Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amerikaanse trekhaak: er mist iets
#1
Ik heb onder mijn Amerikaan een trekhaak zitten met afneembare kogel, alleen heb ik de kogel dus niet. Die ligt waarschijnlijk nog in zijn moederland.
Weet iemand of deze losse kogel nog ergens te verkrijgen is? Of kan ik zelf iets (laten) lassen?
[Afbeelding: imgp1953hg4.jpg]
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#2
Heb een bedrijf gevonden waar ik het gedeelte kan krijgen wat in deze koker past. Daar hoort nog een losse kogel bij, maar omdat Amerikaanse kogels andere maten hebben, heb ik daar weer een Nederlandse uitvoering van nodig.

The search continues...
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#3
even een wets-feitje voor sommige landen.....
als je met een slingerbedwinger rondrijdt aan je caravan die werkt volgens het principe met de frictieplaatjes op je kogel is het verboden met een schroefbare kogel te trekken omdat "men" bang is dat de kogel zich loswerkt.

t'is maar dat je t'weet.

op de site van SUMMIT racing kan je ook nog leuke ideen opdoen, ze hebben zelfs een combie van kogel en vorkmodel in 1.

je kunt natuurlijk ook een cpl. europese trekhaak overwegen en je USA frame verwijderen....
zo duur zijn ze 2e hands niet.
let dan wel op dat je er een koopt voor dikke bumpers want anders moet je net als ik een hap uit je bumper zagen (vind ik zelf wel heel USA staan zo'n hap)
Antwoord
#4
Citaat:even een wets-feitje voor sommige landen.....
als je met een slingerbedwinger rondrijdt aan je caravan die werkt volgens het principe met de frictieplaatjes op je kogel is het verboden met een schroefbare kogel te trekken omdat "men" bang is dat de kogel zich loswerkt.

t'is maar dat je t'weet.

op de site van SUMMIT racing kan je ook nog leuke ideen opdoen, ze hebben zelfs een combie van kogel en vorkmodel in 1.

je kunt natuurlijk ook een cpl. europese trekhaak overwegen en je USA frame verwijderen....
zo duur zijn ze 2e hands niet.
let dan wel op dat je er een koopt voor dikke bumpers want anders moet je net als ik een hap uit je bumper zagen (vind ik zelf wel heel USA staan zo'n hap)

een Europese trekhaak op mijn Amerikaan, zagen in de bumper... :-\

Het is heeeelemaal niet de bedoeling om mijn blokje te belasten met een sleurhut. Ik wil af en toe er een karretje achter kunnen hangen om wat tuinrommel mee te vervoeren. That's all.

Citaat:Die zijn meestal zelfs bij de universele automaterialenzaak te krijgen. Althans wel die waar ik gewerkt heb.

Is gewoon een kogel met aan de onderkant schroefdraad en een pasvlak. Met een grote moer bevestig je de kogel aan de koker.

Klopt, die bedoel ik. Heb al een aantal bedrijven gemaild vanmiddag. Dat moet niet zo'n probleem zijn. De bedrading vast wel, want dat was nogal knullig aangelegd. Maar dat is voor latere zorg.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#5
hallo Erik,

Doe eens even rustig man, als je leest dan zie je dat ik je er op attendeer dat je bij een europese trekhaak op moet letten dat je er een neemt voor dikke bumper.
Als je voor deze optie zou gaan ziet het er na montage gewoon uit als een normale orginele VOLVO.
De bumperzaagactie heb ik genoemd in combinatie met VERKEERDE trekhaak en niet als serieuze optie voor jou aangeboden.(dat ik ergens in GODS naam mee bezig ben klopt trouwens wel want ik geloof in Hem, het zou daarom prettig zijn als Zijn naam niet zomaar aan een uitspraak gekoppeld wordt)

De opm. over de slingerbedwinger is alleen maar ter lering en vermaak hoor, je hoort mij niet zeggen dat je je blokkie moet verkrachten.
Maar om eerlijk te zijn zou een flinke rit met een sleurhut juist goed zijn voor je motor:

Als je je blok altijd ontziet loop je de kans dat hij "lui" wordt omdat door de lagere verbrandingstemperaturen het blok eerder kans loopt koolaanslag op te bouwen met name rond de zuigerveren.
Als de veren eenmaal vast zitten loopt je compressie en daarmee je pit terug.........

Eigenlijk komt alles op de temperatuurmeter neer; eerst rustig warmrijden,dan vol belasten en op je meter in de gaten houden of er evt. teruggeschakeld mag worden om de temp. in de klim niet al te ver op te laten lopen.(iets verhoging in het GROENE vlak kan echt geen kwaad.)

Alleen in jouw geval zou ik de automatische versn.bak niet met een caravan verkrachten,die zie ik eerder als beperkende factor door zijn ouderdom (met alle eerbied voor alles wat "hij"al voor jouw 265 deed)

groetjes Jan
Antwoord
#6
:-[ Mijn excuses Jan. Het was niet zo bedoeld. Heb gisteravond een biertje teveel gehad, geloof ik :-\

Wij zijn geen caravanmensen dus die zal er niet snel achter komen. Maar met een caravan zou ik inderdaad niet voor de Amerikaanse trekhaak kiezen met al die losse onderdelen. Maar voor het huis-teuin-en keukengebruik kan het best. En dan ben ik voor 60 euro klaar (losse kogel kost 6 euro). Misschien dat ik de kogelhouder zelf in Amerika bestel, dan wordt het nog voordeliger.

