Topics: 116
Ik zit waarschijnlijk met een kortsluitingsprobleempje, misschien dat het hieraan ligt??
De twee stekkertjes welke de lamp van stroom voorzien maken (als de lamp gemonteerd zit) beide contact met het kofferbakdeksel dit lijkt mij niet de bedoeling toch? Ik zag dat het linker stekkertje ooit voorzien was van een soort coating (ik denk om te voorkomen dat deze ook contact maakt met het deksel). Zou het hier misgaan??
Verder probeer ik alle aarde connecties schoon te maken, heb er al veel gehad. Nadien meet ik de aarde draad van bv een lampje door de multimeter op weerstand te zetten Ã
Ã
n punt op de aarde van de lamp de andere op een aarde punt elders in de auto. Metertje op 0 is een goede aarde verbinding. Ben ik zo goed bezig??
Enig inzicht is welkom ??? ???
Topics: 288
heb je een trekhaak? Zo te zien is r "iets" doorgelust vanaf je kenteken verlichting, normaal heb je + en massa, thats all. En een stukje isolatiekous is ook geen overbodige luxe ivm doorslijten op scherpe randen...
blauwe draadje is niet origineel..
@jambon heb geen trekhaak. Isoleren lijkt mij ook een goede oplossing. Kan me voorstellen dat dit voor kortsluiting zorgt zo. Min en plus welke tegelijk tegen de klep aankomen. Zal zo eens kijken of ik kan zien waar die extra draad naar toegaat.
Maar doe ik het meten goed ??? ???
Topics: 82
Super. Tot dusver heel normaal, de ene kentekenverl. heeft een dubbele stekker want die wordt doorgelust naar de volgende.
Dat linkerstekkertje is een massa (met zwarte draad), die hoeft niet afgedekt, maar die andere twee plussen wel natuurlijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Kijk goed te horen dat ik goed bezig ben ;D
Ik zit nog wel te denken over hoe zo'n kortsluiting nu werkt. Als laten we zeggen dat van de kentekenverlichting de + & - allebei kontakt maken met de klep schiet de zekering eruit? Lampje kan dan wel branden maar door de warmte welke ontstaat brand het kontaktje in de zekering door (kan ik aannemen dat eigenlijk de hele draad warm wordt maar de zekering "slapper" is en daardoor doorbrandt). Voor veel mensen misschien heel basic maar ik probeer het te snappen zodat ik ook latere problemen kan herkennen.
Topics: 82
Bijna. Als de mindraad de massa (het koetswerk) raakt is er niks aan de hand, immers ze zijn op allerlei plaatsen al met elkaar verbonden. Veel onderdelen hebben geen mindraad maar zitten zo tegen de massa aangeschroefd. Het motorblok heeft weer wel een echte massakabel, want het hangt in rubbers en zou dus geen contact maken (voor bijv. de startmotor en de stroomverdeler).
Een zekering is inderdaad een heel slap stroomdraadje, wat sneller opwarmt en doorbrandt dan de rest vd bedrading, in een fractie van een seconde meestal.
Net als een lampje, behalve dat een lampje niet doorbrandt omdat er geen zuurstof in het bolletje zit, en het draadje van wolfraam is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 288
Marc1970 schreef:Super. Tot dusver heel normaal, de ene kentekenverl. heeft een dubbele stekker want die wordt doorgelust naar de volgende.
Dat linkerstekkertje is een massa (met zwarte draad), die hoeft niet afgedekt, maar die andere twee plussen wel natuurlijk.
dan is er "gerommeld" want ik zie 2 niet originele stekkertjes.. ik heb alleen wit en zwart
Topics: 14
Waarschijnlijk ooit een draadbreuk geweest of wat anders zoals ik het op de foto zie. Hoeft niet perse te zeggen dat er gelijk gerommeld is, aangezien de aansluitingen bij de kentekenplaatverlichting nog weleens blootgestaan kunnen hebben aan vocht, waardoor de originele aansluitingen kunnen gaan roesten en dus afbrokkelen, heb het zelf al verscheidene keren meegemaakt.
Origineel zit er op de + een doorlussing naar de andere kentekenplaatverlichting...
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 5
Als er lucht in 't lampje zit is deze sterker dan de fuse.
Topics: 3
Marc1970 schreef:Bijna. Als de mindraad de massa (het koetswerk) raakt is er niks aan de hand, immers ze zijn op allerlei plaatsen al met elkaar verbonden. Veel onderdelen hebben geen mindraad maar zitten zo tegen de massa aangeschroefd. Het motorblok heeft weer wel een echte massakabel, want het hangt in rubbers en zou dus geen contact maken (voor bijv. de startmotor en de stroomverdeler).
Een zekering is inderdaad een heel slap stroomdraadje, wat sneller opwarmt en doorbrandt dan de rest vd bedrading, in een fractie van een seconde meestal.
Net als een lampje, behalve dat een lampje niet doorbrandt omdat er geen zuurstof in het bolletje zit, en het draadje van wolfraam is.
Een automobiel is grotendeels van staal gemaakt, en dat is een goede geleider. Dus als je een elektrische stroomkring wil maken (plus-pool van de accu -> verbruiker -> min-pool van accu), kan je best het koetswerk als geleider gebruiken. Je hoeft dan alleen een draad van de + van de accu naar de verbruiker aan te leggen, en de min sluit je direct aan op het koetswerk.
Maar stel nu dat de plus-pool van je verbuiker tegen het koetswerk aankomt en "contact" maakt. Dan heb je dus een stroomkring, maar de verbruiker krijgt geen stroom, omdat de kring is "kortgesloten". Aan de + kant heb je +12 volt van de accu / dynamo, en de weerstand in de kring is nu heel klein geworden (de draad en het koetswerk vormen een te verwaarlozen weerstand). Gevolg: spanningsverschil met bijna geen weerstand, dus er gaat een hele grote stroom lopen. Deze stroom doet de zekering smelten.
Een zekering in de auto is net een ouderwetse stop in huis. Het is feite niets anders dan een dun draadje. Dit draadje vormt een weerstand. Als een stroom door het draadje loopt, zal het draadje opwarmen door de weerstand. Als er dus veel stroom loopt, wordt het draadje heel warm en smelt. Zekeringen zijn zo gevormd dat ze doorsmelten als er meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom door de zekering loopt. Dus ja, een kortsluiting kan goed voor kapotte zekeringen zorgen!