Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vulplug versnellingsbak 240 (1985)
#1
De vulplug van mijn versnellingsbak 240 M46 zit muurvast en is volledig rondgedraaid. Met een tang is er geen grip meer op te krijgen. Geprobeerd om een moer erop te lassen hetgeen niet lukt. Kan de bak ook op een andere manier (bijv. via de versnellingpook) bijgevuld worden?
Antwoord
#2
Heb je onmiddelijk nadat je de moer erop probeerde te lassen nog met een zware griptang geprobeerd?

Als de vulplug flink heet is dan moet het met een zware tang meestal wel lukken.
Antwoord
#3
Wel geprobeerd, niet gelukt. Omdat ik eerst geprobeerd heb met een beitel de plug te laten 'schrikken' is een stuk van het metaal eraf gesprongen waardoor geen goede grip met de tang mogelijk was.
Antwoord
#4
Die plug geeft veel teveel weerstand voor het kleinachtige zeskantje wat er op zit. Ik zou in de buurt vd omtrek vd plug een bult staal erop lassen en dan daar tegen aan hameren met je beitel. Anders direct tegen de omtrek vd plug. Werkte bij mij.

Andere bijvulopties zijn er niet. En je hebt het vulgat ook nodig om het oliepeil te bepalen (tot daar).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik zou inderdaad ook gaan voor het erop lassen van een flinke en stevige prop. Dat werkte bij mij bij de cilinderkop na een tip van Marc1970 erg goed! Voor het spruitstuk wilde dat niet en heb ik het draad er nieuw in getapt. Zie ook mijn weblog.

Je zou linkse draad in de plug kunnen tappen en er dan een bout indraaien. Die zet je dan vaster in de richting dat de plug losser zou moeten gaan. Je wilt de plug alleen niet doorboren want dan krijg je ijzersplinters in je bak.
Als de bak er nog onder zit, zal dit allemaal wat lastiger gaan.

Las desnoods een stevige strip op het restant van de plug zodat je daar meteen kracht mee kunt zetten. Als hij eenmaal los is, kun je de strip er dan weer afsplijpen en de plug er verder uitdraaien.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
Bedankt voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte of eea is gelukt. Wat is overigens de maat van de plug? Zijn nieuwe pluggen nog te krijgen?
Antwoord
#7
Met zwaarder lasapparaat toch gelukt om grote moer op de vulplug te lassen en de plug te verwijderen. Er bleek nog geen kwart liter olie in de bak te zitten. Veel ijzersplinters aan het magneetje van de aftapplug. Olie ververst (ook plaatje onder de overdrive weggehaald en filter schoongemaakt). Versnellingsbak maakt nog wel een wat schurend geluid maar schakelt uitstekend. De overdrive werkt weer zoals behoort.
Antwoord
#8
Het schurende geluid (versleten lagers) en de lage oliestand heeft ongetwijfeld met elkaar te maken. Waarschijnlijk zijn er ook een aantal oliekeerringen lek.
Maar op zich, als-ie goed schakelt en je kan met het geluid leven, kan je er nog een hele poos van doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 7.304 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  ruitenwisserstand 240GL 1985 adrianus240 2 2.505 4 January 2011, 00:27
Laatste bericht: RM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)