Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Homebrew EasyBleed
#1
Tijd terug een echte EeziBleed gekocht ( €31 ) en al hoewel deze een paar keer goed zijn werk heeft gedaan, was ik niet helemaal overtuigd over de kwaliteit (value for money).

Plastic fles, wat slangetjes en nippels en een paar doppen; that’s it.
Nu een paar keer gebruikt, en hier en daar wat lekkages, waardoor hij zijn werk niet (goed) meer doet.
Dat moet beter en vooral goedkoper kunnen.

Boodschappenlijstje:
  • 1 Pomp-plantenspuit, bij voorkeur redelijk dikwandig. Dirk vd Broek €5 (Action heeft ze ook, weet niet hoe die zijn, vast ook wel oke)
  • 1m plastic slang, binnendiameter 5mm. Wildkamp €1
  • 1 bout M6, 1bout M8, 1 kleine zelftapper, 1 moertje M6, 1 klein rubberafdichtringetje €0 (eigen voorraad)
  • 1 dop remvloeistofreservoir Sloop €1
  • 10 cm krimpkous met lijm 12mm €0 (eigen voorraad)
  • 1 autoband-ventiel. Gratis bij de plaatselijke garage/bandenboer.

(De foto's zijn klikbaar voor een groter exemplaar)

DE PLANTENSPUIT

[Afbeelding: IMG_4777_resize_zpse0c009ea.jpg]

Haal de plantenspuit uitelkaar, verwijder het pomp-mechanisme en dicht het ontstane gat af met een dikke bout (in mijn geval de M8)

[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD] [Afbeelding: pomp_resize_zps77e0799b.jpg][/TD]
[TD] [Afbeelding: bout_resize_zps0906e299.jpg][/TD]
[TD] [Afbeelding: bout2_resize_zps1ed5774e.jpg][/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Boor een gat in de fles van 12mm en trek daar het autobandventiel doorheen.

[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD] [Afbeelding: ventiel1_resize_zps3e0c9861.jpg][/TD]
[TD] [Afbeelding: ventiel2_resize_zps775e0a3b.jpg][/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Haal de nozzle van de sproeibuis en lijm daar de plastic slang in (sec.lijm)
Verstevig de slangbevestiging dmv het aanbrengen van krimpkous MET lijm, dan zit de slang muurvast aan de sproeibuis. (je wilt niet dat de slang losschiet als je er druk op zet).

[Afbeelding: krimpkous_resize_zpsf600ab56.jpg]

DOP REMVLOEISTOFRESERVOIR.

Haal het binnenwerk uit de dop (zit een zeefje onder het plastic bolletje, wist ik ook niet….
Neem de bout M6, zaag de kop eraf en boor horizontaal door de bout zodat deze hol wordt.
Boor een gat midden in de dop en tap er schroefdraad in zodat de M6 mooi past.
Draai de holle bout in de dop en zeker hem door aan de binnenkant een moer te zetten met daaronder een rubber ring.
Draai een kleine zelftapper in het kleine ontluchtingsgaatje in de dop.

[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD] [Afbeelding: dop1_resize_zpsa4d92980.jpg][/TD]
[TD] [Afbeelding: dop2_resize_zpscc15dc4a.jpg][/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Bevestig het uiteinde van de slang aan de reservoirdop door hem op de holle bout te draaien.

[Afbeelding: dop3_resize_zpsd73482d3.jpg]

Boor als laatste nog een gaatje door het handvat met de spuit volledig ingedrukt.
Steek een ijzeren pinnetje door het gat.

[Afbeelding: pinnetje_resize_zpseed3b9e3.jpg]

Kosten van dit alles: tussen de 5 en 10 euro, afhankelijk van wat je in je hok hebt liggen.

Voordelen:
  • Zelfgemaakt
  • Goedkoop
  • Steviger tov de “echte”
  • Vele malen makkelijker op druk te brengen dan de “echte”.
    Die werkt met druk van bijv. een reservewiel, hoop geklooi, altijd remvloeistof morsen doordat er geen terugslagklep in de “echte” zit, dus de vloeistof zit ook in de slang zit naar het wiel toe; geeft elke keer weer een rotzooi met ontkoppelen.
  • Pasvorm: een originele remvloeistofreservoirdop past veel beter dan de doppen die bij de “echte” zitten.
    Die doppen zijn van een dunner plastic, en draai je zo “over” hun schroefdraad heen, met kans op lucht/vloeistoflekkage. Een originele dop zit/sluit 100%.
  • Groter reservoir, wat makkelijker is bij bijv. verversen.

Nadelen:
Nog niet kunnen bedenken, je kunt je eigen “EeziBleed” aanpassen zoals jij wilt.

