Het was een beetje stil in het topic, maar dat wil niet zeggen dat het ook stil was op het waterpompfront. Een kleine opsomming met wat plaatjes.
Eerst maar een nieuw stukje koelwaterslang vanaf de bocht onder de dynamo door (komt vanaf de radiateur).
Pakking gemaakt om de adapterplaat tegen het waterpompbuis te monteren.
En de adapterplaat zelf.
Daar hebben we de nieuwe pomp, afkomstig uit de Volvo-catalogus.
Met de op maat gemaakte industriële poelie.
En het geheel op zijn plaats tegen de adapterplaat.
De bovenste boutjes gebruikt om een op maat gemaakt steuntje voor de V-snaarspanner te monteren.
Een mooi nieuw stukje siliconenslang in U-vorm om de eerder getoonde slang te verbinden met de waterpomp, bij de Volvo's waar deze pomp op wordt gebruikt zitten de koelwateraansluitingen op de radiateur precies andersom namelijk.
De poelies netjes in lijn.
Met de spanner voor de V-snaar weer in positie.
De aansluiting voor de retour van de inlaatspruitstukverwarming (en tegelijkertijd ook van de verdamper van de lpg-installatie).
Ook niet onbelangrijk, nu er geen constant meedraaiend ventilatorblad meer op de waterpomppoelie zit, heb ik van de nood een deugd gemaakt en een elektrische ventilateur ingebouwd. De ventilator van een Saxo automatique bleek precies dezelfde diameter te hebben als de originele. Stevig beugeltje geconstrueerd om het geheel op zijn plek te houden et voilà.
Een elektrische ventilateur behoeft uiteraard ook aansturing, dus in de toevoerslang naar de radiateur een thermoswitch geplaatst uit de BX catalogus. Deze schakelt in bij 88 graden en houdt het bij 77 graden weer voor gezien. In combinatie met de thermostaat die bij 72 graden open gaat leek me dat een mooie combinatie.
Kabelboom gemaakt om de thermoswitch en de ventilateur met elkaar te verbinden. Het geheel afgezekerd en geschakeld via een relais.
Nog een kleine overzichtsfoto.
En natuurlijk waar het allemaal om te doen was, circulatie in de radiateur!!!
https://youtu.be/ynM0dIKO1uE
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993