Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen, de Polarbear
#1
Ik heb de Volvo alweer een paar maanden en ik neus nogal wat langer rond op het forum, dus laat ik me eens voorstellen!

Wat standaard info; Woon in Nijmegen, ben 32 jaar. Ik heb een eigen bedrijf waarin ik custom fietsen bouw: www.timmermansfietsen.nl Dit doe ik 2 dagen per week. Daarnaast werk ik 4 dagen per week bij Twiga Travelcars als manusje van alles. www.twigatravelcars.nl. Hier is de liefde voor het sleutelen aan auto's weer opgebloeit. Vooral het maken van dingen die niet standaard zijn. Puristen kunnen nu beter wegzappen!

Mijn auto historie bestaat uit: Kevers, Peugeot 205's en op dit moment een VW Transporter T5 (ook een erg fijne wagen) Sinds vorig jaar in Zweden te zijn geweest kan ik mijn ogen niet meer van Volvo's afhouden. Ik vind de fysieke techniek geweldig, maar ook de filosofie van het merk. Sinds najaar 2017 ben ik dan ook aan het rondkijken voor een daily driver 240/245 estate. Ik kwam er natuurlijk meteen achter dat een 740/940 een technisch/financieel betere keuze is. Dus dat we hebben we dan ook niet gedaan. Voor mij is de 240/245 de eerste echte Stationcar. Zoals ik vroeg als een kind een Stationcar zag.

Dus begin april moest het er maar eens van komen. Na wat rondvraag op het forum deze 240 van een oud vrouwtje gekocht:

[Afbeelding: volvo-245-front-side-2-294144.jpg]

50.000km op de teller, beetje oppervlakkige roest en alle rubbers in goede staat. De ladder kreeg ik er gratis bij!


























En toen toch maar deze gekocht, wel daadwerkelijk van een oud vrouwtje:

[Afbeelding: volvo%201.jpg]


En hier samen met het andere werkpaard:

[Afbeelding: 2018-05-22%2018.29.53.jpg]

Het is een 1992 Polar in "met een witte blijf je zitte" kleur. De auto heeft wat roestplekjes bij de voorruit, achterklep, deuren en 2 in de kokers. De B200f motor is net ingereden met 430.000 Km. Ik heb het oude vrouwtje 750 euro's gegeven. Daarna sprak ze in tranen: "Je gaat er toch niet zo'n rally mee rijden? en dat je de auto daarna naar de sloop brengt?" Ik antwoordde hierop. Ja en Nee. Misschien ooit een keer een Rally, voor de extra KM score, maar naar de sloop nooit! Haar tranen verdwenen als benzine in een 240 tank. Met haar zege ben ik daarna naar huis gereden. 


Er zijn op dit moment een aantal plannen voor de Volvo:
  • De auto (nog) betrouwbaarder maken
  • De auto naar eigen (slechte) smaak aanpassen
  • En op de lange termijn Elektrisch maken
Ja, elektrisch maken  Big Grin Via Twiga ben ik in aanraking gekomen met een aantal bedrijven die oudere auto elektrisch maken. Ik wil het grootste deel zelf doen, maar de software kant ga ik lekker laten doen. Ik heb de volgende redenen om de auto elektrisch te maken:

  1. Omdat het kan
  2. Omdat het me van de straat houdt (vreemde term in auto context)
  3. Omdat het past bij mijn woon werk afstand
  4. Omdat ik het milieu een beetje wil ontzien (vandaar ook de naam Polarbear)
Maar het allerbelangrijkste, voordat ik een auto elektrisch maak, wil ik deze eerst goed leren kennen. Daarom ga ik eerst een jaar of 2 rijden met de auto (dan kan ik ondertussen ook vooral een beetje sparen). Daarna zal ik beslissen of ik deze volvo, of een ouder model elektrisch maak.