Rij je zelf wel veel met een caravan achter je Volvo, Jan?



1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#7
hallo Erik,

OK,OK, zand er over .
Nee ik kan helaas geen caravan betalen maar een vouwcaravan kon vorig jaar nog wel van het budget af!
Met mijn 245 heb al wel eens een autoambulance getrokken en dat ging heel goed .......tot 70KM/uur.Daarna kakt de zaak in en is het duimen draaien tot je 80-90 rijdt.(nog afgezien van heuvels laat staan bergen)
Als de TIC er straks in ligt hoop ik op wat meer pit.

succes met je uitneembare trekhaak.

(k'zal wel even een foto posten als het weer droog wordt van mijn uitgezaagde bumper)

2 dagen later......

ja tís even droog daar komt ie;

[Afbeelding: trekhaak.jpg]

dat is pas lekker gruwelen voor de orgineelhouders onder ons.................
voor mij moet de 245 het gewoon doen en als het even kan ook weer remmen , de rest zal me worst wezen.

TOCH KAN IK ENORM GENIETEN VAL AL DE INSPANNINGEN VAN HEN DIE DE 200 SERIE WEL ORGINEEL HOUDEN.
ALS IK HET ZEGGEN MOET GAAT DAAR UITEINDELIJK WEL MIJN VOORKEUR NAAR UIT !!!



Antwoord
#8
Klopt, die bedoel ik. Heb al een aantal bedrijven gemaild vanmiddag. Dat moet niet zo'n probleem zijn. De bedrading vast wel, want dat was nogal knullig aangelegd. Maar dat is voor latere zorg.




Erik wist je dat als je de "gloeilamp-defect-verklikker" niet in de war wil maken met je trekhaak doos dat je dan bepaalde draden voor je "gloeilamp-defect-verklikker-relais" moet wegpakken?
Anders loop je de kans dat de aanhanger als stoorzender werkt.

Dit geldt voor de :richtingaanwijzers en de remlichten

Verder moet je bij de aanleg van je trekhaakbedrading je zekeringkast en andere elektra-onderdelen waarlangs de "trekhaakstroom" loopt in goede conditie hebben.
Je elektische circuit wordt namelijk extra belast, normaal geen probleem maar sommige volvo's hebben al problemen met het eigen circuit laat staan met extra belasting door aanhangers.(zie de div. topics over elektr. problemen)

Ik rijdt nu mijn 3e 245 en ben het gezeur met de elektra goed zat.
Voor de trekhaak heb ik gewoon een dikke 6mm2 naar achteren getrokken en voedt daarmee 6 relais.
De relais worden aangestuurd door de lichtfuncties (incl. verplichtte mistlamp).
Op de vouwwagen/autoambulance brandt alles nu zo helder als maar kan omdat de verl. rechtstreeks van de accu gevoed wordt.

Als ik jou was zou ik het eerst "normaal" aansluiten, voor hetzelfde geld werkt alles naar behoren.....
Antwoord
#9
240diesel schreef:Klopt, die bedoel ik. Heb al een aantal bedrijven gemaild vanmiddag. Dat moet niet zo'n probleem zijn. De bedrading vast wel, want dat was nogal knullig aangelegd. Maar dat is voor latere zorg.


Als ik jou was zou ik het eerst "normaal" aansluiten, voor hetzelfde geld werkt alles naar behoren.....

Bij mij zijn alle draden gewoon van de achterverlichting gehaald. Geen probleem met de verklikker alleen mijn remlicht verklikker gaat branden. Dit ga ik binnenkort oplossen omdat ik nu ook een relais heb voor mijn 3e remlicht en die kan ik ook hier voor gebruiken.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
#10
CITAAT Geen probleem met de verklikker alleen mijn remlicht verklikker gaat branden. CITAAT

Dat bedoel ik dus met probleem, niet zo zeer dat er iets stuk gaat maar meer dat je een valse melding krijgt van defecte gloeilamp.

Inderdaad is het relaisje wat je voorstelt de beste oplossing om stroomverschil over de L + R remlichten te voorkomen.(want dat is wat de verklikker meet ; stroomverschil tussen L+R / V+A )

groet, jan


Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPG trekhaak voor dikke of dunne bumpers: verschillen? BartJu 0 23 26 March 2024, 23:39
Laatste bericht: BartJu
  trekhaak bevestiging Kogelman 7 195 12 November 2023, 00:54
Laatste bericht: Kogelman
  Trekhaak monteren op XC70 uit 1998 Rafiq 1 348 28 June 2023, 13:20
Laatste bericht: Marc1970
  Past deze trekhaak op een 244 met dikke bumpers? Kogelman 6 634 30 April 2023, 21:12
Laatste bericht: Kogelman
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.262 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Bevestiging trekhaak volvo 245 Ephekker 0 939 16 October 2021, 14:04
Laatste bericht: Ephekker
  tussenstukje raamrubbers voorruit mist... heideltje 5 3.482 1 August 2020, 17:51
Laatste bericht: Tancor
  Trekhaak frame TeunTimmermans 1 1.877 4 July 2018, 08:26
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  trekhaak volvo 244 daanweijer 8 6.812 15 January 2015, 18:54
Laatste bericht: daanweijer
  Welk type trekhaak voor een 245 polar met lpg tank in de kofferbak? Erikvolvolvo 1 3.620 16 June 2014, 00:50
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)