Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw 3 traps automaat naar handbak (m46?)
#1
Ik heb een 244 met een 3 traps automaat. Deze automaat trilt bij het optrekken en dat houdt op bij ongeveer 50 km/h. Nog los van de vraag of de olie moet worden vervangen of wellicht te weinig olie bevat wil ik 's kijken wat de ombouw naar een handbak betekent.

Ik heb een aantal vragen, want ik heb (nog) geen ervaring met bakken.

1. Kan een bak worden vervangen als de auto op 4 (zware) steunen staat?
2. Moet de cardanas worden vervangen?
3. Is het koppelingspedaal gemakkelijk en zo ja hoe, in te bouwen?
4. Is de overdrive kabelboom zo aan de auto te koppelen?
5. Is de klus alleen te doen met bv. een krik onder de bak bij het uitbouwen?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten of stel ik hier boven nog de verkeerde vragen :-\?

Alvast dank voor de reactie(s).

Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Antwoord
#2
Eric Q schreef:1. Kan een bak worden vervangen als de auto op 4 (zware) steunen staat?
Hoe gezond denk je te blijven ? Heb het wel eens gedaan maar alleen voor een kopp op een M40 vervangen. Met een M46 wordt het lastiger en gezien het gewicht van een automaat zou ik het afraden...gewoon een brug huren
2. Moet de cardanas worden vervangen?
Ja, zorg voor een bak met/vanaf vliegwiel tot diff en let op de diff aansluiting.
3. Is het koppelingspedaal gemakkelijk en zo ja hoe, in te bouwen?
Ja, d.w.z. ik heb de 3 pedalen vervangen.
4. Is de overdrive kabelboom zo aan de auto te koppelen?
Uhm, jawel, indien je solenoid voldoende stroom krijgt om te klikken. Een relais lijkt me beter maar de meeste van voor '80 kwamen gewoon met een schuifknop en 12 v uit...
5. Is de klus alleen te doen met bv. een krik onder de bak bij het uitbouwen?
Zie vraag 1, ik zou het alleen niet (meer) doen. Zonde van je tijd, moeite en materiaal. Gewoon een brug met een bok en een helpende hand in de buurt...b.v. als de bak er niet gelijk in wil....of voor het vastdraaien van de eerste bout.


Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten of stel ik hier boven nog de verkeerde vragen :-\?

Alvast dank voor de reactie(s).

Eric
[img][/img]
Antwoord
#3
Beste Abbabak,

Dit zijn de antwoorden die ik zocht. Ik ken het gewicht van een v. bak niet maar uit jouw reactie begrijp ik dat het een hoop ge$&#%*# is om die klus zelf te doen.

Wat heb ik allemaal nodig om deze swap uit te voeren?

1. a. bak, wat heb je allemaal nodig als het gaat om een vervangen van een automaat bak? Alleen de koppeling of zit er nog een ander deel tussen de motor en het koppelingshuis?
1. b. zijn de bevestigingspunten allemaal hetzelfde voor de verschillende Volvo bakken?
2. cardan, dit is duidelijk, welke smaken zijn er bij de bevestiging aan het differentieel?
3. set pedalen, dit begrijp ik ook wel, is alles al voorbereid, zodat het er 'plug and play' kan worden gemonteerd zonder Toyota effecten?
4. Is het gat in de tunnel hetzelfde formaat voor een versnellingspook ipv de handle voor de automaatbak?

Is er toevallig nog iemand die het benodigd materiaal in de schuur heeft liggen? Zo ja, zou je dan een PB willen sturen met ook een prijsidee?

bedankt,

Eric

244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Antwoord
#4
Eric Q schreef:1. a. bak, wat heb je allemaal nodig als het gaat om een vervangen van een automaat bak? Alleen de koppeling of zit er nog een ander deel tussen de motor en het koppelingshuis?
1. b. zijn de bevestigingspunten allemaal hetzelfde voor de verschillende Volvo bakken?
2. cardan, dit is duidelijk, welke smaken zijn er bij de bevestiging aan het differentieel?
3. set pedalen, dit begrijp ik ook wel, is alles al voorbereid, zodat het er 'plug and play' kan worden gemonteerd zonder Toyota effecten?
4. Is het gat in de tunnel hetzelfde formaat voor een versnellingspook ipv de handle voor de automaatbak?
1. Tja, het liefst wil je zelf uitbouwen...als de bak eruit is moet je het vliegwiel e.d. ook van het blok halen...
De bevestiging varieert van M45, AW55, M46 en AW71. De laatste is het langst. Ik denk dat M46 en AW55 overeen komen.
2. Hmm, ik denk dat die allemaal hetzelfde zijn, de grote aansluiting.
3. Plug en play is geen set pedalen maar een pedalenset, en dan heb je ook nog een kabeldoorvoer te maken. Deze heb ik gewoon door het schutbord geboord en het houdt na 3 jaar nog steeds.
4. Ja ;D Dat is dan alvast klaar Tongue

Je kan ook gewoon verzamelen, inc nieuwe kopp set en daarna in een gewone garage vragen. 4 uur werk zal je de kop niet kosten...je verdient een ombouw naar M46 snel in brandstof terug...


[img][/img]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma Bozzma 30 59.444 13 November 2024, 15:11
Laatste bericht: skidje
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.332 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.409 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 8.152 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.212 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.751 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.808 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 6.192 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 9.321 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.655 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)