Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2006
Van mijn volvo 240 1993 krijg ik de kachel niet meer uit. Alle trekkabels bewegen wel en zitten ook aangesloten. Het wordt wel een beetje heet in de auto op deze manier. Zou de klep in de kachelkraan (heeft hij die) kapot/dol kunnen zijn?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
als je nog de originele klep hebt (lijkt me logisch) dan heb je als het goed is een thermostaatgeregelde klep. ik neem aan dat je geen airco hebt (kabelbediening). Die klep heeft een thermostaatvoeler op het radiatortje, en die klep gaat eens stuk. Volvo heeft een vervangingsklep zonder die thermostaat-regeling, die gaan niet zo snel stuk. inbouw is best wat werk, en een beugel moet worden bijgesneden/gebogen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2006
bedankt voor je bericht.
Wat ik heb gezien is een soort "kachelkraan" die tussen de slangen gemonteerd zit die naar de kachel gaan. Daarvandaan loopt een kabel naar het bedieningsmechanisme. Heb je het over dat ding? (is er misschien een plaatje? van)
Blijkbaar is het monteren van de nieuwe kachelkraan geen kwestie van de slangen "afknijpen" en de nieuwe kachelkraan ertussen zetten. Zijn er ook nog andere slangen nodig? Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik dit karwei het beste kan uitvoeren.
Alvast bedankt.
Volvo 240 1993
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Download Greenbook:
TP30461-1 Air Conditioner Repairs and Maintenance 240, 260 1975 (12.5 Mb)
Check pag. 18: Heater Control Valve Replacement
Stap voor stap handleiding
(deze gaat wel uit van het vervangen vd kachelkraan door het 'oude' type.
Handiger is om meteen het nieuwe type te monteren.
zie pic hieronder:
![[Afbeelding: 9131998.JPG]](http://www.fcpgroton.com/images/products/large/9131998.JPG)
appeltje eitje.
Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2006
Zou het kunnen dat in mijn polar 240 1993 gewoon al (standaard) het nieuwe type zit? Volgens mij lijkt die er namelijk behoorlijk veel op.
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
was bij mijn '92-er ook het geval, alleen lekte deze dus.
dan is vervangen vrij simpel.
Beter is koelvloeistof even aftappen ipv slangen dichtknijpen zoals in het greenbook staat.
Ding zit wel vervelend verstopt, en je kunt er lastig bij, maar al met al goed te doen.
2 uurtjes werk ong.