Bijv: slang van reservoir naar dop veel langer maken, zodat je het reservoir naast de auto kunt plaatsen (minder kans op ellende als er toch iets losknapt (tig keer meegemaakt met de "echte“. Alles eronder, incl ondergetekende.))
Als je niet de beschikking hebt over een compressor met bandenpomp, zou je er ook misschien ook een ander soort ventiel op kunnen zetten, waardoor hij met een fietspomp op druk is te brengen.

Misschien is het een optie om het pompmechanisme te laten zitten hoor, dus dat je de plantenspuit dmv de handpomp op druk brengt.
Nadeel is dat je niet weet wat de druk is (komt toch vrij nauw vond ik) en de kans op lekkage is groter omdat wellicht de onderdelen niet goed tegen remvloeistof kunnen.

Happy Bleeding!

Naschrift: de originele geeft een max. op van 2 bar. Ik vond zelf 1.5 al meer dan genoeg en goed werken.

Eindresultaat:

[Afbeelding: IMG_4829_resize_zps86fb128e.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Nice, die gaat op het to-do lijstje.
Antwoord
#3
SUPER ! ga morgen ook maar eens knutselen,........

ps....ik mis alleen de info op hoeveel bar dit het beste werkt. ?
Antwoord
#4
Bijgewerkt
(goed opgemerkt trouwens!)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Easybleed werkt op max 1,5bar. Bij de garage kunnen ze apparaten instellen tot 2 (of was 't 2,5?) bar instellen.
Wat het best werkt ben ik ook wel benieuwd naar.

@Rob, op de plaatjes staat het binnenste pijpje niet meer, die is nog wel aanwezig neem ik aan voor het aavoeren van de vloeistof? Omdat ik die niet zag; een idee (nog meer lowbudget). Jij hebt een planten spuit gebuikt, maar de pompfunctie en alles is verwijderd. Je kan dan ook een potje scoren die je op druk kan brengen. 2 gaatjes in het dekseltje. Eentje voor het ventiel, eentje voor het slangetje (moet ook luchtdicht doorgevoerd worden), en dan het slangetje op de bodem leggen.

(Vroeger deden we weleens petflessen op idioot hoge druk zetten en dan afvuren)
Antwoord
#6
Citaat:Rob, op de plaatjes staat het binnenste pijpje niet meer, die is nog wel aanwezig neem ik aan voor het aavoeren van de vloeistof?

De dikke pijp is weg (daar pomp je mee) maar het dunne pijpje is er inderdaad nog, die hangt tot op de bodem.

En, idd, je hebt helemaal geen plantenspuit nodig. een jampot zou al volstaan.
Slangetje luchtdicht door het deksel en een fietsventiel erop. klaar.

Het enige wat je nodig hebt is een (sterke) pot, of container of wat dan ook.
Iig iets wat luchtdicht afgesloten kan worden, en op druk gezet kan worden.
In principe volstaat alles.
Ik had dit ding liggen en wilde altijd al eens proberen of ik het geval makkelijker op druk kon krijgen dmv het inbouwen van een autobandventiel.
Daar heb je namelijk wel iets dikwandigs voor nodig.

Zoiets kan bijv ook heel mooi denk ik.

[Afbeelding: weithalsfaesser.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
edit: lama is al laat zeg maar.
Antwoord
#8
De goedkoopste manier om een remontluchter zelf te maken, is met een oud water expansievat van een amazon. Je moet juist een gat boren in de waterdop en er een ventiel in monteren.
Het vat hang je dan met een ijzerdraad er omheen ergens vast aan je motordeksel. Het vat verdraagd moeiteloos 1,5 bar. Ik gebruik dit zelf gemaakte systeem al meer dan 20 jaar.
Het rubber van een bandenventiel lost na een tijdje op door de remvloeistof, daarom gebruik ik een bandenventiel uit een vrachtwagen, die kun je monteren met 2 moeren om aan te spannen op het deksel.
In het overloop gaatje van het expansievat draai je een vijs in, zodat het vat volledig dicht is.
Antwoord
#9
Citaat:De goedkoopste manier om een remontluchter zelf te maken, is met een oud water expansievat van een amazon.

Staat nu 1 op MP voor €25, dus da's nie ech goeikoop :-)
Maar idd, alles wat hierop lijkt en wat je zleft thuis los hebt liggen kan goedkoop en makkelijk als remontluchter gebruikt worden.

Btw, hoe heb jij de slang vanhet expansievat dan aan de dop van het remvloeistofreservoir gekoppeld?

[Afbeelding: %24(KGrHqVHJB8F!lZIlZbYBQfrjs2JIg~~60_84.JPG]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Alweer een mooi verhaal Rob!

Als je toevallig een fietspomp hebt met zo'n drukmetertje erop weet je ook meteen op hoeveel bar het systeem staat. (Al zijn die denk ik niet zo neuwkeurig)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)