17 March 2008, 13:25
De mijne loopt lekker op gas (b27E - 78) wel loopt ie op benzine ietsje gelijkmatiger
Naar verluidt schijnt het beter te zijn bij lpg om hem dagelijks op benzine te starten en even voor (een paar 100 meter) het uitzetten naar benzine om te schakelen.
Dit omdat de inspuiters ook gesmeerd dienen te worden en daarmee een langere levensduur hebben, benzine is licht smerend en lpg bevat geen smerende bestanddelen. Zo worden de injectors dagelijks ook even gesmeerd.
Waar je wel erg op moet letten is dat het gehele lucht inlaat systeem geen valse lucht trekt.
Trekt hij wel valse lucht zal ie moeilijk starten, pingelen en vaak backfires hebben.
Kijk alle slangen van het luchtinlaat-systeem regelmatig goed na op scheuren en breuken en of ze niet hard zijn geworden (vooral bij de slangentulen op het blok waar deze warm worden). Een aandachtspuntje waar hier zeer snel overheen kijkt zijn de 2 aansluitingen van de startklep links en rechts onder op de inlaatspruitstuk, deze zijn moeilijk te zien en worden bijna zo warm als de motor zelf en zullen na een antaal jaren keihard worden en gaan lekken of zelfs afbreken.
ps.
Dat startklep verhaal zal verschillen van bouwjaar nm. 1978 is een overgangsjaar waar het brandstof systeem is aangepast en geheel is veranderd. Zoals boven al beschreven spinnenkop met ronde luchtfilterpan is na 1978 verdwenen van de prv..
De latere modellen ken ik alleen van tekening en foto's alhier..

Naar verluidt schijnt het beter te zijn bij lpg om hem dagelijks op benzine te starten en even voor (een paar 100 meter) het uitzetten naar benzine om te schakelen.
Dit omdat de inspuiters ook gesmeerd dienen te worden en daarmee een langere levensduur hebben, benzine is licht smerend en lpg bevat geen smerende bestanddelen. Zo worden de injectors dagelijks ook even gesmeerd.
Waar je wel erg op moet letten is dat het gehele lucht inlaat systeem geen valse lucht trekt.
Trekt hij wel valse lucht zal ie moeilijk starten, pingelen en vaak backfires hebben.
Kijk alle slangen van het luchtinlaat-systeem regelmatig goed na op scheuren en breuken en of ze niet hard zijn geworden (vooral bij de slangentulen op het blok waar deze warm worden). Een aandachtspuntje waar hier zeer snel overheen kijkt zijn de 2 aansluitingen van de startklep links en rechts onder op de inlaatspruitstuk, deze zijn moeilijk te zien en worden bijna zo warm als de motor zelf en zullen na een antaal jaren keihard worden en gaan lekken of zelfs afbreken.
ps.
Dat startklep verhaal zal verschillen van bouwjaar nm. 1978 is een overgangsjaar waar het brandstof systeem is aangepast en geheel is veranderd. Zoals boven al beschreven spinnenkop met ronde luchtfilterpan is na 1978 verdwenen van de prv..