Eerst deze dus maar eens rijdende houden. Op weg naar huis na de aanschaf voelde ik natuurlijk meteen meer gebonk en geknars dan tijdens de hemelse roze wolk proefrit. Voor de achterkant voelde snoeihard. De volgende dag dus maar eens naar de achterveren gekeken. Deze setup zat eronder:

[Afbeelding: 2018-04-15%2010.04.01.jpg]

De hulpveren mochten meteen vertrekken. ik rijd bijna nooit met zwaardere belading. Als volgende moesten we maar eens iets doen aan dit stuk onafgeveerd gewicht:

[Afbeelding: 2018-04-15%2010.04.07.jpg]

Volgens mij komt deze uit zo'n plek, waar met wind, van graan bloem wordt gemaakt. Hier hebben we een nieuwe, iets hogere voor gemaakt uit POM, een kunststof die van alle kunststoffen het meest in de buurt van metaal komt.

[Afbeelding: 2018-04-15%2010.17.22.jpg]

Van molensteen, naar hockeypuck:

[Afbeelding: 2018-04-15%2010.19.27.jpg]

En onder de auto:

[Afbeelding: 2018-04-15%2010.32.46.jpg]

Echt een wereld van verschil qua comfort en wegligging!

Op dez foto kun e ook meteen zien wat de staat is van de onderkant van de auto. Dit was er denk ik zo een waar je spiegel onder legt op een concours....De onderdelen zijn redelijk crispy, maar de bodem is gelukkig hard. Wel een paar plekjes op de kokers, maar dat komt later.

De auto is ooit van KPN geweest en gebruikt als demo auto voor allerlei multimediasystemen in de jaren 90. De jaren 90 zijn alleen leuk wat betreft muziek, dus de rest kan vertrekken:

[Afbeelding: 2018-04-10%2019.23.09.jpg]

Dit is hoe de auto er nu bij staat:

[Afbeelding: 2018-04-27%2016.57.01.jpg]

Ik heb ratrods gezien met meer allure, dus er moet nog heel wat gebeuren! in dit topic zal ik sommige werkzaamheden bijhouden. Dingen zoals in tank pomp vervangen ga ik geen fotoreportage van maken. Daarvoor heb ik te weinig tijd (wordt verbruikt door onderzoek naar "Tesla engine swap")

Wat is er tot nu toe gedaan:
  • Intank pomp en sensor vervangen (deed niks)
  • Ruitenwisser motor schoonmaken (motortje had volvo virus, wilde niet stoppen)
  • Deel sierstrips verwijderen en gaatjes dichtlassen (drempel voor vocht en vuil hoger maken)
  • Verlichting interieur vervangen door LEDs (komt nog een verslag van)
  • Motorsteunen vervangen
  • Achterklep rubber vervangen (Wat een gedoe met dat nieuwe type rubber. Moet meer talk op dan mijn babybilletjes!)
  • Likrubbers ramen vervangen
  • Kogelscharniertjes en reflectoren koplampen vervangen
Wat moet er nog gebeuren:
  • Alle rubbers vervangen, tegelijkertijd vervangen we de roeste onderdelen de vers gepoedercoate donoronderdelen.
  • Injectorrail vervangen (zit een deuk in, kan nooit goed zijn)
  • leidingen motor schoonmaken
  • Voorruit vervangen (gescheurd en roest)
  • Verdere roest aanpakken
  • Andere dingen die we tegenkomen wanneer we bovenstaand aanpakken
Tussen aanschaf en vandaag heb ik al gemerkt dat de to do lijst steeds verder groeit. De liefde groeit echter ook, dus voor 750 euro heb ik al 

Daarnaast was ik op zoek naar leuke velgen. Ik wil eigenlijk altijd iets unieks. Deze keer ben ik eens andersom gaan kijken, welke banden wil ik? En daar ga ik mijn velgen op afstemmen. binnenkort meer hierover:

[Afbeelding: 2018-05-09%2020.53.45.jpg]

[Afbeelding: 2018-05-09%2020.53.40.jpg]

[Afbeelding: 2018-05-09%2021.45.06.jpg]

Spel en humorfouten voorbehouden.
Antwoord
#2
Dit gaat leuk leesvoer worden, ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Welkom op het forum, en meteen een goede binnenkomer met knutselreportage.
Je liet ons wel even schrikken met je eerste foto van de onberipelijke 245:
In dergelijke concourstaat zien we ze maar zelden.
Volvo 240 1987 B230K M47
Antwoord
#4
Echt leuk om te lezen als iemand zo humorvol kan schrijven.  Ik hou er wel van. Smile  Veel plezier en opknapsucces met je 240.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#5
Geweldig. Maar waarom (behalve dat het kan) ga je 14" velgen verbreden? Daarvoor is niet erg veel bandenkeuze, zeg 215/65r14 en dan is het op. En dan kom je ws. ook nog tekort op draagvermogen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Banden zijn al binnen, was geen probleem om te vinden.

