Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
31 August 2014, 12:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 August 2014, 12:34 door Nicolaas H.)
Auto leek op drie cilinders te lopen, zeker bij koude start. Ik heb de bougies vervangen. Auto loopt weer een stuk beter maar nog niet geweldig.
Bijgaand de bougies, afgebeeld in de volgorde 1, 2, 3, 4.
Mij valt op dat de bougie op 2 een verroeste rand heeft en dat de bougies er voor de rest nog goed uitzien [toch?].
1. Is dit roestrandje erg voor de ontsteking?
2. Hoe ontstaat het, vocht in de cilinder?
3. Wat kan ik eraan doen om het te voorkomen?
![[Afbeelding: 1.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/1.jpg)
cilinder 1
![[Afbeelding: 2.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/2.jpg)
cilinder 2
![[Afbeelding: 3.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/3.jpg)
cilinder 3
![[Afbeelding: 4.jpg]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/4.jpg)
cilinder 4
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 11.644
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
tja, de vonk heeft ie ter hoogte van de electrode, massa op de draad. Je zou ens compressie kunnen meten. Bougies met elkaar wisselen en zien of ie later hetzelfde met de andere bougie gedaan heeft.. Simpel maar effectief, die doppies op de bougie, redelijk aandraaien en een beetje aanknijpen (beetje..) en zorg dat je kabels goed zijn en goed vast "klikken" Allemaal kleine dingetjes die er in de natte maanden voor gaan zorgen dat je een slechtere overdracht hebt.. Let maar op het forum als het herfst/winter is..
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb eerdaags weer sleuteldag van het register en dan zal ik de compressie eens laten meten.
Bedoel je dit met die doppies?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 11.644
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ja, die trillen vaak los en geven hetzelfde resultaat als een slecht klemmende kabel, beide is dus en-en..
ennuh.. aub aandraaien als ze niet in het blok zitten, als het ding barst en er valt een stukje porselein in de cilinder heb je feest..
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Beetje roest heb je al gauw als je kort eindjes rijdt. Je moet ze allemaal even strak aandraaien, sommige pakkingringen zijn platter dan andere. Maar die bougies zijn te kort voor de B23A, de BP6HS (12,7 mm draad) is voor de B20.
Voor de B23 heeft NGK de BP6ES met een lengte van 19 mm, W7DC in Bosch-taal.
Dat scheelt misschien in het schudden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.644
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
verrek ja, dit zijn korte schacht exemplaren..
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
31 August 2014, 22:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 August 2014, 23:29 door Nicolaas H.)
Lekker dan, zijn me verkocht door Nordicar. Heb er nu Bosch super plus in zitten: WR7DC+ Tja, is dat hetzelfde als de W7DC die Marc bedoelt?
Op doosje staat nog 0,8 mm ruimte electrode en bij een tekeningetje van iets wat op zo'n dopje lijkt staat 0 242 235 663 maar verder niets wat op schachtlengte zou kunnen slaan. Ik ga even Googlen.
Ik vind het niet, ik kijk morgen even in de auto hoe lang de schacht is. [Ze moeten er toch allemaal uit om de dopjes aan te draaien.]
Op het plaatje op het doosje staan zo'n twaalf windingen draad dus het lijkt inderdaad dat ze flink langer zijn dan de NGK's [als het plaatje accuraat is natuurlijk].
Deze Bosch heb ik trouwens ook bij Nordicar vandaan. Begin nu te twijfelen of die NGK's daar wel vandaan komen. Ik word eigenlijk altijd erg deskundig geholpen daar.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
WR7DC is ook 19 mm lang, dat vertelt ons de letter D. De R is een ingebouwde weerstand om elektronica-ruis te onderdrukken, geeft niks.
De 'dopjes' van Bosch bougies zitten lekker klem erop gedraaid, dat probleem ben je ook kwijt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Klopt, heb het ook geconstateerd hoewel mij 1 dopje niet helemaal vast leek te zitten. Motor draait ook beter dan voorheen.
Vraag me wel af in hoeverre die schachtlengte van belang is. Misschien geen optimale verbranding? Heb met die korte dingen toch zo'n 10.000 km gereden ...
In ieder geval weer heel erg bedankt voor de deskundige reacties!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]