Berichten: 513
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
Mijn Exide 70ah 540ah is slecht.
Door welke kan ik deze vervangen? Wat is een echt goede accu voor een 244dl uit 1978.
Moet dat 70ah zijn of mag dat ook 63ah?
Zag een Varta 70ah 630ah koede start.
Jos heeft een Bosch 63ah 610ah koude start.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 November 2015, 20:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 November 2015, 22:07 door Marc1970.)
Ik had een AC Delco 60 Ah 610 CCA en daar was mijn 240 6 jaar lang heel tevreden mee. De Ah waarde is zeg maar hoe lang je je lichten mag vergeten uit te zetten, de CCA is hoeveel por er in de ochtend beschikbaar is.
De CCA's van nu zijn veel meer dan de originele accu uit 1978 ooit had, betere technologie. Voorheen zou ik zeggen koop de grootste (qua CCA) die in het accuvak past, maar dat wordt overdreven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
er zijn trouwens meer merken dan de ongeveer 3-4 fabrikanten op de markt..
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zie de redtop optima van 50 Ah nu op MP voor 65 eur. Dat is volgens mij een hele goede keuze.
Laat je niet bedotten door die 50Ah. Deze gelaccu heeft een goede startstroom.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Kijk ook even de laadstroom van je dynamo na. Ik meen dat in mijn '84 245 een 45 amp dynamo zit. Zal in jou '78 niet meer zijn. Als je dan met licht, blower, achterruitverwarming en radio aan rijdt, hou je niet heel veel over.
Als je dynamo /regelaar minder wordt, hou je van die 45 originele ampères er ook minder over.
Licht zal 15 a 20 amp pakken, blower en ruit ook 15, radio en USB oplader ook 10. Dan ga je al hard richting 40 amp en hou je er 5 over om je accu vol te laden.
Daarmee laad je een 50 AH accu in 12 uur mee vol
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 November 2015, 23:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 November 2015, 23:15 door Marc1970.)
Ja als-ie leeg begon, in theorie. Maar in de praktijk trekt een koude start maar een klein deel van de accu leeg, en dat deel moet je aanvullen. Dat is zelfs met 2A laadstroom (vergelijk met acculaders) in een kwartiertje gebeurd.
Zeg 3s @ 500A voor een koude ochtend, is 1500 A.s (Coulomb) en dat is 750s @ 2A om alle verloren Coulombs weer terug in de accu te stoppen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 513
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
Ik neem die van Jos245 over.
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Ze zullen wel overgeprijsd zijn, maar mijn originele volvo-accu van 65aH hield het 11 jaar vol. Geen verschil met starten bij -20 of +30. Ik heb nu een zwaardere accu met meer koudestartvermogen van een ander merk, maar verschil merk ik niet.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 November 2015, 23:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2015, 23:57 door Marc1970.)
11 jaar is kras. Even doorneuzelen. Hier iemand die ontdekt dat de Volvo accu dezelfde is als een INterstate, die weer verkoopt voor Johnson Controls, een van de 3-4 producenten van Raymond:
http://forums.swedespeed.com/showthread....ATE-MTP-H6
Dit zijn de merken van JC, kan je nagaan hoeveel merken ze nog meer leveren maar dan ongelabeld:
http://www.johnsoncontrols.com/content/u...rands.html
Haha die van Bosch zijn ook van JC lijkt het, dus alle accu's in dit verhaal behalve de Exide zijn van dezelfde maker. JC heeft 36% van de wereldmarkt in 2013:
http://www.forbes.com/sites/greatspecula...ankruptcy/ Met Exide en Yuasa op afstand op 2 en 3.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969