Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remklauw(en) gezocht: Girling Volvo 245 GL ongeventileerd voorzijde
#21
Verder ontluchten kan nooit kwaad. Als je nog eens wat gaat vervangen, moet je de rempedaal 2-3 cm indrukken, dan lopen de leidingen niet leeg. En de slangen en klauwen op de werkbank vullen en ontluchten, scheelt echt een berg lucht en ontluchten (excuus voor de mosterd na de maaltijd).

Vreemd genoeg geeft Volvo een heel andere volgorde (die van Olving is zeg maar de standaard, eerste de lange leidingen dan de korte) in handboek TP11405. Dit is de "manual bleeding", een variatie op de potje-methode:

Doe 3 slangen aan de nippels en steek het andere uiteinde in een vat met vloeistof, onder water zeg maar. Eerst alle nippels tegelijk LV doorpompen, dan RV. Dan alle nippels dicht en de pedaal 3-5 intrappen "to level out the master cilinder". Dan RA door laten lopen zonder pompen tot geen bubbels, idem LA, en dan nog een keer alles LV doorpompen. Maar die schakelaar kan blijven zitten hoedanook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#22
bedankt voor je bijdrage(n)!
Gisteren weer bezig geweest en een rondje langs de nippels gemaakt en 't systeem op verschillende volgorde luchtvrij (proberen) te maken. Ik heb nog wat bellen voorbij zien komen en moet toegeven dat het pedaal steeds 'harder' wordt. De al genoemde symptomen blijven echter wel aanwezig (weliswaar minder) en verdenk dus ook de hrc van overmatige slijtage.
Bij plotselinger (bruuter) remmen grijpt eea prima aan (tot aan blokkeren toe), maar bij lafjes inremmen zakt het pedaal me (te) diep weg.

P.S. Misschien past dit draadje inmiddels beter in de sectie 'Remsysteem / Brake System' ..?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#23
Dan zou het kunnen dat je met nieuwe cupjes klaar bent. De oude zijn nu zo ver versleten dat ze eigenlijk niet meer goed in de boring van de hrc passen en iets lekken. Behalve als je plots hard trapt, dan zetten ze zich schrap tegen de wand en sluiten weer af.

Er zit wel wat prijsverschil tussen een gereviseerde/nieuwe hrc en een set cupjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#24
Tip 1: Koop een nieuwe HRC.
Tip 2: Maak even een Eezybleed. ==> Onderwerp: Homebrew EasyBleed
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 koplampen nieuwe type cibie. Volvo240 4 119 16 September 2025, 10:37
Laatste bericht: Volvo240
  Luchtbuizen Volvo 240 hun 0 98 26 August 2025, 23:15
Laatste bericht: hun
  Volvo 740/940 Wagon in Champagne/Goud Volvoost 0 91 5 August 2025, 11:28
Laatste bericht: Volvoost
Question Roofrek en Hondenrek gezocht , volvo245 1977 JPL 1 142 13 July 2025, 14:10
Laatste bericht: polestar-volvo
Bug Koppelingsplaat voor VOLVO 164 Copecco 4 153 8 July 2025, 11:45
Laatste bericht: skidje
  Volvo tool 9995078 Kistopwielen 19 934 20 June 2025, 13:12
Laatste bericht: Kistopwielen
  Volvo 240 gezocht - tips welkom. laupi 7 372 18 June 2025, 21:04
Laatste bericht: Marc1970
  gezocht bertvolvo 2 330 26 May 2025, 12:36
Laatste bericht: bertvolvo
  Lichtschakelaar gezocht henqui 2 351 14 February 2025, 21:37
Laatste bericht: henqui
  Titan velgen voor Volvo V70 Classic Pluk 0 264 20 December 2024, 22:51
Laatste bericht: Pluk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: