Tijd terug een echte EeziBleed gekocht ( €31 ) en al hoewel deze een paar keer goed zijn werk heeft gedaan, was ik niet helemaal overtuigd over de kwaliteit (value for money).
Plastic fles, wat slangetjes en nippels en een paar doppen; that’s it.
Nu een paar keer gebruikt, en hier en daar wat lekkages, waardoor hij zijn werk niet (goed) meer doet.
Dat moet beter en vooral goedkoper kunnen.
Boodschappenlijstje:
(De foto's zijn klikbaar voor een groter exemplaar)
DE PLANTENSPUIT
![[Afbeelding: IMG_4777_resize_zpse0c009ea.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/IMG_4777_resize_zpse0c009ea.jpg)
Haal de plantenspuit uitelkaar, verwijder het pomp-mechanisme en dicht het ontstane gat af met een dikke bout (in mijn geval de M8)
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Boor een gat in de fles van 12mm en trek daar het autobandventiel doorheen.
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Haal de nozzle van de sproeibuis en lijm daar de plastic slang in (sec.lijm)
Verstevig de slangbevestiging dmv het aanbrengen van krimpkous MET lijm, dan zit de slang muurvast aan de sproeibuis. (je wilt niet dat de slang losschiet als je er druk op zet).
![[Afbeelding: krimpkous_resize_zpsf600ab56.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/krimpkous_resize_zpsf600ab56.jpg)
DOP REMVLOEISTOFRESERVOIR.
Haal het binnenwerk uit de dop (zit een zeefje onder het plastic bolletje, wist ik ook niet….
Neem de bout M6, zaag de kop eraf en boor horizontaal door de bout zodat deze hol wordt.
Boor een gat midden in de dop en tap er schroefdraad in zodat de M6 mooi past.
Draai de holle bout in de dop en zeker hem door aan de binnenkant een moer te zetten met daaronder een rubber ring.
Draai een kleine zelftapper in het kleine ontluchtingsgaatje in de dop.
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Bevestig het uiteinde van de slang aan de reservoirdop door hem op de holle bout te draaien.
![[Afbeelding: dop3_resize_zpsd73482d3.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/dop3_resize_zpsd73482d3.jpg)
Boor als laatste nog een gaatje door het handvat met de spuit volledig ingedrukt.
Steek een ijzeren pinnetje door het gat.
![[Afbeelding: pinnetje_resize_zpseed3b9e3.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/pinnetje_resize_zpseed3b9e3.jpg)
Kosten van dit alles: tussen de 5 en 10 euro, afhankelijk van wat je in je hok hebt liggen.
Voordelen:
Nadelen:
Nog niet kunnen bedenken, je kunt je eigen “EeziBleed” aanpassen zoals jij wilt.
Bijv: slang van reservoir naar dop veel langer maken, zodat je het reservoir naast de auto kunt plaatsen (minder kans op ellende als er toch iets losknapt (tig keer meegemaakt met de "echte“. Alles eronder, incl ondergetekende.))
Als je niet de beschikking hebt over een compressor met bandenpomp, zou je er ook misschien ook een ander soort ventiel op kunnen zetten, waardoor hij met een fietspomp op druk is te brengen.
Misschien is het een optie om het pompmechanisme te laten zitten hoor, dus dat je de plantenspuit dmv de handpomp op druk brengt.
Nadeel is dat je niet weet wat de druk is (komt toch vrij nauw vond ik) en de kans op lekkage is groter omdat wellicht de onderdelen niet goed tegen remvloeistof kunnen.
Happy Bleeding!
Naschrift: de originele geeft een max. op van 2 bar. Ik vond zelf 1.5 al meer dan genoeg en goed werken.
Eindresultaat:
Plastic fles, wat slangetjes en nippels en een paar doppen; that’s it.
Nu een paar keer gebruikt, en hier en daar wat lekkages, waardoor hij zijn werk niet (goed) meer doet.
Dat moet beter en vooral goedkoper kunnen.
Boodschappenlijstje:
- 1 Pomp-plantenspuit, bij voorkeur redelijk dikwandig. Dirk vd Broek €5 (Action heeft ze ook, weet niet hoe die zijn, vast ook wel oke)
- 1m plastic slang, binnendiameter 5mm. Wildkamp €1
- 1 bout M6, 1bout M8, 1 kleine zelftapper, 1 moertje M6, 1 klein rubberafdichtringetje €0 (eigen voorraad)
- 1 dop remvloeistofreservoir Sloop €1
- 10 cm krimpkous met lijm 12mm €0 (eigen voorraad)
- 1 autoband-ventiel. Gratis bij de plaatselijke garage/bandenboer.
