Berichten: 46
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2007
Hallo,
inde achterbak van de GLT (B230E uit 1988) trof ik bij het ophalen uit de stalling een kannetje loodvervanger aan.
Nadat de auto is opgeknapt heb ik eigenlijk alleen maar Euro 95 (loodvrij uiteraard) getankt.
Kan dit of moet ik eigenlijk altijd met loodvervanger aan de gang?
Wat voor octaangehalte is het beste? Graag jullie advies.
UK Volvo 245 GLT 2,3 Aut Estate B230E 131 pk (90.000 miles) 08-1988<br />NL Saab 9-3 2.0 Full Pressure Turbo SE 185 pk / 270 Nm (230k+ kms) 06-1999
Berichten: 9.869
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Super destijds oftewel 98 met beetje loodvervanger nu. Dure bak. Ik zou de loodvervanger weglaten, de kleppen slaan dan iets sneller in, en een keertje een "nieuwe" B230F cilinderkop opscharrelen.
Voordeel:
1. Kleppen zijn weer goed.
2. Compressie wordt iets lager, kan op 95.
Nadeel:
1. Pietsie minder pk's
Ik heb nog loodvervanger, gratis op te halen in Maasland.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Alle Volvo's na '85 kunnen officieel op euro95 rijden,dus je hoeft niets in de tank erbij te doen :
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
volvo200liefhebber schreef:Alle Volvo's na '85 kunnen officieel op euro95 rijden,dus je hoeft niets in de tank erbij te doen
Weet je dat zeker? Mijn vorige 240, een DL van '87, moest 98 hebben.
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Ja zeker weten! Info van de Volvodealer :
Wij hadden ooit een '85 360 GLE en die mocht gewoon op loodvrij rijden volgens de dealer.
Iedere 240 van na '85 kan zeker euro95 hebben,mijn eigen '82 245 GLi met B21E loopt er ook perfect op en nog nooit problemen mee gehad.
hebben we hier niet pas nog een hele discussie al over ghad ?
Dat dacht ik ook...
En er komen steeds andere antwoorden ???
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
bij m'n Guilia uit '68 gooide ik gewoon op 3x tanken 1x 98 octaan erin, andere 2x 95 octaan, nooit problemen mee gehad
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
In onze 245 uit '89 B23.. zou volgens het boekje 98 moeten, staat ook op het tankklepje maar we tanken al 15 jaar 95 en in de tijd dat we in duitsland ermee reden (3jaar) soms zelfs benzine van een lager octaangetal (90 is dat volgens mij ??? ) in al die jaren nog geen enkel probleem gehad wat gerelateerd kan zijn met de benzine dus gewoon lekker 95 tanken.
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
volvo200liefhebber schreef:Iedere 240 van na '85 kan zeker euro95 hebben,mijn eigen '82 245 GLi met B21E loopt er ook perfect op en nog nooit problemen mee gehad.
Die van mij was zonder injectie, is dat het misschien? In het boekje stond duidelijk dat er 98 in moest. Dat was volgens mij ook de reden dat de tankdop rood was. We hebben er een jaar of 5 geleden nog bijna een vakantie in Denemarken voor afgebroken, omdat 98 daar nauwelijks meer te krijgen was. Maar ze verkochten wel 'octaanbooster', bleek later.