Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig
#21
Ja zeker! Dat valt alles mee qua aanpassingen, er komt zelfs een boutgat recht voor het Citroen gat lijkt t. En als die eenmaal zit, ben je er voor 100.000 km vanaf.

Die pompjes hebben een impeller die gemaakt is om vlak tegen een vlak aan te draaien, maar dat zal je adapter wel hebben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#22
(7 July 2019, 23:02)Marc1970 schreef: Die pompjes hebben een impeller die gemaakt is om vlak tegen een vlak aan te draaien, maar dat zal je adapter wel hebben.

Dat is precies de reden waarom ik bij deze pomp uit ben gekomen, dat had de originele pomp namelijk ook.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#23
Het was een beetje stil in het topic, maar dat wil niet zeggen dat het ook stil was op het waterpompfront. Een kleine opsomming met wat plaatjes.


Eerst maar een nieuw stukje koelwaterslang vanaf de bocht onder de dynamo door (komt vanaf de radiateur).

[Afbeelding: 48260424541_1518d6b84d_c.jpg]


Pakking gemaakt om de adapterplaat tegen het waterpompbuis te monteren.

[Afbeelding: 48260424531_8afe8660dd_c.jpg]


En de adapterplaat zelf.

[Afbeelding: 48260495447_7226fc3ede_z.jpg]


Daar hebben we de nieuwe pomp, afkomstig uit de Volvo-catalogus.

[Afbeelding: 48260495522_b561401cf5_c.jpg]


Met de op maat gemaakte industriële poelie.

[Afbeelding: 48260495342_27618e5191_c.jpg]


En het geheel op zijn plaats tegen de adapterplaat.

[Afbeelding: 48260423446_4a3d95bc3c_c.jpg]


De bovenste boutjes gebruikt om een op maat gemaakt steuntje voor de V-snaarspanner te monteren.

[Afbeelding: 48260494417_0a0aefb55b_c.jpg]


Een mooi nieuw stukje siliconenslang in U-vorm om de eerder getoonde slang te verbinden met de waterpomp, bij de Volvo's waar deze pomp op wordt gebruikt zitten de koelwateraansluitingen op de radiateur precies andersom namelijk.

[Afbeelding: 48260423436_0bef59e858_c.jpg]


De poelies netjes in lijn.

[Afbeelding: 48260423291_666e7c6360_c.jpg]


Met de spanner voor de V-snaar weer in positie.

[Afbeelding: 48260494292_e63f6e201a_c.jpg]

[Afbeelding: 48260494382_63602fe224_c.jpg]


De aansluiting voor de retour van de inlaatspruitstukverwarming (en tegelijkertijd ook van de verdamper van de lpg-installatie).

[Afbeelding: 48260494372_953845db2c_c.jpg]


Ook niet onbelangrijk, nu er geen constant meedraaiend ventilatorblad meer op de waterpomppoelie zit, heb ik van de nood een deugd gemaakt en een elektrische ventilateur ingebouwd. De ventilator van een Saxo automatique bleek precies dezelfde diameter te hebben als de originele. Stevig beugeltje geconstrueerd om het geheel op zijn plek te houden et voilà.

[Afbeelding: 48273172011_1ebd65fa0e_c.jpg]


Een elektrische ventilateur behoeft uiteraard ook aansturing, dus in de toevoerslang naar de radiateur een thermoswitch geplaatst uit de BX catalogus. Deze schakelt in bij 88 graden en houdt het bij 77 graden weer voor gezien. In combinatie met de thermostaat die bij 72 graden open gaat leek me dat een mooie combinatie.

[Afbeelding: 48273171931_e14fd088df_c.jpg]

[Afbeelding: 48273171896_49013c818a_c.jpg]


Kabelboom gemaakt om de thermoswitch en de ventilateur met elkaar te verbinden. Het geheel afgezekerd en geschakeld via een relais.

[Afbeelding: 48273253442_97451d0742_c.jpg]


Nog een kleine overzichtsfoto.

[Afbeelding: 48273253577_d571852c57_c.jpg]


En natuurlijk waar het allemaal om te doen was, circulatie in de radiateur!!!

https://youtu.be/ynM0dIKO1uE
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#24
En je ziet er bijna niks van, mooi gedaan. Die onderste radiatorslang maakt nu een reis van een meter, is al bijna een koeling op zich.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#25
(13 July 2019, 20:15)Marc1970 schreef: EDie onderste radiatorslang maakt nu een reis van een meter, is al bijna een koeling op zich.

Vroeger kwam hij vanonder de dynamo direct in de waterpomp, nu moet hij er even omheen, valt opzicht wel mee hoor. Nog niet echt tijd gehad voor een serieuze proefrit, maar het ziet er zeer veelbelovend uit.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 3.951 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.318 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 11.279 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 13.734 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  Hulp nodig met LH2.4 Estoque 39 31.609 24 October 2015, 01:27
Laatste bericht: Dopski
  Heeft een volvo 240 met B230fx motor altijd een katalysator? hek 1 2.300 14 October 2015, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Waterpomp poelie Volvo 142 B23 6 4.155 15 April 2015, 12:55
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  distributieriem heeft neiging om van tandwiel af te lopen jos245 2 2.954 4 April 2015, 19:16
Laatste bericht: jos245
  Volvo 245 heeft de hik Joepie 44 28.312 17 January 2015, 19:52
Laatste bericht: Marc1970
  Welke volvo 240 heeft een hydrolische koppeling? Hilgert 2 2.875 23 August 2014, 13:56
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)