(De foto's zijn klikbaar voor een groter exemplaar)
DE PLANTENSPUIT
![[Afbeelding: IMG_4777_resize_zpse0c009ea.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/IMG_4777_resize_zpse0c009ea.jpg)
Haal de plantenspuit uitelkaar, verwijder het pomp-mechanisme en dicht het ontstane gat af met een dikke bout (in mijn geval de M8)
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]
![[Afbeelding: pomp_resize_zps77e0799b.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/pomp_resize_zps77e0799b.jpg)
[TD]
![[Afbeelding: bout_resize_zps0906e299.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/bout_resize_zps0906e299.jpg)
[TD]
![[Afbeelding: bout2_resize_zps1ed5774e.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/bout2_resize_zps1ed5774e.jpg)
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Boor een gat in de fles van 12mm en trek daar het autobandventiel doorheen.
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]
![[Afbeelding: ventiel1_resize_zps3e0c9861.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/ventiel1_resize_zps3e0c9861.jpg)
[TD]
![[Afbeelding: ventiel2_resize_zps775e0a3b.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/ventiel2_resize_zps775e0a3b.jpg)
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Haal de nozzle van de sproeibuis en lijm daar de plastic slang in (sec.lijm)
Verstevig de slangbevestiging dmv het aanbrengen van krimpkous MET lijm, dan zit de slang muurvast aan de sproeibuis. (je wilt niet dat de slang losschiet als je er druk op zet).
![[Afbeelding: krimpkous_resize_zpsf600ab56.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/krimpkous_resize_zpsf600ab56.jpg)
DOP REMVLOEISTOFRESERVOIR.
Haal het binnenwerk uit de dop (zit een zeefje onder het plastic bolletje, wist ik ook niet….
Neem de bout M6, zaag de kop eraf en boor horizontaal door de bout zodat deze hol wordt.
Boor een gat midden in de dop en tap er schroefdraad in zodat de M6 mooi past.
Draai de holle bout in de dop en zeker hem door aan de binnenkant een moer te zetten met daaronder een rubber ring.
Draai een kleine zelftapper in het kleine ontluchtingsgaatje in de dop.
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]
![[Afbeelding: dop1_resize_zpsa4d92980.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/dop1_resize_zpsa4d92980.jpg)
[TD]
![[Afbeelding: dop2_resize_zpscc15dc4a.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/dop2_resize_zpscc15dc4a.jpg)
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Bevestig het uiteinde van de slang aan de reservoirdop door hem op de holle bout te draaien.
![[Afbeelding: dop3_resize_zpsd73482d3.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/dop3_resize_zpsd73482d3.jpg)
Boor als laatste nog een gaatje door het handvat met de spuit volledig ingedrukt.
Steek een ijzeren pinnetje door het gat.
![[Afbeelding: pinnetje_resize_zpseed3b9e3.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/pinnetje_resize_zpseed3b9e3.jpg)
Kosten van dit alles: tussen de 5 en 10 euro, afhankelijk van wat je in je hok hebt liggen.
Voordelen:
- Zelfgemaakt
- Goedkoop
- Steviger tov de “echte”
- Vele malen makkelijker op druk te brengen dan de “echte”.
Die werkt met druk van bijv. een reservewiel, hoop geklooi, altijd remvloeistof morsen doordat er geen terugslagklep in de “echte” zit, dus de vloeistof zit ook in de slang zit naar het wiel toe; geeft elke keer weer een rotzooi met ontkoppelen.
- Pasvorm: een originele remvloeistofreservoirdop past veel beter dan de doppen die bij de “echte” zitten.
Die doppen zijn van een dunner plastic, en draai je zo “over” hun schroefdraad heen, met kans op lucht/vloeistoflekkage. Een originele dop zit/sluit 100%.
- Groter reservoir, wat makkelijker is bij bijv. verversen.
Nadelen:
Nog niet kunnen bedenken, je kunt je eigen “EeziBleed” aanpassen zoals jij wilt.
Bijv: slang van reservoir naar dop veel langer maken, zodat je het reservoir naast de auto kunt plaatsen (minder kans op ellende als er toch iets losknapt (tig keer meegemaakt met de "echte“. Alles eronder, incl ondergetekende.))
Als je niet de beschikking hebt over een compressor met bandenpomp, zou je er ook misschien ook een ander soort ventiel op kunnen zetten, waardoor hij met een fietspomp op druk is te brengen.
Misschien is het een optie om het pompmechanisme te laten zitten hoor, dus dat je de plantenspuit dmv de handpomp op druk brengt.
Nadeel is dat je niet weet wat de druk is (komt toch vrij nauw vond ik) en de kans op lekkage is groter omdat wellicht de onderdelen niet goed tegen remvloeistof kunnen.
Happy Bleeding!
Naschrift: de originele geeft een max. op van 2 bar. Ik vond zelf 1.5 al meer dan genoeg en goed werken.
Eindresultaat:
![[Afbeelding: IMG_4829_resize_zps86fb128e.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/Volvo/Homebrew%20Eezibleed/IMG_4829_resize_zps86fb128e.jpg)
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)