Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking b20a
#1
Vanavond bezig geweest met een 145, met b20a motor. Liep niet lekker meer(contactpunt zag er dunnetjes uit+wit), ploffen etc. We hebben het contactpunt vervangen+condensator en afgesteld op 0,45mm. Startte en liep, maar nog steeds behoorlijk inhouden tot uitgevallen. De motortemperatuur liep ook erg snel op. Daarma moeten duwen naar huis, en gekeken. Nokje van contactpunt helemaal verbogen/gesmolten...heel vreemd.

Daarna het volgende contactpunt erin gedaan, beetje vet op de as die het contactpunt laat openen gedaan voor de zekerheid. Weer temperatuur snel omhoog(bij een klein stukje rijden) en niet lekker lopen bij meer gas dan stationair. Gekeken hoe het contactpunt zat, nu nog heel en de afstand ook nog goed. Echter niet het aantal graden van de ontsteking gechecked omdat we geen markering oid kunnen vinden (heb meer ervaring met 240's waar het altijd wel vrij duidelijk is met graden erboven) - zou dit nog het probleem kunnen zijn dat het aantal graden zo verkeerd staat dat de temperatuur zo snel stijgt en dat hij slecht loopt?

Of is er nog iets dat ik vergeet/over het hoofd zie?

Dank voor het meedenken!
Antwoord
#2
lenlux schreef:Vanavond bezig geweest met een 145, met b20a motor. Liep niet lekker meer(contactpunt zag er dunnetjes uit+wit), ploffen etc. We hebben het contactpunt vervangen+condensator en afgesteld op 0,45mm. Startte en liep, maar nog steeds behoorlijk inhouden tot uitgevallen. De motortemperatuur liep ook erg snel op. Daarma moeten duwen naar huis, en gekeken. Nokje van contactpunt helemaal verbogen/gesmolten...heel vreemd.

Daarna het volgende contactpunt erin gedaan, beetje vet op de as die het contactpunt laat openen gedaan voor de zekerheid. Weer temperatuur snel omhoog(bij een klein stukje rijden) en niet lekker lopen bij meer gas dan stationair. Gekeken hoe het contactpunt zat, nu nog heel en de afstand ook nog goed. Echter niet het aantal graden van de ontsteking gechecked omdat we geen markering oid kunnen vinden (heb meer ervaring met 240's waar het altijd wel vrij duidelijk is met graden erboven) - zou dit nog het probleem kunnen zijn dat het aantal graden zo verkeerd staat dat de temperatuur zo snel stijgt en dat hij slecht loopt?

Of is er nog iets dat ik vergeet/over het hoofd zie?

Dank voor het meedenken!
..centrifugaal kan ook vastzitten, vacuumpotje niet werken.. ik kieper de puntjes meteen eruit en zet er een simpel electronisch setje in.. Zit er speling op de as van de ontsteking..? Als ie verkeerd staat kan de temperatuur best wel oplopen.. Op de krukaspoelie staat -10 - 0 - 10 - 20 - 30 graden, op de distributiedeksel 'staat' een rug gegoten welke fungeert als aanwijzertje..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Ik stel puur op gehoor af, los de verdelerbout iets, laat de motor draaien en verdraai de verdeler tot-ie makkelijk loopt en oppakt. Ergens tussen beide extremen in. Als de puntjes zo snel inbranden is er iets mis met de condensator, meest, of met massa ergens, of met de elektrodeafstand vd bougies. Ergens trekt de ontsteking een te grote vonk over de puntjes, waardoor ze inbranden. Strak ontvetten ook, die puntjes en de punt vd voelermaat voor het afstellen, voor je ze in gebruik neemt. Druppel wat olie in het OEL bakje a/d zijkant, en op het viltje onder de rotor.
De puntjes moeten op 0,3 - 0,4 mm, je hebt nu de speling voor de kleppen toegepast op de ontsteking.

Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van puntjesontsteking, en heb er uren op staan schelden en tobben, maar ik hou ze vooral voor de originaliteit en het fijne geratel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.798 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.212 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.543 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.289 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.039 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.881 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 18.041 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.036 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.764 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.617 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: