Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2007
Hoi,
De NECAM lpgtank van mijn 245 uit '91 is lek aan de onderzijde (buiten de auto).
Met tussenpozen lekte er van onderen grote wolken gas en vloeistof uit. Inmiddels is ie leeg.
Vreemd genoeg lekte de tank nauwelijks toen brandweer en vervolgens ANWB langs kwamen.
Daarna wel weer. ???
Ik ben nu op zoek naar een andere tank en hoe dit aan te pakken.
- Heeft iemand ervaring met vervanging van de lpgtank.
- Komt dit vaken voor?
- Zijn er relatief nieuwe tanks beschikbaar?
- Welk voorwerk kan ik zelf doen?
- Wie weet een lpg installateur met Volvo expertise niet te ver van Enschede?
Dan lees ik het graag,
Tjeerd Hobma
Weet je wel zeker dat de tank lek is?? Vlgs mij komt dat eigenlijk bijna nooit voor. Het lijkt me waarschijnlijker dat het een slang of een aansluiting is.
Op zich is de tank en alles eromheen niet moeilijk om te vervangen, alleen moet je wel 100% zeker weten dat je het lek-vrij monteert (met gastape om het draad etc). Hoef je de ANWB en brandweer ook niet meer zo vaak uit te nodigen ;D
Op marktplaats staan vaak 2ehands installaties aangeboden. In z'n geheel mag je die iig niet overbouwen, maar misschien wel alleen de tank. Aan de andere kant: vlgs mij kost een nieuwe tank zo tussen de 200 en 300 max, dus dat gaat ook nog wel.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
ben het met ticcie eens bijna onwaarschijnlijk dat je tank lekt.
ik help vaak trucks apk keuren en een luchtketel met roestproblemen geeft echt brokken speculaas af aan roestkorsten voordat de roest zich door de ketel heeft gevreten.
in jouw geval zou dit dus betekenen dat de apk - keurmeesters hier overheen gekeken hebben en dat meerdere jaren lang..........(een lpg tank is ook nog eens dikwandiger dan een luchtketel van een truck.)
ik heb wel een MOGELIJKE andere verklaring;
wellicht heeft iemand de 80% vuller eens uit de tank geschroeft om een grotere actieradius te krijgen.
jij hebt misschien net getankt toen de tank gas begon te spuiten.
dit komt om veiligheidsredenen buiten onder de auto uit ipv in de kofferbak.
dat vrijkomen van je gas is MOGELIJK gekomen omdat het vrij warm was na het tanken en de buitentemp. samen met de warme uitlaatdemper de tank begon te verwarmen.
als de tank warmer wordt moet hij de uitzetting van de inhoud op kunnen vangen en doet dat normaal door die 20% aan ruimte die er over is nadat je de tank voor max. 80% gevuld hebt.
is de tank nu 100% gevuld geweest ontbrak dus die expansieruimte en ging het overdruk ventiel in werking.
dit ventiel is er dus ook voor de veiligheid (al gaf het jou wellicht een ander gevoel dan veiliheid)
het ontsnappende gas(zeker het vloeibare deel) onttrekt veeeel warmte an de omgeving (lees tank) want het vloeibare deel gaat over in gasvormig en onttrekt warmte.
die afkoeling gaf tijdelijk de indruk dat het lekken over was omdat het ventiel door de dalende druk en temp. sloot.
toen het circus weer vertrokken was was de tank weer voldoende opgewarmt om weer van voor afaan te beginnen.
Vroeger was die 80% vuller er nog niet en dat was ook de reden dat LPG in parkeergarages niet was toegestaan.
ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak en hoor graag hoe dit afloopt.
laat bij de geringste twijfel de lpg-specialist eens vrijblijvend kijken en hem eens een prijs noemen om de boel in orde te maken.
groet, jan
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
tjeerd lekzoeken met aansteker geprobeerd??????
we horen ook graag hoe het afloopt.
groet, jan
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Tjeerd schreef:Hoi,
De NECAM lpgtank van mijn 245 uit '91 is lek aan de onderzijde (buiten de auto).
Met tussenpozen lekte er van onderen grote wolken gas en vloeistof uit. Inmiddels is ie leeg.
Vreemd genoeg lekte de tank nauwelijks toen brandweer en vervolgens ANWB langs kwamen.
Daarna wel weer. ???
Ik ben nu op zoek naar een andere tank en hoe dit aan te pakken.
- Heeft iemand ervaring met vervanging van de lpgtank.
- Komt dit vaken voor?
- Zijn er relatief nieuwe tanks beschikbaar?
- Welk voorwerk kan ik zelf doen?
- Wie weet een lpg installateur met Volvo expertise niet te ver van Enschede?
Dan lees ik het graag,
Tjeerd Hobma 
Ik zou bijna zeggen: jammer dat ie nu leeg is, want nu de druk eraf is kun je niet meer zien waar het lekkende gas vandaan komt.
Het is zo goed als uitgesloten dat de tank zelf lek is.
Hij lekt waarschijnlijk ergens bij een aansluiting op de tank; als je het metalen afdekkapje van de tank verwijderd, zie je de aansluitingen van de lpg leiding en vulslang zitten.
Ook zou het kunnen dat het "ventiel" van de vulslang blijft hangen.
Met goed kijken,een beetje zeepsop of WD40 en eventueel wat onderdelen van een sloopinstallatie is dit heel goedkoop en goed op te lossen.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Oh ja, was nog vergeten te zeggen : werken aan een lpg installatie doe je bij voorkeur BUITEN