Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PRV vraagjes (B27A carburateurmotor)
#11
De mijne loopt lekker op gas (b27E - 78) wel loopt ie op benzine ietsje gelijkmatiger
Naar verluidt schijnt het beter te zijn bij lpg om hem dagelijks op benzine te starten en even voor (een paar 100 meter) het uitzetten naar benzine om te schakelen.

Dit omdat de inspuiters ook gesmeerd dienen te worden en daarmee een langere levensduur hebben, benzine is licht smerend en lpg bevat geen smerende bestanddelen. Zo worden de injectors dagelijks ook even gesmeerd.

Waar je wel erg op moet letten is dat het gehele lucht inlaat systeem geen valse lucht trekt.
Trekt hij wel valse lucht zal ie moeilijk starten, pingelen en vaak backfires hebben.

Kijk alle slangen van het luchtinlaat-systeem regelmatig goed na op scheuren en breuken en of ze niet hard zijn geworden (vooral bij de slangentulen op het blok waar deze warm worden). Een aandachtspuntje waar hier zeer snel overheen kijkt zijn de 2 aansluitingen van de startklep links en rechts onder op de inlaatspruitstuk, deze zijn moeilijk te zien en worden bijna zo warm als de motor zelf en zullen na een antaal jaren keihard worden en gaan lekken of zelfs afbreken.

ps.
Dat startklep verhaal zal verschillen van bouwjaar nm. 1978 is een overgangsjaar waar het brandstof systeem is aangepast en geheel is veranderd. Zoals boven al beschreven spinnenkop met ronde luchtfilterpan is na 1978 verdwenen van de prv.. Wink De latere modellen ken ik alleen van tekening en foto's alhier..

Smile




Antwoord
#12
volgens mij is LPG, mits goed en vakkundig aangelegd, voor alle volvo benzinemotoren goed te doen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#13
TheSaint77 schreef:volgens mij is LPG, mits goed en vakkundig aangelegd, voor alle volvo benzinemotoren goed te doen.

Het gaat hier om de PRV-motor. Dit is geen echt Volvo blok.
264 RULES!!!!
Antwoord
#14
wel: PRV staat voorPeugeotRenaultVolvo
en is samen ontwikkeld, en kan goed op LPG lopen ( mijn pa had een Renault 30TX op LPG> 267.000 km zonder probs)
al zou ik er nu wel Fash-Lube opzetten Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#15
Ik weet waar PRV voor staat.

Volgens mij kwam dit blok alleen niet uit de volvo fabriek maar meer uit frankrijk. Vandaar mijn opmerking dat het geen echt volvo blok is. Maar ook ik kan het fout hebben.
264 RULES!!!!
Antwoord
#16
Dan zou je dus wel kunnen stellen dat elke vorm van samenwerkingsverband een totale afbraak van originaliteit is en dat Volvo niet meer dan een Alias is geworden. En dat er zeker na 1999 geen echte Volvo meer is gebouwd!? Want sinds die tijd is Volvo eigendom van Ford's Premier Automotive Group (PAG) net zo als Jaguar en Landrover.
Die op zijn beurt weer moteren gebruikt (heeft) die ontwikkeld zijn in samenwerking van Peugeot en Citroën. :-\

Smile
Antwoord
#17
stond mij ook nog iets van bij dat de 5 cilinders samen met Audi zijn ontwikkeld, maar weet ik niet zeker :Smile ??? ???
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#18
PP! schreef:stond mij ook nog iets van bij dat de 5 cilinders samen met Audi zijn ontwikkeld, maar weet ik niet zeker :Smile ??? ???

Nee hoor. De B5xxxx motor is een echte Volvo 6 cilinder waar 1 cilinder vanaf gezaagd is Wink

De TDI's en 2.5D's zijn wel Audi motoren
[Afbeelding: B.jpg]
Antwoord
#19
Op gas is het rijden erg goed. Dit omdat het een alu blok is en dat is de kop ook. Daarom zitten er geharde klepzittingen in. Hierdoor kan hij zonder problemen op gas. Bedenk wel, dat het rijden op gas altijd goedkoper is dan op benzine met een gem verbruik van 1 op 6/7 km.

Heb zelf 2 lpg tanks in onze volvo 265GLE liggen, want alleen de onderbouw tank heeft een inhoud van ongev 35 liter. Haal je net 200-300 km mee. Nu ligt er nog eentje in, zodat ik samen 105 liter heb. Kna ik ook met de caravan (verbruik 1 op 4/4.5) een redelijke afstand afleggen.

Een aantal leden zijn bezig of hebben hun PVR blok ook op gas (VPI) dmv megasquirt. Moet je dit maar even opzoeken op het forum alhier.

Heb je nog vragen horen we het wel.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
#20
RonnieDuck schreef:Vanaf MY76 t/m MY79 heeft volvo ook de B27A gebruik waarbij de A voor carburateur motoren staat. Deze is echter lang niet zoveel gebruikt als de B27E.

De B28 is hetzelfde als de B27 echter ietsjes meer cilinderinhoud. Ook de B28 is geleverd in de A en de E versie. De B28A vanaf MY80 en de B28E vanaf 1981.

Ook voor de B28A geldt, net als voor de B27A, dat deze nauwlijks voorkomt.


Meer vragen?


In de auto ( volvo 262 Bertone) ligt een carburateurmotor van het oudere type weet ik nu. Dat is dus niet origineel neem ik aan,omdat de 262 alleen met injectie is geproduceerd?

[Afbeelding: 62459058oc4.jpg]

Ken je dit type waar het luchtfilter aan de zijkant zit?


Op Marktplaats staat een advertentie van een 264 met op het eerste zicht precies dezelfde motor als de mijnez:

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...-264.html?

[Afbeelding: 75591713sd9.jpg]


Weet je waar ik kan zien of mijn motor een B27A of B28A is?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)