Berichten: 184
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2011
Zit er verschil in de oliepompen van N/A en Turbo ?
Ik ben de originele oliepomp van mn B21ET aan het schoonmaken en heb m eens vergeleken met de pomp van een B 200,zoals origineel in mn 360 lag. Afgezien van de aanzuigbuis is die hetzelfde als van een B200 uit een 7 of 9 serie.Zo op t oog is het binnenwerk ook hetzelfde maar hoe zit het met de overdrukklep(en veer)....zijn die bij een oliepomp uit een Turbo anders?
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bij tuningprojekten wordt er regelmatig een zwaardere veer toegepast voor een betere opbrengst.
Lijkt me dat dit bij jou sowieso geen kwaad kan.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 184
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2011
Maar is de veer in een originele pomp uit een turbo zwaarder?
En zo niet.....waar komen die zwaardere veren vandaan?
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Je zou eens Tinus Techniek kunnen proberen. Maar ik kan niets op zijn website vinden.
Volgens mij heb ik alleen iets van die zwaardere veren gelezen bij B20 pompen. Maar zijn deze niet idem?
Of was het slechts een zwaardere voorapanning die men op de originele veer kon zetten?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
voor B18-20 was/is er een zwaardere pomp..
Berichten: 184
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2011
Het enige zichtbare verschil in de pomp....
Boven B21ET
Onder B200.
De veren zijn trouwens wel even lang maar zat bij de onderste plunjer niet helemaal op zijn plaats.
Verder lijkt het alsof het klepje bovenop de pomp moeilijker lucht door laat