30 June 2015, 22:19
Lijkt wel of het heerst de laatste tijd, maar ook ik heb last rare geluiden..
Heb al heel wat vergelijkbare onderwerpen gevonden op t forum, maar ik kan nog niet helemaal zeker zeggen wat t is.
Symptomen:
-bij 2600/2700 toeren hoor ik een brom. (het klink alsof je op de snelweg over de witten belijning rijdt)
-net onder dit toerental en net erboven is het helemaal weg.
-het is in elke versnelling.
-ook in zn vrij/met koppeling als ik stil sta. (dan is het iets minder hard)
Wat al gedaan:
-motorsteun rubbers en bakrubber vervangen
-diff as olie vervangen
-versnellingsbak olie vervangen
-Kleppen gesteld (was allemaal nog prima binnen specificaties), nieuwe pakking en half maantje
toen ik de volvo ongeveer 20.000 km geleden kocht was deze brom er nog niet zover ik me kan herinneren.
-Ik had altijd de achteras als hoofdverdachte, maar ook bij stilstand is het geluid dus hoorbaar (dan draait de as toch niet!?) dus ik weet niet of het de as wel kan zijn..
-als ik half buiten de auto sta met de motorkap open en ÃÃn beentje op het gaspedaal om op het specifieke toerental te mikken, dan lijkt de brom ook niet door de motor veroorzaakt te worden.
-ook met de vorige set winterbanden (gebalanceerd) had ik het geluid. Inmiddels set zomerbanden erop (op andere velgen).
-dan de versnellingsbak misschien??
-vanuit de auto uit lijkt het geluid halverwege of achteraan onder de auto vandaan te komen.
-zover ik kan zien trilt de uitlaat nergens tegenaan..
-ik hoor geen 'klonk' i.o.d. bij plots veel gas geven.
blok heeft 280.000 gelopen, de m47 bak is er in 2007 onder gekomen verwacht ik en heeft dus waarschijnlijk minder km's gemaakt, schakelt verder netjes.
Wie biedt? Wat kan ik uitsluiten/verdenken?
Heb al heel wat vergelijkbare onderwerpen gevonden op t forum, maar ik kan nog niet helemaal zeker zeggen wat t is.
Symptomen:
-bij 2600/2700 toeren hoor ik een brom. (het klink alsof je op de snelweg over de witten belijning rijdt)
-net onder dit toerental en net erboven is het helemaal weg.
-het is in elke versnelling.
-ook in zn vrij/met koppeling als ik stil sta. (dan is het iets minder hard)
Wat al gedaan:
-motorsteun rubbers en bakrubber vervangen
-diff as olie vervangen
-versnellingsbak olie vervangen
-Kleppen gesteld (was allemaal nog prima binnen specificaties), nieuwe pakking en half maantje
toen ik de volvo ongeveer 20.000 km geleden kocht was deze brom er nog niet zover ik me kan herinneren.
-Ik had altijd de achteras als hoofdverdachte, maar ook bij stilstand is het geluid dus hoorbaar (dan draait de as toch niet!?) dus ik weet niet of het de as wel kan zijn..
-als ik half buiten de auto sta met de motorkap open en ÃÃn beentje op het gaspedaal om op het specifieke toerental te mikken, dan lijkt de brom ook niet door de motor veroorzaakt te worden.
-ook met de vorige set winterbanden (gebalanceerd) had ik het geluid. Inmiddels set zomerbanden erop (op andere velgen).
-dan de versnellingsbak misschien??
-vanuit de auto uit lijkt het geluid halverwege of achteraan onder de auto vandaan te komen.
-zover ik kan zien trilt de uitlaat nergens tegenaan..
-ik hoor geen 'klonk' i.o.d. bij plots veel gas geven.
blok heeft 280.000 gelopen, de m47 bak is er in 2007 onder gekomen verwacht ik en heeft dus waarschijnlijk minder km's gemaakt, schakelt verder netjes.
Wie biedt? Wat kan ik uitsluiten/verdenken?
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***