Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributieriem vervangen
#1
Hoi allemaal,

Ik heb zaterdag mijn distributieriem vervangen (b200f), zonder krukas-tool. Dit is prima te doen met een 10mm boortje in het gat van de BDP sensor. Handige links:

http://www.youtube.com/watch?v=jHBwXePU5B0
[URL="http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5887"]http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5887
[/URL]
Het enige is dat de sensor op de 240 op een onmogelijke plaats zit half in de tunnel. Met een beetje gepruts heb je het boutje waarmee hij vast zit echter snel los. Best een gemakkelijk klusje. Alleen alle boutjes van mijn cover waren echt helemaal verroest.
Antwoord
#2
Je hebt alleen de sensor uit z'n houder omhoog gehaald? En de 10 mm boor via de houder in 1 van de vliegwielgaten gestopt? Wat een geluk. Men zegt dat dat houdertje erg breekbaar is, en die kan je pas vervangen als het koppelingshuis eraf is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Waarom krukas blokkeren? Ik heb er ook een keer een gedaan op een b200. Maar dacht eigenlijk dat ik deze niet geblokkeerd heb. Er staan streepjes op de riem die overeenkomen met de merktekens op de poelies. Als je je motor in die stand draait en de nieuwe riem weer gelijk legt met de streepjes dan ligt ie goed toch?
Bij gebrek aan streepjes kun je ze zelf nog plaatsen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
@marc, daar was ik ook bang voor inderdaad, maar ik heb de kracht langzaam opgebouwd. Hij heeft het gehouden. De krukas moest geblokkeerd worden om de poelie eraf te kunnen halen. Ik heb geen luchttol om de centrale bout zonder blokkeren los te draaien.
Antwoord
#5
goerloek schreef:@marc, daar was ik ook bang voor inderdaad, maar ik heb de kracht langzaam opgebouwd. Hij heeft het gehouden. De krukas moest geblokkeerd worden om de poelie eraf te kunnen halen. Ik heb geen luchttol om de centrale bout zonder blokkeren los te draaien.

Ah, vandaar! Die stap was ik even vergeten. Toendertijd had ik inderdaad een luchttol tot mijn beschikking.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Hallo,

Heb ook net de distributieriem vervangen van mijn 240 met B230 motor - moest wel de krukas blokkeren want de centrale bout zat zo vast dat de luchtsleutel het niet trok en ook de koppeling slipte (met op de handrem&in de versnelling zetten)!!!!

Dus gelukkig zit er een gat (geen idee waarom) in het versnellingsbakhuis, bij het oliefilter waar ik een stuk zelfgemaakt speciaal gereedschap in kon jassen zodat het vliegwiel geblokkeerd werd en voor elkaar! klusje duurt circa 2 en een half uur, inclusief speciaal gereedschap maken haha!

Blokkeren kan ook met een boor van 8.5mm oid, je steekt deze dan schuin in 1 van de balanceer-boringen die op je vliegwiel voorbijkomen als je de krukas verdraaid.

Volgende klusje duurt iets langer: de koppeling....
Antwoord
#7
Ik heb eens een paar M"veel" bouten op een stuk plat gelast.
Daarmee kon ik de poelie tegen houden .....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#8
Dat zijn de echten!


Blijft improviseren, dat sleutelen! Lasapparaat, slijptol, slijptsteen, oud gereedschap en stukken ijzer komen van pas!!!


Nieuw topic: Overb(L)ouwen VDO meters
Antwoord
#9
Ik heb een vraagje aan de handige klusser. Ik wil ook graag de distributie riem vervangen van mijn b230f. Ik heb dit echter nog nooit zelf gedaan. Is er iemand die mij hiermee wilt helpen? Natuurlijk voor een vergoeding.
Antwoord
#10
Stel dat er iemand wil helpen is het natuurlijk wel handig als ze weten waar het feestje is. Anders doet VOMD te Dordrecht het voor 130 euro all-in, da's toch niet te geleuven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 13.292 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.624 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.526 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 4.376 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 3.798 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  distributieriem vrijloop Rin 2 2.146 3 January 2019, 23:25
Laatste bericht: Rin
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 10.168 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 4.655 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 18.035 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 9.982 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)