23 June 2018, 21:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 June 2018, 00:20 door TeunTimmermans.)
Ik heb de Volvo alweer een paar maanden en ik neus nogal wat langer rond op het forum, dus laat ik me eens voorstellen!
Wat standaard info; Woon in Nijmegen, ben 32 jaar. Ik heb een eigen bedrijf waarin ik custom fietsen bouw: www.timmermansfietsen.nl Dit doe ik 2 dagen per week. Daarnaast werk ik 4 dagen per week bij Twiga Travelcars als manusje van alles. www.twigatravelcars.nl. Hier is de liefde voor het sleutelen aan auto's weer opgebloeit. Vooral het maken van dingen die niet standaard zijn. Puristen kunnen nu beter wegzappen!
Mijn auto historie bestaat uit: Kevers, Peugeot 205's en op dit moment een VW Transporter T5 (ook een erg fijne wagen) Sinds vorig jaar in Zweden te zijn geweest kan ik mijn ogen niet meer van Volvo's afhouden. Ik vind de fysieke techniek geweldig, maar ook de filosofie van het merk. Sinds najaar 2017 ben ik dan ook aan het rondkijken voor een daily driver 240/245 estate. Ik kwam er natuurlijk meteen achter dat een 740/940 een technisch/financieel betere keuze is. Dus dat we hebben we dan ook niet gedaan. Voor mij is de 240/245 de eerste echte Stationcar. Zoals ik vroeg als een kind een Stationcar zag.
Dus begin april moest het er maar eens van komen. Na wat rondvraag op het forum deze 240 van een oud vrouwtje gekocht:
50.000km op de teller, beetje oppervlakkige roest en alle rubbers in goede staat. De ladder kreeg ik er gratis bij!
En toen toch maar deze gekocht, wel daadwerkelijk van een oud vrouwtje:
En hier samen met het andere werkpaard:
Het is een 1992 Polar in "met een witte blijf je zitte" kleur. De auto heeft wat roestplekjes bij de voorruit, achterklep, deuren en 2 in de kokers. De B200f motor is net ingereden met 430.000 Km. Ik heb het oude vrouwtje 750 euro's gegeven. Daarna sprak ze in tranen: "Je gaat er toch niet zo'n rally mee rijden? en dat je de auto daarna naar de sloop brengt?" Ik antwoordde hierop. Ja en Nee. Misschien ooit een keer een Rally, voor de extra KM score, maar naar de sloop nooit! Haar tranen verdwenen als benzine in een 240 tank. Met haar zege ben ik daarna naar huis gereden.
Er zijn op dit moment een aantal plannen voor de Volvo:
Eerst deze dus maar eens rijdende houden. Op weg naar huis na de aanschaf voelde ik natuurlijk meteen meer gebonk en geknars dan tijdens de hemelse roze wolk proefrit. Voor de achterkant voelde snoeihard. De volgende dag dus maar eens naar de achterveren gekeken. Deze setup zat eronder:
De hulpveren mochten meteen vertrekken. ik rijd bijna nooit met zwaardere belading. Als volgende moesten we maar eens iets doen aan dit stuk onafgeveerd gewicht:
Volgens mij komt deze uit zo'n plek, waar met wind, van graan bloem wordt gemaakt. Hier hebben we een nieuwe, iets hogere voor gemaakt uit POM, een kunststof die van alle kunststoffen het meest in de buurt van metaal komt.
Van molensteen, naar hockeypuck:
En onder de auto:
Echt een wereld van verschil qua comfort en wegligging!
Op dez foto kun e ook meteen zien wat de staat is van de onderkant van de auto. Dit was er denk ik zo een waar je spiegel onder legt op een concours....De onderdelen zijn redelijk crispy, maar de bodem is gelukkig hard. Wel een paar plekjes op de kokers, maar dat komt later.
De auto is ooit van KPN geweest en gebruikt als demo auto voor allerlei multimediasystemen in de jaren 90. De jaren 90 zijn alleen leuk wat betreft muziek, dus de rest kan vertrekken:
Dit is hoe de auto er nu bij staat:
Ik heb ratrods gezien met meer allure, dus er moet nog heel wat gebeuren! in dit topic zal ik sommige werkzaamheden bijhouden. Dingen zoals in tank pomp vervangen ga ik geen fotoreportage van maken. Daarvoor heb ik te weinig tijd (wordt verbruikt door onderzoek naar "Tesla engine swap")
Wat is er tot nu toe gedaan:
Daarnaast was ik op zoek naar leuke velgen. Ik wil eigenlijk altijd iets unieks. Deze keer ben ik eens andersom gaan kijken, welke banden wil ik? En daar ga ik mijn velgen op afstemmen. binnenkort meer hierover:
Spel en humorfouten voorbehouden.
Wat standaard info; Woon in Nijmegen, ben 32 jaar. Ik heb een eigen bedrijf waarin ik custom fietsen bouw: www.timmermansfietsen.nl Dit doe ik 2 dagen per week. Daarnaast werk ik 4 dagen per week bij Twiga Travelcars als manusje van alles. www.twigatravelcars.nl. Hier is de liefde voor het sleutelen aan auto's weer opgebloeit. Vooral het maken van dingen die niet standaard zijn. Puristen kunnen nu beter wegzappen!
