Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo B21ET vervangen vraagje
#1
Hallo,

De turbo van mijn 240T met B21ET is er aan voor de moeite (te veel speling op het turbinewiel + stukken afgevlogen van de schoepen)
Nu kan ik een T3 T4 kopen ... maar is dit interessant om deze originele turbo te vervangen door een T3 T4 . Wat bedoelen ze eigenlijk met deze benaming T3 T4 Confused ?? Geen idee van welk merk deze is. Deze is meer een turbo voor tuning doeleinden naar ik de verkoper verstaan heb. In eerste instantie wil ik gewoon rondrijden met de 240 en later mss gaan "vijzen" ... wil je boven de 200pk, dan moet je al andere boite hebben (M90) / nieuwe sturing (chips) benzine-insputing / LH-jet allicht ? / enz.

Ik kan ook nog een turbo van een B230FT (bj '97) op de kop tikken eventueel (olie + watergekoeld) . Zijn deze beter dan de originele Garett vanop de B21ET ? Ook geen flauw idee of het een mitsubishi turbo is die van '97...

Is reviseren moeilijk van zo een Garett (lager zal wel kapot zijn imho) en waar zijn die revisiesetjes te vinden eventueel ?

Ook heb ik nog een rond uitlaatspruitstuk liggen (ipv de vroegere afgeplatte versies) , deze hebben een betere flow ? Toch wel interessant om dit nu ineens te monteren op het blok ?

Ik heb ook wel eens zo een filmpje gezien op youtube over het "porten" van een uitlaatcollector... waarvoor is dat eigenlijk ? grotere uitlaatpoorten dus meer vermogen / snellere acceleratie ?


Tenslotte nog een vraagje over de achteras, er zit een sperdifferentieel in ... is het normaal dat die auto sneller stopt (bij het indrukken van koppelingspedaal en geen gas geven) tov een normale 240 met carburator ?
Ook heb ik gemerkt dat wanneer 1 kant opgekrikt is achteraan en je aan het opgekrikte wiel draait, dat dat dus niet gaat (door de sper ?). Krik je beide wielen op en doe je het achterwiel draaien, dan beweegt het wiel aan de andere kant ook mee. Ik dacht bij een non-sper diff dat het wel mogelijk was om aan 1 wiel te draaien wanneer 1 kant opgekrikt was.

Een hele hoop "newbie"-vragen ineens, hopelijk kunnen jullie mij helpen met een geweldig goede uitleg Tongue


mvg
K
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#2
T3/T4 is de flens die gebruikt word op de turbo. Alleen die term zegt niet zoveel. Een latere turbo uit een 940 oid zou je kunnen doen, niet direct meer vermogen maar wel een interne bypass valve op de compressorzijde. Dan heb je na het schakelen wat minder 'lag'. Ff opletten wat je koopt ivm downpipe.

Reviseren is specialistisch werk.

Ronde spruitstuk (van na 1990) heeft wat meer flow inderdaad, maar dacht dat je dan je downpipe zoiezo moet aanpassen? Porten van je uitlaatspruitstuk aan de collector doe je voor een betere flow. Ook zijn de spruitstukken van na '90 gevoelig voor scheuren door slechte warmte afvoer. De warmte afvoer word verbeterd en de collector scheurt minder snel. Ook even kijken of de collector/turbo combinatie dezelfde flens hebben, er zijn bolle en platte uitvoeringen.

Sper zorgt er inderdaad voor dat je wiel niet wil draaien indien de auto aan een kant is opgekrikt. Bij een normaal diff twee wielen omhoog en auto in versnelling: wiel rechts naar voren draaien, wiel links draait achteruit mee. Bij een diff met sper lukt dat niet, moet je de auto uit de versnelling halen en dan draait het andere wiel dezelfde kant op.
Antwoord
#3
T3/T4 is een hybride turbo, dwz 2 verschillende maten samen gevoegd tot 1. Ik geloof T3 hotside met T4 coldside.
Antwoord
#4
http://nl.kapaza.be/limburg/volvo-turbo-...271490.htm Je bedoelt deze turbo??
Antwoord
#5
Okay, bedankt Volvo 142 B23 & DennisVB voor de gedetailleerde en duidelijke uitleg !!

Ik denk dat de downpipe hetzelfde is voor ronde of platte uitlaatcollector. Inderdaad, er bestaan 2 soorten in met die collector / turboflens . :o


PB240 schreef:http://nl.kapaza.be/limburg/volvo-turbo-...271490.htm Je bedoelt deze turbo??
Yeps, turbinewiel ziet er grotere diameter uit dan turbowiel op 1e zicht.
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#6
Ja dat klopt maar er is een conische uitlaatflens en nog een type (weet zo even niet welke). Als er nu nog de originele op zit zoeken naar een conische flens of anders de downpipe aanpassen. Dan zou ik er gelijk een v-band klem op zetten.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Zover ik kan zien ziet hier al een V-band aansluiting op, is alleen niet goed zichtbaar door die afdekdop (op de 5de foto zie je de V-band). Dus downpipe moet sowieso aangepast worden. Heb je al een 3" uitlaatsysteem? Zorgt wel voor een veel betere flow, vooral met deze turbo.
Antwoord
#8
Als ie al een v-band heeft is dat helemaal mooi.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Een 3" uitlaatsysteem heb ik nog niet ... zal voor in de toekomst zijn ;-) nog effe "doorsparen" Tongue
Dus downpipe moet aangepast worden met deze turbo ofzo ? Hmm
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#10
gewoon garrett T3 erop en een boost controller.

stoer kieke en goan!!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.199 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.347 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 2.775 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 3.854 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 3.986 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 3.822 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 5.502 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.380 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.146 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 15.256 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)