Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedieningskabel water voor kachel
#1
In mijn 244 '75 zit de oudere kachel unit met vacuum bediening, en de kabel die de koelwaterklep bedient is gebroken en los, waardoor nu de kachel uit staat...maar met de komende winter zou het fijn zijn om deze toch weer te kunnen bedienen met de draaiknop(1 op de afbeelding) en er warmpjes bij te zitten :-)

Weet iemand een handige oplossing om dit weer te fixen?

Het is een unit als onderstaande(maar dan met draaiknop voor de temp bij nr 1):

[Afbeelding: 24climate.jpg]
Antwoord
#2
Vervangen door een remkabel van een fiets?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Die kabels duwen en trekken, dat wordt lastig met een remkabel. Het is een massieve staaldraad, soort veerstaal want het buigt slecht. Volgens mij zijn de meeste motorkapkabels en chokekabels (die laatste zal je niet veel meer vinden op de sloop) net zo, kan je daar een stukje van regelen en op maat knippen/buigen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
als het enkel de kabel is, universele chokekabel pakken inderdaad en zelf even op maat maken.
Anders zal het wellicht nog in een sloper zitten.
Grotere vraag is waarom breekt zon onverwoestbare volvo kabel? zit er iets vast?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#5
In Nieuwleusen heb ik wel een chokekabel liggen....
Antwoord
#6
Als het goed is dan is je kachelkraan vacuum gestuurd. Tenminste in mijn 145 zit ook een airco kachel met zo'n draaiknop en die bedient de vacuumkraan. Komt geen kabel aan te pas. Alleen is bij mij door ouderdom de kachelkraan een keer onderweg uit elkaar gebarsten en was mijn koelsysteem in 1 keer leeg. Niet echt handig dus.
Als jij nu een kabelbediende kraan er in hebt zitten dan kun je die volgens mij niet aansluiten op de draaiknop temperatuur regeling. Je zal dan een alternatief moeten verzinnen.
Antwoord
#7
Ik kan wel aan zo'n kabel komen hoor.
De kleppen voor de lucht kanalen zijn vacuüm gestuurd, de kraan met een trek/duw kabel.
Kan ook wel opsturen hoor.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#8
A_A schreef:Ik kan wel aan zo'n kabel komen hoor.
De kleppen voor de lucht kanalen zijn vacuüm gestuurd, de kraan met een trek/duw kabel.
Kan ook wel opsturen hoor.

Ik zou dan graag zo'n kabel willen overnemen :-)


Ja, vraag me ook af hoe de kabel kan breken, maar allen het einde ziet er al wat geoxideerd uit...en er zijn wel meer verbazende dingen(slechte :-( ) aan de '75 er....
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachel blijft warme lucht geven Piep28 13 13.663 29 May 2018, 12:28
Laatste bericht: Piep28
  Voor het inbouwen van een orig. airco 240 2.3 1992 een andere boordcomputer nodig? altoalto1 2 27.600 1 October 2015, 22:54
Laatste bericht: Niggelll
  Volvo c30/v40/v50 water in interieur Maikelo 0 8.903 7 September 2015, 00:43
Laatste bericht: Maikelo
  Kachel probleem Volvo 240 GL A 1979 Trouwauto 9 15.394 15 February 2014, 22:38
Laatste bericht: Marc1970
  kachel 740 word niet warm mrborrie 0 3.363 15 September 2013, 11:59
Laatste bericht: mrborrie
  kachel s40 wordt niet warm gert74 0 4.495 9 March 2013, 17:58
Laatste bericht: gert74
  kachel Gerard 240 4 5.584 9 March 2013, 13:12
Laatste bericht: Rob
  Kachel wordt niet warm salt1971 21 28.823 28 January 2013, 13:50
Laatste bericht: Roboer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)