Denk een beetje in deze richting: https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r...p=D-117947

[Afbeelding: 200.gif]

Ik ben de laatste tijd wel weer fan van hogere banden, De looks. maar vooral het comfort.

Als ik dan die Audi's zie rijden, waar zo'n opengeknipte fietsenband op de velg gekit zit...brrrrr. En maar compenseren met soundproofing die duitsers.
Antwoord
#7
Ja die heeft net zoveel rubber als de originele trekkerband. Ik hoop dat ze niet tegen de achterste wielboog aankomen, zeker omdat je de velgen naar buiten verbreedt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Project "14 inch not standard" Onderdeel van Codename "Drempelkiller" gaat verder:

De wielen heb ik in samenwerking met Velgenservice in Schaijk afgemaakt. De eigenaar daarvan is echt een vakman.

Het viel trouwens wel tegen hoe krom sommige velgen waren (de kant waar ik niet aan gelast heb):



Gelukkig is staal goed te richten.


Hier de wielen met hun nieuwe inlegzooltjes (het blauw zit er vanuit de fabriek op, om de maagdelijk witte letters te beschermen tegen mijn zwarte gatkrabbers:

[Afbeelding: 2018-06-29%2016.28.27.jpg]

En hier op de wagen:

[Afbeelding: 2018-07-06%2015.35.12.jpg]

Ondertussen ook wat sierlijsten verwijderd en gaatjes dichtgelast.

Mooi 30 mm dieper:

[Afbeelding: 2018-07-06%2015.36.01.jpg]

De banden zijn Cooper Cobra's in 215/70/R14. Ik denk dat dit ongeveer de maximale maat is die op een standaard 240 past. (mits je dus de wielen naar buiten brengt) Ik heb van te voren met een stuk karton wel even getest of de wielen nergens zouden aanlopen. De wielen zijn kwa omtrek een klein beetje groter dan de 185/80/R14 wielen, maar de Km teller geeft nog steeds net iets te veel aan.

Verder nog een ander bekend probleem aangepakt. Als jullie deze foto zien, dan weet iedereen denk ik wel wat ik gedaan heb en waarom:

[Afbeelding: 2018-07-06%2015.27.37.jpg]

Het is een beetje beun gemaakt, maar ik wil eerst testen of het blijft werken/niet veranderd in lava. 

In mijn geval werkt de motor van de blower nog perfect. De weerstand die standaard door Volvo gebruikt wordt heeft in mijn ogen niet echt een vorm die helpt bij het koelen. Daarnaast is deze natuurlijk compleet onbereikbaar. Ik ben dus gaan zoeken naar een simpele kachelweerstand met open vorm. Deze is achter de grill gemonteerd. Tot nu toe werkt alles perfect.

Ondertussen begint mijn hoofd brandstofpomp geluidjes te maken. Toen ik de wagen kocht was de intankpomp kapot, ik denk dat de vorige eigenaar hier iets lang mee rond heeft gereden....
[font="Helvetica Neue", Helvetica, sans-serif]Bewaren[/font][font="Helvetica Neue", Helvetica, sans-serif]Bewaren[/font]
Antwoord
#9
Indrukwekkende banden. Een rijwindgekoelde kachelweerstand? De aanjagers die ik vervangen heb, mankeerden aan de lagers van de elektromotor, die weerstand krijg je nieuw bij elke nieuwe motor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Like what I see here! Heel gaaf!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 91 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 297 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 478 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 600 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 621 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 11.448 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.610 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.123 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970
  Even voorstellen 940 2.3 i.c. Malmö '96 aut JanO 3 1.668 26 July 2022, 20:27
Laatste bericht: JanO

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)