Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 264GL van 1976 krijgt nieuw leven
#1
Hallo allemaal!

Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben nieuw hier op het forum.
Vorige week kwam een kennis met het verhaal dat hij 13 oldtimers had staan die weg moesten, waaronder een Volvo 264GL. Na 2 dagen had ik besloten dat ik hem wilde hebben ondanks de nieuwe belasting maatregelen.
Gister ben ik wezen kijken en hij ziet er nog heel leuk uit. Geen top staat maar een leuk uiterlijk en de motor heeft aandacht nodig. Komende zaterdag wil ik hem met mijn vriendin op gaan halen.

Momenteel rij ik een GMC Vandura 2500 uit 1984. Aangezien deze 2300 Kg leeg weegt is deze nog minder interessant met de nieuwe regels. Mijn keuze gaat dus uit naar omkeuren naar benzine, en dan 3 maanden per jaar een stalling in voor het kwart tarief.

Met deze Volvo wil ik dan het hele jaar door af en toe een stukje kunnen rijden. Op Volvo gebied ben ik nog een leek, dus ik weet er mijn weg nog niet te vinden.
Wat ik graag zou willen weten is van welke modellen er welke onderdelen uit te wisselen zijn. Begrijp ik het goed dat de 264 het enige model is met V6 douvrin engine?

Komende zaterdag haal ik hem dus op, en ik wil graag alvast onderdelen bestellen zodat ik direct aan de gang kan.

Wat ik nodig heb zijn: Een nieuwe of gebruikte waterpomp en een nieuwe of gebruikte dynamo. Momenteel is het hele benzine gebeuren uit de auto en zit er een gas carburateur op. Graag wil ik hem benzine klaar maken dus ik zoek ook een carburateur voor de Volvo 264.

Bedankt voor het lezen en ik hoop wat tips te krijgenWink
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#2
De V6 Douvrin zat in een heleboel auto's, van Volvo, Renault en Peugeot en ook in de DeLorean, voor Volvo's heb je dan de 264, 265, 262, en tenslotte de 780. Het carburateur model is de B27A en later de B28A. Beide hadden 1 enkele SU HIF6 carburateur.

Ik denk wel dat die carb te vinden is (wel handig als je het spruitstuk nog hebt), zat op allerlei motoren, en dan kan je er de bijpassende naald indoen. Wat info van Volvo Bertone: http://www.volvobertone.com/grp2262n.html

Voor onderdelen anders dan tweedehands zou ik Scandcar, Nordicar etc eens bekijken. Hoeveel en welke onderdelen uitwisselbaar zijn varieert enorm en ik weet er niet zo veel van af, soms past een Peugeot tuimelaar, soms alleen een Volvo onderdeel van dat bouwjaar alleen. Een hoop uitgezoek.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Leuk! Gezien het vroege bouwjaar zit er waarschijnlijk een B27 in. Dat is inderdaad het PRV blok dat volvo peugeot en renault hebben ontwikkeld.
Het blok is in hele kleine stapjes door ontwikkeld en is tot in de 760 geleverd. Het werd respectievelijk de B28 en de B280.
Hij zit inderdaad in de 264, maar dat is niet de enige. Leuk weetje; De 6 in 264 staat voor het aantal cilinders. Het PRV blok zit in de 264 (sedan), 265 (estate), 262 (coupe), 760 (estate en sedan) en 780 (uitzondering op de regel dit is een redelijk zeldzame coupe).

Zit er echt zon speciaal LPG verdamp apparaat op die de oorspronkelijke carburateur vervangt? Vaak wordt er namelijk een LPG mengstuk toegepast in combinatie met de oorspronkelijke carburateur. Doordat er zelden op benzine gereden wordt gaat dat in de loop der tijd stuk en rijd het niet meer op benzine.
Antwoord
#4
Bedankt voor de reacties. Dat zijn inderdaad leuke weetjes! Ik heb het een en ander opgezocht op wikipedia over de Volvo modellen maar dit wist ik niet. Ik heb zojuist ook een Haynes werkplaatsboek besteld. Die heb ik ook liggen voor de GMC is in het begin wel ideaal.
Helaas heb ik er geen inlaat spruitstuk bij. De auto was van de broer van een kennis die plotseling is overleden. Hij had 13 auto's en veel oldtimer brommers. En nog veel meer losse onderdelen waar alleen hij waarschijnlijk van wist waar het bij hoorde...dus het zal vast nog bestaan maar geen idee waar. Ik moet dus op zoek naar een inlaat spruitstuk en carburateur,. waterpomp en dynamo.
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#5
Duik de stapel in. Zo ziet-ie eruit: http://www.volvopartswebstore.com/showAs...bly=242253 Op zich zijn al die onderdelen er nog wel genoeg (meest niet meer nieuw), maar of je zoekt je ongans of ze vragen teveel ervoor.

Deze valt dan nog reuze mee, hollen: http://link.marktplaats.nl/752406056 Je hebt wel een soort geluk dat de hele oldtimermarkt in elkaar zakt, alles gaat de deur uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
haha het geluk...voor de Volvo wel maar het is ook de reden dat ik deze gekocht heb, want de GMC kan ik niet meer betalen in de belasting...dus de waarde van mijn andere auto waar 2 jaar salarissen inzit is nog maar 2000 waard..

Ik zat net op scandcar te kijken, welk model moet ik aanhouden? de 240/260?
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#7
dat blok op marktplaats ziet er inderdaad goed uit voor wat ik zoek, maar ik kijk toch nog heel even verder want ik ben straks meer kwijt aan benzine voor de GMC dan dat de motor kost..
het is voor mij 170KM enkele reis met een verbruik van 1:4
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#8
Ja dat is dan weer minder. Qua model is een 264 redelijk gelijk aan de 244 van datzelfde jaar (de motorkap is duidelijk anders), en aan een 265 maar dan met een kofferbak. De hele 200 serie is een soort Lego voor gevorderden, die soms nog doorloopt tot in de 940.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Misschien beter om eens een B230 blok te overwegen met bak ipv al dat werk aan de prv!?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
er gaat niets boven een v6. vroemmm. mooi geluid.:biggrin:
als ik een keer tegen een donor auto aanloop koop ik er een voor de onderdelen maar dan het liefst een met een b28 met injectie dan de b27a die ik nu heb. Hoewel ik het ook wel weer wat vindt hebben dat hij nog orgineel is.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 350 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Eerste Volvo IVARIO 39 4.678 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  nieuw hier en hulp nodig broadspeed 1 449 9 August 2024, 23:11
Laatste bericht: skidje
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.696 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 796 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 219.806 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.881 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.266 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.627 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Nieuw op dit forum, prettig kennis te maken! Jurriaan 9 4.284 6 March 2022, 20:29
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)