Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stuur schiet door in bochten
#1
Mijn Volvo heeft gevaarlijke, vage stuurkuren! De auto is perfect uitgelijnd en het stuur staat recht. Maar soms schiet het stuur in een bocht naar links een heel stuk door, zonder dat de auto meestuurt. Het stuur staat dan opeens scheef, terwijl de auto gewoon goed spoort. Ook stuurt hij op dat moment makkelijker naar links dan naar rechts.
Wat helemaal vreemd is dat ik een speling kan voelen in m'n rempedaal als ik hard rem, maar die speling voel ik niet als het stuur scheef staat en dus een stuk naar links geschoten is. Af en toe schiet het stuur weer terug naar het midden als ik een bocht naar rechts maak, maar dan hoor ik een knakje of een kraak. En dan stuurt de auto naar beide kanten weer even gemakkelijk. Ook wanneer ik over kuilen of drempels rijd voelt het alsof er op de wielen dikke speling zit, maar ik kan nergens iets ontdekken.
De spoorstangen, stuurkogels, fuseekogels en draagarmrubbers zijn nog praktisch nieuw. Ook de wiellagers zijn prima. Ik heb wel gezien dat de onderste kruiskoppeling van de stuurstang aardig heen is. Een nieuwe is besteld, maar ik twijfel of ik daarmee alle problemen oplos.
Ik kan ook een klein beetje radiale speling zien op de spiebanen die uit het stuurhuis komen en waaraan de onderste kruiskoppeling is bevestigd. Ik begin zo langzamerhand toch m'n stuurhuis te verdenken, maar het maakt verder totaal gaan herrie en er lekt nergens olie. Ik voel ook geen trillingen of zware punten tijdens het sturen, ook niet wanneer het stuur weer met die knak of kraak terugschiet in de goede positie.

Hebben jullie misschien nog ideeën waar ik het in kan zoeken?
Antwoord
#2
Ik ben geen deskundige maar denk dat je in de goede richting zit, heb je al eens geprobeerd of jij je stuur door kan draaien. Daarmee bedoel ik kun je je stuur verder draaien dan de wielen gaan?
Antwoord
#3
Nee, da's niet het geval.
Antwoord
#4
Het stuur zit toch echt vast aan de wielen, bekrachtigd of niet, het kan niet zomaar een stuk doordraaien zonder dat de wielen meedraaien. Er moet echt een ton speling in het stuurhuis zitten wil het tandwiel onderaan het stuur een tand overslaan op de tandheugel die de wielen heen en weer beweegt.

En dan zou je stuur ineens scheef staan bij rechtuit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Misschien een kleine doorbraak. Volgens mij zit er iets niet goed in de spiebanen op het asje dat uit het stuurhuis komt en de bevestiging van de onderste kruiskoppeling van de stuurstang. De kruiskoppeling kan naar links een heel stuk draaien zonder dat dat asje uit het stuurhuis mee gaat draaien. Zowel het asje en de kruiskoppeling even gemarkeerd met tippex en je kon duidelijk zien dat de onderste kruiskoppeling een flink stuk vrij kan bewegen. De hoeveelheid roestige drab en zooi die er zit zegt misschien ook al een hoop... Eens kijken wat er gebeurt als ik die heb vervangen en alles goed vast kan zetten!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuur loshalen BartJu 15 10.270 12 April 2019, 23:51
Laatste bericht: Volvo240
  Vreemd geluid in bochten Grey240Polar 13 16.708 1 April 2018, 06:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  stuur geeft tegenreactie in de bocht, zowel naar links als rechts. Suggesties dank! environ 2 4.086 22 June 2016, 20:13
Laatste bericht: Marc1970
  Stuur stuurt naar links zwaarder dan naar rechts Erikvolvolvo 7 8.751 25 September 2013, 19:54
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Stuur trekt naar links, schokbreker bevestiging (schotel). Ecleo 4 4.281 21 January 2012, 20:51
Laatste bericht: jos245
  Trillend stuur vanaf 100 km/h JDDV 40 22.560 8 May 2011, 21:49
Laatste bericht: JDDV
  Stuur draait automatisch naar links na vervangen stuurhuis rijschooljeroen 21 14.896 3 August 2010, 10:10
Laatste bericht: janspeed
  stuur 145 '70 vervangen laptoprob 6 4.097 31 January 2010, 00:14
Laatste bericht: laptoprob
  Stuur op slot tijdens rijden Karel 16 14.727 12 November 2009, 12:05
Laatste bericht: 240diesel
  'kloenk' 'kloenk' in de bochten. michiel 18 11.485 25 July 2007, 08:32
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)