Berichten: 84
Topics: 15
Lid sinds: Jul 2017
Voor mijn Volvo 240 GLE uit 1992 ben ik van plan de olie te gaan/laten vervangen gezien ik niet weet hoe lang alles er al in zit en ik de auto graag nog een hele tijd langer wil laten lopen. Zit een B230F motor in (410k gelopen), en ben even benieuwd of hier aanbevelingen zijn wat betreft de motorolie? Beetje googlen levert namelijk verschillende resultaten op, 5W30, 5W40 en 5W10.
Garage hier in de buurt rekent hier 75 euro voor, inclusief vervangen van de oliefilter. Is het nog de moeite het zelf te doen en waar zou ik daarbij rekening moeten houden? Auto staat waarschijnlijk binnenkort toch op een brug met twee vrienden dus mogelijk is het makkelijk zelf mee te nemen.
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Als er een instructieboekje bij zit zou ik daar even in kijken. Mijn B200 draait op 10W40 semi synthetische olie. Volgens mij kan/hoort dat in alle redblocks. Gooi er geen full-synthetische olie in want dat schijnt te agressief te zijn voor de motoren. De toevoegingen daarvan maken de motor te schoon van binnen waardoor oliekanaaltjes verstopt kunnen raken door loslatende prut. Olie verversen op zich is simpel. Zorg wel dat je een nieuwe carterplugring hebt voor als je de carterplugring weer terug schroeft. En ik zou het oliefilter ook meenemen. Voor montage een klein beetje van de oude olie aan de rubberen ring smeren en vervolgens met de hand goed vastdraaien.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Is inderdaad makkelijk zelf te doen zeker als hij toch al op de brug staat.
10W40 is gewoon prima en overal te koop. Als je het echt goed wil doen even in het boekje kijken aan welke specs de olie moet voldoen en kijk of de olie van de Lidl of Gamma ook die kwaliteit heeft (zal vast wel). Oliefilter is een tientje ongeveer en olie kan je zo duur maken als je zelf wilt, tussen de 10 en 50 euro per 5L.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
10W40 is goed genoeg...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Origineel gaa t er minerale olie in maar de meeste garages gooien er dunne volsyntheet in omdat dat de enigste olie is die ze op voorraad hebben (alle moderne auto's rijden daarop).
Als je het zelf doet ben je maximaal 20 euro kwijt voor olie incl. oliefilter.
Berichten: 84
Topics: 15
Lid sinds: Jul 2017
Inmiddels oliefilter en olie besteld, 10w40 halfsyntheet. Een komende weekends even aan de slag
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En een vers koper ringetje voor bij de aftapplug, zijn meest compleet plat en alle fut uitgeplet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 84
Topics: 15
Lid sinds: Jul 2017
Zei Wijnand ook al, had er zelf totaal niet aan gedacht. Maar die is erbij besteld, komt goed. Thanks allemaal.
Berichten: 84
Topics: 15
Lid sinds: Jul 2017
3 December 2017, 04:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 December 2017, 05:03 door UraniumFever.)
Het is met vrienden niet zover gekomen om een garage te huren. Ik zie ook dat het me ongeveer 100 euro gaat kosten als ik het bij een garage laat doen, waarvan de olie schijnbaar al 50 euro kost, terwijl ik zelf alles al heb hier.
Tevens een klus die ik zelf nooit heb gedaan en niet alleen zou doen voor de eerste keer, en kan het hier voor de deur op de parkeerplaats ook niet doen. Is er toevallig iemand die hiermee zou willen helpen en wèl de ruimte heeft?
Olie was overigens in redelijke staat toen ik het bericht postte, vanmiddag gecheckt en bijgevuld en de olie is toch behoorlijk donker op de peilstok. Inmiddels ook 3500km verder waarvan 2000km een vakantie is geweest waar in Duitsland behoorlijk is doorgereden.
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Doe het zelf garage een optie? Daar loopt vast ook wel iemand rond die even mee wil kijken. Vind zelf trouwens een oliefiltertang ook wel handig een handig ding.
Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk