Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik heb afgelopen week een B21ET blok op de kop weten te tikken voor slechts 25 euro.
Blok staat wel vast door vliegroest op de cilinders .
Misschien is ie nog te redden maar anders is het een leuk donorblok voor een projectje.
Mijn idee is om de B21ET kop met K-jet op een B230FT onderblok te zetten.
Zo creëer je dus een B230ET.
Gaat dit zomaar ?
Is de verbrandingsruimte en dus compressieverhouding hetzelfde? .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
ik heb nog een goed B21ET onderblok, interesse?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
http://www.turbobricks.com/specs/sohc_heads.php De B230FT en de B21ET hadden ws. dezelfde kop, de 'kleine'. Volvo varieerde de compressie door de zuigervorm. De B21ET zal een flink kommetje in de zuiger hebben en die van de B230FT zal vlakker zijn. Je motor krijgt dus de compressieverhouding van de B230FT.
Om een B230ET te maken heb je B230A zuigers nodig, die zijn het platst gok ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Henqui: Ik hou het in m'n achterhoofd.De nood is niet zo hoog .
Dit blok kon ik gewoon niet laten staan voor die prijs en daarom moet het project niet een geldverslindende operatie worden.
Mocht ik wat gaan doen dan wordt het toch een 2300 cc verhaal.
Marc: Duidelijk verhaal!
Ik ga wel googlen op plaatjes van blokken en de 7 verschillen zoeken.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Gisteren nog bezig geweest om het blok "los" te krijgen.
Carter inmiddels verwijderd.
De oude olie leek op grijze appelstroop en verder is het hele blok versludged met die bende.
Veel kruipolie op de zuigers en maar wachten ,kloppen en proberen te tornen.
Maar mocht niet baten.
Er zijn nu twee van de vier zuigers los .
Besloten om toch maar de kop te trekken en wat ik aantrof was niet best.
Maarja ....wat wil je voor die 25 euro.
Ik denk dat dit blok reddeloos is .
Wat ik er van over hou is een warmloopregelaar,brandstofleidingen en ik heb alvast de hulpas voor een evt B230FT verhaal.
Voor diegene die een reserveblok in de hoek zetten:
Neem in godsnaam de moeite om de olie af te tappen,olie op de zuigers te zetten ,de openingen af te dichten en af en toe te tornen.
Anders kan je 'm na twee jaar voor 25 euro op marktplaats zetten.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Olie aftappen schijnt juist niet goed te zijn als je een blok opslaat is mij verteld.
Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met blokken opslaan voor langere tijd mits het in een droge ruimte is.
Maar een blok opslaan waarin olie vermengd met water zit dat gaat zelfs in een droge ruimte fout denk ik.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Dat van die koppaking vermoed ik ook.Of ergens een scheur in.
Ik ga het verder ook niet uitzoeken.
En olie in een carter laten staan is ook niet het meest kwalijke ,mits er dus geen vocht in zit.
Blok en kop zijn dus schrot.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ooit een B230E onder een werkbank weggehaald die daar al 5 jr stond. Eigenaar vertelde me dat hij de blokken altijd met atf smoorde terwijl het blok draaide. De olie zat ook nog op het blok. Bij opstart even rook vd ATF en verder perfekt blok waar alweer 20000 km mee is gereden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Zie je wel!
Hoe vetter , hoe better
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.