Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnersblunder remsysteem S40
#1
Het begon enkele weken geleden met een afkeuring: remslangen vervangen wegens 'slechte staat' en stuurhuisrubber(stofhoes) gescheurd aan kant van de bestuurder.

Stuurhuisrubber vervangen met veel moeite omdat het moeilijk was om deze terug op het stuurhuis te krijgen. De spoorstangkop ook moeten vervangen - deze zat muurvast en heb ik eruitgeklopt wegens gebrek aan de juiste tools en tijdelijk geduldsverlies. Uiteindelijk is het gelukt, maar de uitlijning heb ik mijn vragen over. 

De grootste fout maakte ik daarna: met  de remslangen te vervangen heb ik LHM+ in het remoliereservoir gekapt.
De remolie die er al inzat was groen, dus gegoogled naar groene remolie en dus LHM+ aangeschaft.

De auto gestart en die meldde meteen dat er een fout zat in het remsysteem...Tijdens het rijden kwam dit helemaal duidelijk. Gestopt en uitgestapt en de voorste remmen waren gloeiend heet en de remklauwen keerden niet meer terug. 

Ondertussen heb ik de rempomp en alle remklauwen erafgehaald om te zien wat de schade is.
In de achterste remmen zat heldere remvloeistof. Waarschijnlijk DOT4, de juiste remolie.
In de voorste remmen waren beide remzuigerrubbers vervormd door de LHM+.

Een nieuwe rempomp besteld voor alle zekerheid, genoeg (juiste remolie), nieuwe remzuigerrubbers, en nu maar hopen dat het allemaal lukt. 
Waar ik me echter zorgen om maak is dat ik de rembekrachtiger ook zou moeten vervangen - al heb ik daar niets online over gevonden en of het noodzakelijk zou zijn.

Afwachten op de onderdelen en deze keer beter voorbereid te werk gaan...en registeren bij Volvo-kenners is de beste keuze voorlopig :-)
Antwoord
#2
Ik weet niet over welke Volvo het hier gaat, maar de rembekrachtiger is gescheiden van de hoofdremcilinder, als het goed is, in zo'n beetje alle autotypes. Alleen als de hrc lekt (en dan vooral de achterste keerring), komt er wel eens remvloeistof in de rembekrachtiger.

Oh de S40, sorry. Niet een type wat op dit forum veel langs komt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hallo Marc1970,
Het is een S40 I (VS) 1.9 DI 85kw (2003?). Ik heb pas laat opgemerkt dat er hier meer oudere Volvo's worden besproken.

Nu nog open ringsleutels op de kop tikken en eens rondkijken hoe je zelf je remleidingen maakt :-)
Bij het verwijderen van de pomp had ik met een gewone steeksleutel de 2 leidingen proberen te verwijderen.
1 ervan is afgebroken. Dit wordt een heel leerrijke ervaring om nog eens uit te vissen met welke rem deze verbonden is. :-)

En bedankt voor je reactie! Al een kopzorg minder :-)
Antwoord
#4
Denk wel aan de O-ringen van de zuigers in je ABSblok, die kun je ook vervangen....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#5
(10 January 2018, 08:09)Dirk342 schreef: Denk wel aan de O-ringen van de zuigers in je ABSblok, die kun je ook vervangen....

Hallo Dirk

Naar mijn weten zitten er geen zuigers in je ABS-blok ;-)

Eender hoe, de kapotte leiding loopt van de hoofdrempomp naar het ABS-blok. Kan je deze gewoon van het ABS-blok draaien zonder risico?
Antwoord
#6
Zal normaal gesproken best kunnen ja, maar in je abs blok zitten wel degelijk 2 kleine zuigertjes met O-ringen hoor.... Anders heb je geen ABS
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  lekke leidingen remsysteem achter kees58 3 5.513 25 December 2015, 10:23
Laatste bericht: oudevolvo
  Lampje voor remsysteem / brake failure staat aan SaddieN 9 8.418 15 July 2011, 14:13
Laatste bericht: Marc1970
  XC70 remsysteem sist tjeerd71 5 5.948 30 July 2008, 12:26
Laatste bericht: eric vermeer
  Waarschuwingslamp defect remsysteem V122 6 5.110 26 September 2006, 20:43
Laatste bericht: a.huis
  Remsysteem ontluchten jos 13 11.420 10 May 2006, 09:43
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)