7 November 2022, 16:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 November 2022, 16:48 door Thijs69.)
Beste lezer,
Ik heb een volvo 245 uit 1981. Er zat een kapotte 2.1 in die ik eruit heb gehaald en vervangen voor een B23 (2.3 liter motor met carb ). Deze motor heb ik uit een lopende sloper gehaald en helemaal uit elkaar gehad (kop eraf, zuigers en oliepomp eruit etc.), dus ik heb daarna het hele blok door gemeten en alle spelingen tussen de lagers van het blok, zuigers en ook oliepomp nagekeken. alle metingen waren nog binnen de marges en dus niet versleten. Daarna heb ik het volledige blok schoon gemaakt van binnen en gezorgd dat er nergens meer olie zat etc. Daarna is hij (volgens mij) helemaal goed opgebouwd via het boekje met de oude lagers natuurlijk. vervolgens heb ik er een volvo olie filter in gezet en de juiste voorgeschreven olie erin gegooit en blok in de auto gelegd. Het blok loopt prachtig en doet het perfect, maar nu komt het probleem.
Sinds ik het blok erin heb gelegd en er dagelijks in rij brand het olie lampje als hij warm is bij lage touren. Als hij koud is brand het olie lampje niet, maar als hij lekker warm word en een kwartiertje/ 20 minuten rijd gaat het lampje branden tussen 800 en 2000 touren. Als ik heb stilzet in P (want heb automaat) maakt hij 1000 touren en als je de olie dop van de kleppedeksel afhaalt kan je de olie wel lekker zien rond spetteren in de kop. Ook heb ik in de laatste 3/4 maanden dat ik er dagelijks mee rij geen enkel probleem gehad en verbruikt hij zo goed als geen olie en oliepijl is altijd mooi tot de max.
Nu zit ik te twijfelen of het aan de lagers in het blok of oliepomp ligt, maar die heb ik toch echt doorgemeten en had niet (te) veel speling, Dus ligt het aan de oliedruk sensor, de olie die ik gebruik of aan het feit dat ik het hele blok heb schoon gemaakt waardoor de olie beter stroomt en dus minder druk op bouwt? ik weet het niet, maar heb geen zin om het blok eruit te trekken.
Ik heb een volvo 245 uit 1981. Er zat een kapotte 2.1 in die ik eruit heb gehaald en vervangen voor een B23 (2.3 liter motor met carb ). Deze motor heb ik uit een lopende sloper gehaald en helemaal uit elkaar gehad (kop eraf, zuigers en oliepomp eruit etc.), dus ik heb daarna het hele blok door gemeten en alle spelingen tussen de lagers van het blok, zuigers en ook oliepomp nagekeken. alle metingen waren nog binnen de marges en dus niet versleten. Daarna heb ik het volledige blok schoon gemaakt van binnen en gezorgd dat er nergens meer olie zat etc. Daarna is hij (volgens mij) helemaal goed opgebouwd via het boekje met de oude lagers natuurlijk. vervolgens heb ik er een volvo olie filter in gezet en de juiste voorgeschreven olie erin gegooit en blok in de auto gelegd. Het blok loopt prachtig en doet het perfect, maar nu komt het probleem.
Sinds ik het blok erin heb gelegd en er dagelijks in rij brand het olie lampje als hij warm is bij lage touren. Als hij koud is brand het olie lampje niet, maar als hij lekker warm word en een kwartiertje/ 20 minuten rijd gaat het lampje branden tussen 800 en 2000 touren. Als ik heb stilzet in P (want heb automaat) maakt hij 1000 touren en als je de olie dop van de kleppedeksel afhaalt kan je de olie wel lekker zien rond spetteren in de kop. Ook heb ik in de laatste 3/4 maanden dat ik er dagelijks mee rij geen enkel probleem gehad en verbruikt hij zo goed als geen olie en oliepijl is altijd mooi tot de max.
Nu zit ik te twijfelen of het aan de lagers in het blok of oliepomp ligt, maar die heb ik toch echt doorgemeten en had niet (te) veel speling, Dus ligt het aan de oliedruk sensor, de olie die ik gebruik of aan het feit dat ik het hele blok heb schoon gemaakt waardoor de olie beter stroomt en dus minder druk op bouwt? ik weet het niet, maar heb geen zin om het blok eruit te trekken.