch meestal het langste meegaat.
Voor de duidelijkheid het gaat om een 1969 144s 2.0 de luxe automatic met b20 blok op LPG. Ik gebruik hem dagelijks voor woon/werk verkeer.
Welke dynamo past het beste bij mijn Volvo?
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
55A klinkt goed. Er zijn ook genoeg aanbieders van gereviseerde originele Bosch dynamo's.
http://www.volvo-klassiekers.nl/html/electra.htm bijvoorbeeld.
Zo ziet de originele eruit:
http://link.marktplaats.nl/164919065
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Het lijkt me niet dat Bosch dynamo's onderdoen voor originele Volvo dynamo's aangezien die ook gewoon van de Boschfabriek komen.
Of zeg ik nu iets geks?
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee, niks geks. Op de 140 serie werden ook nog wel SEV Motorola dynamo's gemonteerd. Belangrijkste is natuurlijk of-ie er fysiek inpast. Mijn Iskar dynamo uit Joegoslavie werkt ook super.
Bosch/Volvo lijkt me the way to go voor originaliteit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Bedankt voor de info!
Maar ik bedenk me nu ook of ik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar heb.
Mijn dynamo heeft nu twee aansluitingen. Een dikke zwarte (voeding) en een dunne rode. Dan zit de spanningsregelaar in de dynamo toch? Anders heb je toch meerdere aansluitingen?
Zit die spanningsregelaar onder de voorruit of op de wielkast? Ik vindt wel een RAW relais en staprelais onder de voorruit.
Het is toch een vierkante unit met afgeronde hoeken?
Ik heb deze auto nog maar een paar maanden en het is mijn eerste Volvo. Ik moet er nog een beetje inkomen
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
ton76 schreef:Bedankt voor de info!
Maar ik bedenk me nu ook of ik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar heb.
Mijn dynamo heeft nu twee aansluitingen. Een dikke zwarte (voeding) en een dunne rode. Dan zit de spanningsregelaar in de dynamo toch? Anders heb je toch meerdere aansluitingen?
Zit die spanningsregelaar onder de voorruit of op de wielkast? Ik vindt wel een RAW relais en staprelais onder de voorruit.
Het is toch een vierkante unit met afgeronde hoeken?
Ik heb deze auto nog maar een paar maanden en het is mijn eerste Volvo. Ik moet er nog een beetje inkomen 
Bij de eerste Volvo 200 modellen zit de spanningsregelaar ook apart tegen het binnenscherm maar daarbij kun je ook een nieuwe regelaar rechtstreeks op de dynamo monteren.Het roestige kastje op het scherm kun je dan verwijderen. Of de dynamo's van de 144 en vroege 200's hetzelfde zijn weet ik echter niet.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Orig. 4 aansluitingen op de dynamo. Bedrading zal al wel een paar keer opnieuw aangesloten zijn. Niet teveel aan wijzigen, anders nachtmerrie. Waarom maak je bestaande dynamo niet pas?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Het stel oog aan de bovenkant van de dynamo is al afgebroken.
De dynamo blijft door de spanning op de v-snaar wel zitten maar ik wil dat alles degelijk in elkaar zit met goed passende onderdelen.
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Ik heb net even goed onder de kap gekeken. De spanningsregelaar is ontkoppeld. De groene draad die normaal gesproken naar de dynamo zou moeten gaan is los gekoppeld en ingetaped. Dat is makkelijk, dan koop ik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.