Topics: 3
Ik kocht vorig jaar een C70 2.0 benzine turbo. (2002) (163Pk) de wagen had erg weinig km: 65 000. Omdat ik de bedoeling had/heb er lang van te genieten liet ik een nieuwe Lpi installatie inbouwen.
Nu hoorde ik onlangs va een Volvo-mechanicien dat deze motoren absoluut NIET op gas mogen rijden! Heeft iemand hier ervaringen over?
Topics: 5
Bij die motoren is LPi ook absoluut geen probleem, maar een kopsmering wordt wel aangeraden. En da's niet zonder reden
plsvolvoprojects.blogspot.com
De mechanicien vertelde dat er enkele C70'ers welke met gas reden veel kosten kregen aan de kleppen. Volvo zou in een nota hebben gezegt dat de 'lown presure Turbo's" ongeschiktzijn voor LPG??!! Wat nu?
Ach, dat zeggen Volvo-monteurs altijd omdat die niet graag aan LPG-auto's werken.
Ik zeg het je toch, gewoon kopsmering laten installeren en er is geen probleem. M'n pa rijdt nu met een 2.5T op gas met kopsmering en zit ondertussen aan 330 000km. Nog geen een klep verbrand
Gewoon LPG in gooien, Flashlube erop en dan genieten
Topics: 15
Of niet ..
En dan doel ik op die "Flashlube" en wel om een aantal best legitieme redenen .
Installatie en t spul zelf krijg je zeker niet cadeau.
Kosten per Km zijn per jaar met name als je wat meer rijdt fors en waarvoor neem je gas ?
Heb je met je blok een 150 of 200K op gas gereden zit je toch aan een klepstel/opleuksessie vast dus die kosten heb je toch dan al
Ga je dit per 10.000 K rekenen dan zijn de kosten versus de "baten" miz niet te rechtvaardigen
Adviserende heren zijn meestal tevens verkopert van het spul dus het hele issue heeft een hoog "wij van wc-eend....." gehalte
Los nog van het feit dat ik een hekel heb aan pruttel die door m'n motor moet anders dan brandstof of een snufje olie.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
pwassink schreef:Of niet ..
Los nog van het feit dat ik een hekel heb aan pruttel die door m'n motor moet anders dan brandstof of een snufje olie.
Het is olie hè Peet ;D
Maar inderdaad, het is niet goedkoop... Maaarrrrrr, het 'verbruik' ervan regel je zelf af zoals je wilt, dus dat heb je zelf in de hand

Owja, ik ben geen verkoper
Topics: 22
hangt erg af van de generatie motor. De oudere tot en met ergens 2000 hebben hydraulische klepstoters en stellen dus zelf de speling bij. Ergens in de buurt van 2000 zijn ze over gegaan naar mechanische klepstoters, waarom weet ik niet. Maar het gevolg is wel dat je weer kleppen moet stellen en dat is geen leuk werk bij die motoren, de nokkenassen worden namelijk door het kleppendeksel omlaag gehouden. Meten kan door gaten die met telkens een bout zijn afgedicht, die zitten onder de kap die over de boegies gaat. speling meten, kijken welke shim er in zit, juiste shim terug plaatsen, kop weer inmekaar, voila. gemakkelijk is anders.
op benzine is de termijn ~160.000 km. helaas wordt er bij gasinbouw vaak geen rekening gehouden met de andere verbrandingssnelheid van gas (langzamer) en andere mengseleis bij zware belasting (zeker dampgas wat armer dan benzine, zo rond lambda 0.9 voor vollast). hierdoor slijten kleppen ook relatief snel.
dus wat dat betreft zou er wel een kern van waarheid in het verhaal kunnen zitten. Als die motor geen hydraulische klepstoters meer heeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 15
PieterL schreef:Het is olie hè Peet ;D
Maar inderdaad, het is niet goedkoop... Maaarrrrrr, het 'verbruik' ervan regel je zelf af zoals je wilt, dus dat heb je zelf in de hand 
Owja, ik ben geen verkoper 
Het is niet enkel olie, olie is de drager waarin bepaalde stoffen gemengd zijn die je klepjes een beetje helpen..
En vwb dat flashlube-verbruik afstellen ruim beneden de aangegeven norm, dat is weer wat lastiger te doen dan met waspoeder,
daarmee krijg je immers een meetbaar / zichtbaar resultaat bij je eerste halvering van de dosering.
De kern van het verhaal zit idd bij de vaste stoters, en het wat vaker moeten stellen ervan, het is echt niet zo dat volvo op deze motoren
slechtere kleppen / zittingen monteerde dan in de voorgaande generaties die het er toch ook prima op doen.
en ik las wat over dampgas op een turbo, dat zou ik nooit durven, en Ts had er al een LPI inzitten dus gelukkig was dat hier Nvt.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Topics: 22
inderdaad, ik denk ook dat de kleppen ed gewoon van goede kwaliteit zijn dus niet perse snel slijten van gas.
dampgas-injectie met turbo heb ik wel goede ervaring mee. punt is alleen dat het (eigenlijk net zoals lpi) goed moet worden afgesteld. en dat lukt niet zo vaak. wel op redblocks maar ik zie niet in waarom een 5 cilinder het niet zou kunnen. misschien dat ik dat zelfs op onze 850 t5 zet, die rijdt op het moment erg veel, de benzine wordt wel een erg grote kostenpost.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni