Berichten: 142
Topics: 61
Lid sinds: Oct 2015
Mijn Polartje is best hard. Maar heeft hier en daar wat beginnende roest. Kleine blaasjes bij het achterraam, Wielkast achter binnenzijde klein beetje en de onderkant heeft 2 beginnende plekken. Wat werkt (op lassen na) het beste om dit roestproces te stoppen of uittestellen? Zat zelf voor de binnenzijde wielkasten en onderkant aan tectyl of lijnolie te denken.
Berichten: 468
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Er zijn betere producten dan tectyl. Ik heb mijn 240 aan de bovenkant zelf in de Fluid film gezet en aan het einde van het seizoen laat ik de onderkant daar ook mee behandelen en afwerken met Perma film. Dat beschermt beter en komt op plaatsen waar textyl, dinitrol, etc niet komt. Fluid film blijft ook kruipen, tot in lasnaden/felsranden aan toe, iets wat andere producten niet of veel minder doen.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Geen ervaring met fluid film, ik kwast of spuit overal owatrol op als eerste laag.
Kruipt overal tussen, sluit eventuele niet zichtbare roest op, en kruipt zelfs omhoog.
Owatrol droogt op en is een lijnolie product.
Het word dus niet 100% hard.
Daarna voor de bodem underboddy coating, dat zwarte spul.
Benzine en pekel bestendig.
Je krijgt het ook alleen met heel veel moeite van je handen.
Binnen kant dorpels en holle ruimtes pak ik een paar spuitbussen blanke tectyl met slangetjes en blaas overal flink veel in.
Tip, leg kranten neer onder je dorpels want die owatrol en tectyl loopt overal tussendoor en uit.
Er zitten aardig wat doppen die eruit kunnen zodat je in de holle ruimtes kunt komen met de spuit.
Probeer eerst alle losse roest stof bladeren en bagger overal weg te zuigen vegen en blazen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Topic verplaatst naar afdeling roestpreventie.
Kijk daar ook eens naar de sticky onderwerpen, is namelijk al veelvuldig aan de orde geweest inclusief allerlei testen van Duitse en Amerikaanse auto bladen. Ook een mooi proefondervindelijk onderzoekje met verschillende plaatjes metaal die aan de elementen worden blootgesteld.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Als het vliegroest is kaal maken de beste oplossing. Dan in de epoxy en opnieuw lakken
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
En als je het nou niet helemaal kaal krijgt, de roest, (stel het zit wat dieper) wat is dan de beste werkwijze?
Zover mogelijk ontroesten (lamellenschijf, staalborstel etc)
Dan iets van roestfixeer.
Dan Epoxy
Dan Aflakken
Zoiets?
En, indien niet in het zicht:
- (zover mogelijk) ontroesten
- roestfixeer (welk product dan ook)
- Brantho korrux oid.
Denk ik zelf.
Zijn natuurlijk 1001 producten op de martkt, en ja, ook ik heb de Duitse tests gelezen, maar ben er iig nog nooit in geslaagd om de roest voor lange tijd onder de duim te krijgen.
Brantho Korrux scoort wel hoog op mijn lijst moet ik zeggen.
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
als tussenstapje misschien nog Fertan of rustico als hulpje om de roest te verwijderen.