Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stottert bij accelereren
Mijn 245, uit 1987 heeft een B230F moter. Bij het langzaam optrekken gaat het soms wel goed, maar als ik iets meer vermogen vraag stottert hij 1x voor hij oppakt. In zijn 3 of 4 is dat alleen ergerlijk, maar ik zijn eerste versnelling schokt de hele auto en lijkt zelfs af te willen slaan. Wat kan dit zijn? Bobine is nieuw, rotor is nieuw, ontstekingshuis is nieuw, benzinepomp is 1 jaar, benzinefilter is 1 jaar. Hoor graag suggesties! Dank alvast.
Antwoord
Draai er s een bougie uit, de makkelijkste en kijk of de elektrode nog mooi hoekig is en de afstand klopt, 0,7mm. Bougiekabels zitten er wel s losjes op maar eigenlijk is dat geen punt.
Controleer de (isolatie van de) BDP sensor achterop het blok.

Benzinedrukregelaar, mag geen benzine in het vacuumslangetje zijn.

Is de klepspeling bekend?

Kan je de foutcodes uitlezen? https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineO...sticCodesi
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vandaag werd het erger.... Het was warm hier in Brabant. Hij stottert heviger, vaker, verliest echt vermogen en slaat meerdere keren af. daarna start hij wel weer meteen..  enig idee wat het kan zijn?
Antwoord
Zijn alle vacuum- en luchtslangen nog heel? Start s nadat je de stekker van de luchtmassameter hebt losgemaakt. https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineP...erSymptoms

Ook de gasklep schoonmaken en afstellen: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Antwoord
Beste Marc,
Ik heb alle slangen bekeken en vooral die tussen het gasklephuis en de LM-meter. 
Geen rare dingen gezien en gevonden. Wel stond mijn koelwater te laag, maar dat zal het probleem niet kunnen zijn, toch? Heb ook even alle zekeringen er uit gehaald, met een koperborsteltje gedaan en de klemmen met een fijn schuurpapiertje van eventuele aanslag te ontdoen. Het gasklephuis heb ik met remmenreiniger gecleaned en zo ook de stappenmoter. Maakte allemaal geen verschil. Bij let loshalen van de stekker op de LM-meter daalde het toerental en klom weer op met de stekker er weer in. Geen vocht/brandstof in het leidinkje.  
Er kwam uit de kennissenkring wel een opmerking dat het misschien een temperatuursensor kan zijn die verkeerde indo geeft en de computer daarmee het bos in stuurt. Zie ook het vorige euvel van september '23 en nu ook weer verergering bij warmer weer. Afijn, ik heb nog steeds geen idee. Ook niet of hij uitgelezen kan worden. Vraag ligt bij een expertachtig iemand.
Antwoord
De 240 heeft geen diagnosestekker in de moderne zin van het woord. Alleen een knipperlichtje wat in Zweedse morse communiceert. https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineO...sticCodesi

Veel te weinig koelwater kan rare dingen veroorzaken, maar dat zie je gauw genoeg aan het TEMP wijzertje. En de kachel geeft weinig warmte bijvoorbeeld.

Als de temperatuursensor het is, kan je dat eenvoudig verhelpen door de stekker even vast en los te maken. Trouwens goed alle stekkers. Overgangsweerstanden zo laag mogelijk (voor de zekeringen is dat goed preventief onderhoud).
ALs je ze kan vinden, neem dan de echte keramieken zekeringen, die van plastic krimpen langzaam

Is dit eigenlijk een standaard benzine auto of LPG? Anders komen er andere dingen bij.
Antwoord
Hoi Marc,
Het is een standaard 2,3 liter op benzine en geen gas.
Wat denk jij? Een benzineprobleem of en elektrisch?
Antwoord
ALs ik dat wist. Hele Volvo forums staan vol met 'hesitate under acceleration/load' kwalen, en zelden komt er een Eureka moment langs. De elektronische injectie is een degelijk systeem en kan best wat compenseren her en der, maar alles moet heel en sluitend zijn.

Het is vaker een kwestie van schoonmaken en afstellen dan onderdelen vervangen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 2.313 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  B230FK stottert na bocht Volvorine 4 3.175 7 January 2019, 22:22
Laatste bericht: edwin
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 4.206 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  [740] B230K met EZK118 en pierburg 2B5 stottert en houdt in op LPG en benzine MartjeB 21 17.895 20 March 2016, 15:24
Laatste bericht: henqui
  volvo 244 2.1 lpg stottert bij lage toeren volvo maatje 4 4.413 2 January 2016, 08:49
Laatste bericht: lenlux
  Slecht accelereren + Storingslampje ArjenDL 1 3.262 5 November 2014, 11:38
Laatste bericht: Dinges
  v40 stottert mverkamman 2 1.824 18 September 2013, 20:40
Laatste bericht: mielo
  940 LPI G3 stottert stationair en bij overschakelen, benzine ok MartjeB 1 1.769 17 September 2013, 19:20
Laatste bericht: MartjeB
  Volvo S60 bifuel stottert en slaat af aben 13 16.029 31 August 2012, 00:39
Laatste bericht: Cat
  B21 aarzelt bij accelereren Peter Timmer 12 5.829 20 October 2006, 15:35
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)