Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Heey,
Ik ben mn huiswerk aan het maken om een B230FK in mn 92er te droppen. Toen bedacht ik wat. Zou het mogelijk zijn om de oliekoeler van een automaatradiateur (geintegreerd dus) te gebruiken om motorolie te koelen? Dus ipv ATF voor de automaatbak er motorolie doorheen te laten lopen? Geen idee of het kan qua viscositeit en het koelvermogen van je koelwater maar ben benieuwd of iemand er ooit over nagedacht heeft. Of gaat het dan meer een oliewarmer worden dan een koeler? Ruimte is bij een polarachtige 240 niet heel ruim vandaar ivm luchtfilterhuis etc.
Hoor graag jullie ideeen.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik denk even hardop mee, de aansluitingen van de automaten koeler zijn een stukje kleiner dus misschien is de doorlaat te klein voor de
ook nog dikkere motorolie.
Ik zou een losse olie koeler voor of onder je radiateur hangen.
Vast wel iemand hier die nog een setje over heeft.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Bij de 850's / x70 classics zit zowel de oliekoeler voor de motor (turbo's) als de automaatkoeler in de radiateur. Ja, het kan dus wel maar je zult passende aansluitingen moeten maken, ook verstandig is het dan om een oliethermostaat in de doorlaat te maken, zodat je niet continu met 'gekoelde' olie rijd.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Was de olie van de b230fk niet al gekoeld?
Dacht dit apparaat een oliekoeler was:
Of is die bovenste leiding olietoevoer naar de turbo?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat ziet er economisch uit qua ruimte. Volvo gebruikt daar het aftappunt van het blok als 'koud' water punt en voert het terug naar de retourpijp kachel-waterpomp. De olie mag wel erg heet uit de pan komen als het in dat kleine 'warmtewisselaar' bochtje nog gekoeld gaat worden door het opgewarmde water van achteruit het blok.
Misschien doet een oliekoeler ergens in de rijwind meer. Op turbobricks, garaget etc zie je de meest creatieve oplossingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Olie temperatuur mag best wat hoger liggen dan de koelvloeistoftemperatuur toch? Zolang er een temperatuurverschil is zal er wat warmte-overdracht zijn. Hoe goed eea koelt durf ik ook niet te zeggen. Maar er rijden heel wat 940 lpt motoren rond met deze constructie.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dacht dat volvo dat meer bedoelt heeft om de olie wat sneller op te warmen bij koude start.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
OW dat is ook een plausibel verhaal ja. Dan rest de vraag, heb je een oliekoeler nodig? (Zou m'n 242 niet zonder willen hebben, maar is et in ons kikkerlandje met Nederlandse zomers echt nodig?).