Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gele kabel naar achterklep kapot.
#1
Weet iemand hoe je de kabels naar de achterklep (estate) kunt vervangen??? Op dit moment is een gele kabel gescheurd, maar de rest ziet er ook niet echt florisant meer uit.

Alvast bedankt
Antwoord
#2
Twee manieren om nieuwe kabels te leggen:
1. je laat de kabel vanonder het hemeltje gelijk oversteken naar de klep (snel, minder mooi)
2. je trekt een nieuwe kabel door de scharnier (origineel, gedoe)

Maar als je de breuk zo kunt zien kan je hem ws. ook wel met een krimp aan elkaar krijgen. Als de draden in de scharnier breken heb je echt een probleem. Gele draad is de achterruitverwarming.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
als je de bedrading opnieuw wilt trekken dwz door je scharnier, koop dan de orginele draden hiervoor.
deze zijn namelijk zeer fijn geweven van dun, soepel koperdraad dat ook nog wel uitgegloeid lijkt........
het is zo soepel dat je het na afstrippen bijna als penseel kunt gebruiken.

de reden hiervoor is dat normaal draad zo van de rol stugger is en je dus na korte tijd weer voor hetzelfde staat nl. kabelbreuk.

ik heb nog even zitten surfen maar ooit heb ik op het internet eens een mini-reportage gezien over de vervanging, misschien een kwestie van doorzoeken?

ik ben zelf na vervangen klep voor de optie 1 gegaan van marc.
Antwoord
#4
Ik had de indruk dat de breuk veroorzaakt werd door verhardende isolatie (zonlicht), dus ik heb een stuk van het stevigste verlengsnoer (die hebben ook redelijk buigzaam koperdraad) met behulp van de oude draden en veel zeepsop door de scharnier getrokken, ging net.
En hij doet het alweer een jaar (afkloppen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dank voor jullie tips, denk ook dat ik maar voor de makkelijkste optie ga.
Antwoord
#6
Inmiddels bij twee estates de bedrading vervangen en ik vindt het nogal meevallen om te doen.
hier de manier zo als ik het doe.

Klep open zetten
Handvatje van de klepopener er af wippen. (die aan de binnenkant, gewoon omhoog schuiven)
Met een platte beitel de bekledingsplaat van de klep wippen.
Hemelbeklding los maken. Zit met een kunstof strip om een metalen strip gehaakt. Op 1 vd hoeken horizontaal naar achter trekken en dan naar beneden wippen.
Stukje karton of hardboard met een theedoek er om op het dak leggen tegen de klep aan.
Bezem of iets dergelijks onder de klep zetten.
1 scharnier van binnenuit losschroeven met een dopsleutel (twee bouten in het dak en 1 bout en 1 schroef in de klep)
Bij het verwijderen van de laatste bouten, als hij los komt, de klep een stukje op het dak leggen op de theedoek.
Vraag eventueel je vrouw of je buurman om de klep te helpen vasthouden bij het neerleggen zodat je geen krassen maakt.
Nu kun je de kabels vervangen. Verbinden met van die blauwe kabelverbinders en een krimptang.
Nieuwe draden met de oude door de raamstijl van de klep trekken.

Terugbouwen in zo ongeveer de omgekeerde volgorde.
Eerst het eerste scharnier weer terugplaatsen voordat je de andere loshaalt.

Ik gebruik kabels van aanhangerverlichting maar het is een goede tip om speciale flexibele snoer te gebruiken. Ik wist niet dat dat bestond.

Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#7
-koop bij de volvo dealer of estateservice de twee kabels die door de scharnieren gaan, dit zijn speciale kabels.
- maak de bekleding van het dak achter los
-Zet de klep open en ondersteun deze (bv met een keukentrapje zodat hij niet omlaag valt en leg een stuk karton tussen de klep en het dak van de wagen (om beschadiging te voorkomen)
-verwijder de zuigers van de achterklep.
-maak ÃÃn scharnier los en breng de kabelboom aan.
(maak de nieuwe kabels aan de oude vast en trek de nieuwe kabels door klep en scharnier door de oude eruit te trekken

Als de aarde draad in het scharnier gebroken is: Trek een extra aarde draad mee met de andere bedrading en verbind die aan aardepunten in de wagen en in de klep. of
repareer de kabel die in het scharnier zit.
-zet alles weer in elkaar

Als je nu toch bezig bent is het raadzaam de kabels in het andere scharnier gelijk op dezelfde manier te vernieuwen. Maak echter niet beide scharnieren tegelijk los.
Antwoord
#8
maartenhassink schreef:Dank voor jullie tips, denk ook dat ik maar voor de makkelijkste optie ga.

Het is echt heel goed te doen op de originele manier. Ik zag er ook erg tegenop om te doen. Ik heb de klep met een touw aan mijn plafond van de garage vast gemaakt. (keukentrap had ik niet zo voorhanden en ik vond dat een beetje eng) In totaal misschien 2 tot 3 uur werk.

Als je hulp nodig hebt ??? ik durf het wel aan om het nog een keer te doen.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
#9

Plaatjes en uitleg van de makkelijke manier:

Tailgate Rewiring Project Volvo 245, 1975-1993

http://home.blarg.net/~volvo242gt/tailgate.html
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Dat is toch geen gezicht. Blij dat ik het origineel heb gedaan want dat valt echt mee.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Shocked Interval achterruitenwisser kapot Nicolaas H 10 7.702 27 April 2020, 14:06
Laatste bericht: Rin
  Invoeren kabel trekhaak 245 Maarten245DL 5 3.824 10 June 2019, 21:41
Laatste bericht: Arjan.
  Remlichten kapot Hanatarash 28 13.595 11 May 2019, 16:30
Laatste bericht: MacVolvo
  Snelheidssignaal kabel Volvo 240 - hall sensor korre 1 2.184 29 January 2019, 12:01
Laatste bericht: Marc1970
  kilometerteller kapot E reinen 10 12.670 19 February 2018, 21:23
Laatste bericht: RM
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 2.932 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  Massakabel scharnier achterklep 245 henri84 1 2.165 18 December 2017, 17:12
Laatste bericht: Marc1970
  zekering 5 steeds kapot John Wolters 15 13.587 26 June 2017, 23:58
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 25.657 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.349 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)