Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilator werkt alleen op stand 3
De ventilator (niet voor de motor, maar voor het ontwassemen) van m'n 240 werkt alleen in stand 3, nadat ie een tijdje na aankoop (half jaar geleden) wel op de andere standen werkte. Ik las ergens iets over met een hogedrukspuit doorblazen, maar kan dat wel? Eigenlijk :-[ weet ik niet zo goed of de selectieschakelaar op het dashboard gemakkelijk weer in elkaar is te zetten nadat ik 'm demonteer... Ik vrees dat ik als kantoorpikkie jullie duwtje in de rug nodig heb om dit op te lossen...

Heeft iemand hiermee ervaring? Bedankt alvast!
Antwoord
wellicht is t alleen de schakelaar. Want als de motor het gewoon doet dan vermoed ik dat het alleen die kan zijn.

(gedeeltelijke)demontage middenconsole: Schroef de schroefjes (kruiskop) onderin net voor je pook los (beetje onder de bekleding) en aan de zijkant net onder je contactslot en aan de overkant onder het dashboardkastje. Dan zitten er nog van die plastic clamps in onderaan links en rechts. Die wip je weg met een schroevendraaier. dan kun je de voorzijde er voorzichtig af trekken. Voorzichtig want er zitten overal kabels aan. Dan kun je nu erachter kijken en de schakelaar voorzichtig loshalen.

Handigste is om even een andere schakelaar van de sloop of van iemand te regelen. Die even aansluiten wanneer het open ligt en testen of het dan weer werkt. Questie van 10 minuten werk dit hele klusje.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
zal/zullen de weerstand(en) wel zijn, die zitten bij de motor volgens mij... veel werk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Als de motor het doet, zou het inderdaad in de stroom voorziening moeten zitten:
- zekeringen
- schakelaar (kan meestal weinig aan stuk of is heel simpel te checken)
- voorschakelweerstand (zorgt ervoor dat de motor langzamer draait, in standje max wordt de weerstand niet gebruikt)

Let wel op de voorschakel weerstand gaat niet zomaar kapot: De ventilatormotor kan versleten zijn of om een of andere reden zwaar draaien. Hij vraagt dan veel energie waardoor de weestand te heet wordt en doorbrand. Dan kan je wel een nieuwe weerstand kopen (duur: voor volvo 850 €75,-) maar dan brand hij meteen weer door. Dus loop in dat geval ook de motor even na of hij lekker soepelloopt, lagertjes, bladeren etc etc.

Antwoord
estateservices of scandcar zijn wel betaalbaar voor deze dingen.
Antwoord
Ik denk inderdaad de kachelweerstand. Ik heb zelf een volvo 340 waarbij ik hetzelfde probleem had. Alleen stand 3 deet het nog maar. Ook hier zit het weerstand in de kunstof kachelbehuizin. Het voordeel bij de 340 is alleen dat de kachel tegen het schutbord onder de motorkap zit. Lekker makkelijk dus. Twee tikken met een hamer en wat contactpray op het weerstandselement en alles doet het weer tot op de dag van vandaag. Je zou even moeten nagaan of het weerstandje bij deze modellen ook in de behuizing zit, of elders.

Suc6
Antwoord
eronder, helemaal weggewerkt onder je dash. Gebruik de zoekfunctie want er staan hier handige tips hoe je dit klusje klaart. En als je toch bezig bent zou ik meteen de kachelmotor vervangen. Tis extra werk maar je hoeft er dan niet nog een keer aan te beginnen.
Antwoord
Ik ga er eens mee aan de gang. Heb de vorige eigenaar gesproken en die had 't erover dat ie dat probleem ook had. Zegt dat de ventmotor is vervangen, dus ik vermoed dat 't de weerstand is. Bedankt he!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 779 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.285 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.615 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.268 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Interval ruitenwisser werkt niet !!OPGELOST!! Boet 11 10.051 27 July 2020, 00:04
Laatste bericht: Boet
  Amazon loopt alleen nog maar stationair na een motorwissel MacVolvo 12 9.730 7 February 2019, 12:46
Laatste bericht: MacVolvo
  Richtingaanwijzer werkt niet UraniumFever 5 4.863 11 December 2018, 11:28
Laatste bericht: 245GLE1981
  Verlichtingsschakelaar werkt niet goed Mark244 0 1.859 10 December 2018, 21:01
Laatste bericht: Mark244
  Vervangen ventilator Ben 17 19.220 24 April 2018, 09:51
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Afstandsbiedening werkt niet meer - c30 2.0d 2007 Pizza)guy 1 3.387 29 January 2018, 07:53
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)