Mijn auto historie bestaat uit: Kevers, Peugeot 205's en op dit moment een VW Transporter T5 (ook een erg fijne wagen) Sinds vorig jaar in Zweden te zijn geweest kan ik mijn ogen niet meer van Volvo's afhouden. Ik vind de fysieke techniek geweldig, maar ook de filosofie van het merk. Sinds najaar 2017 ben ik dan ook aan het rondkijken voor een daily driver 240/245 estate. Ik kwam er natuurlijk meteen achter dat een 740/940 een technisch/financieel betere keuze is. Dus dat we hebben we dan ook niet gedaan. Voor mij is de 240/245 de eerste echte Stationcar. Zoals ik vroeg als een kind een Stationcar zag.
Dus begin april moest het er maar eens van komen. Na wat rondvraag op het forum deze 240 van een oud vrouwtje gekocht:
50.000km op de teller, beetje oppervlakkige roest en alle rubbers in goede staat. De ladder kreeg ik er gratis bij!
En toen toch maar deze gekocht, wel daadwerkelijk van een oud vrouwtje:
En hier samen met het andere werkpaard:
Het is een 1992 Polar in "met een witte blijf je zitte" kleur. De auto heeft wat roestplekjes bij de voorruit, achterklep, deuren en 2 in de kokers. De B200f motor is net ingereden met 430.000 Km. Ik heb het oude vrouwtje 750 euro's gegeven. Daarna sprak ze in tranen: "Je gaat er toch niet zo'n rally mee rijden? en dat je de auto daarna naar de sloop brengt?" Ik antwoordde hierop. Ja en Nee. Misschien ooit een keer een Rally, voor de extra KM score, maar naar de sloop nooit! Haar tranen verdwenen als benzine in een 240 tank. Met haar zege ben ik daarna naar huis gereden.
Er zijn op dit moment een aantal plannen voor de Volvo:
- De auto (nog) betrouwbaarder maken
- De auto naar eigen (slechte) smaak aanpassen
- En op de lange termijn Elektrisch maken
- Omdat het kan
- Omdat het me van de straat houdt (vreemde term in auto context)
- Omdat het past bij mijn woon werk afstand
- Omdat ik het milieu een beetje wil ontzien (vandaar ook de naam Polarbear)
Eerst deze dus maar eens rijdende houden. Op weg naar huis na de aanschaf voelde ik natuurlijk meteen meer gebonk en geknars dan tijdens de hemelse roze wolk proefrit. Voor de achterkant voelde snoeihard. De volgende dag dus maar eens naar de achterveren gekeken. Deze setup zat eronder:
De hulpveren mochten meteen vertrekken. ik rijd bijna nooit met zwaardere belading. Als volgende moesten we maar eens iets doen aan dit stuk onafgeveerd gewicht:
Volgens mij komt deze uit zo'n plek, waar met wind, van graan bloem wordt gemaakt. Hier hebben we een nieuwe, iets hogere voor gemaakt uit POM, een kunststof die van alle kunststoffen het meest in de buurt van metaal komt.
Van molensteen, naar hockeypuck:
En onder de auto:
Echt een wereld van verschil qua comfort en wegligging!
Op dez foto kun e ook meteen zien wat de staat is van de onderkant van de auto. Dit was er denk ik zo een waar je spiegel onder legt op een concours....De onderdelen zijn redelijk crispy, maar de bodem is gelukkig hard. Wel een paar plekjes op de kokers, maar dat komt later.
De auto is ooit van KPN geweest en gebruikt als demo auto voor allerlei multimediasystemen in de jaren 90. De jaren 90 zijn alleen leuk wat betreft muziek, dus de rest kan vertrekken:
Dit is hoe de auto er nu bij staat:
Ik heb ratrods gezien met meer allure, dus er moet nog heel wat gebeuren! in dit topic zal ik sommige werkzaamheden bijhouden. Dingen zoals in tank pomp vervangen ga ik geen fotoreportage van maken. Daarvoor heb ik te weinig tijd (wordt verbruikt door onderzoek naar "Tesla engine swap")
Wat is er tot nu toe gedaan:
- Intank pomp en sensor vervangen (deed niks)
- Ruitenwisser motor schoonmaken (motortje had volvo virus, wilde niet stoppen)
- Deel sierstrips verwijderen en gaatjes dichtlassen (drempel voor vocht en vuil hoger maken)
- Verlichting interieur vervangen door LEDs (komt nog een verslag van)
- Motorsteunen vervangen
- Achterklep rubber vervangen (Wat een gedoe met dat nieuwe type rubber. Moet meer talk op dan mijn babybilletjes!)
- Likrubbers ramen vervangen
- Kogelscharniertjes en reflectoren koplampen vervangen
- Alle rubbers vervangen, tegelijkertijd vervangen we de roeste onderdelen de vers gepoedercoate donoronderdelen.
- Injectorrail vervangen (zit een deuk in, kan nooit goed zijn)
- leidingen motor schoonmaken
- Voorruit vervangen (gescheurd en roest)
- Verdere roest aanpakken
- Andere dingen die we tegenkomen wanneer we bovenstaand aanpakken
Daarnaast was ik op zoek naar leuke velgen. Ik wil eigenlijk altijd iets unieks. Deze keer ben ik eens andersom gaan kijken, welke banden wil ik? En daar ga ik mijn velgen op afstemmen. binnenkort meer hierover:
Spel en humorfouten voorbehouden.