Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trekhaak bevestiging
#1
Ik heb ,na lang zoeken, een passende trekhaak voor mijn 245 (1976) met gastank gevonden. Met een beetje aanpassen/buigen vd uitlaatpijp komen de gaten vd trekhaak overeen met een bout onder de auto.
De beide zijarmen van dit type trekhaak moeten verder naar achter lopen om achter de demper te kunnen komen. 
Nu is mijn vraag; er zit op beide uiteinde slechts 1 gat waarmee hij bevestigd kan worden aan de bout waarmee het lpg-rek bij mij onder de auto zit (zie rood omcirkelde bout). 
Hoort dit zo met slechts 1 moer vast op beide uiteinden / is dit stevig genoeg?


Bijlagen Afbeeldingen
               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
Lijkt me wat weinig, iets trekken kan dan misschien wel. Maar kogeldruk zal heel laag moeten zijn om niet door te zakken...

Is de ruimte in die opstaande 'blokken' aan beide zijden niet ook  bedoeld als boutgat? Moet er natuurlijk oo nog voldoende 'vlees' aan de auto zitten om het aan vast te maken.

wilde gedachte: zouden die opstaande delen voor een link aan je bumperbevestiging vast moeten?

De fraaie foto's van deze fraaie 1976er geven de indruk dat er ook nog (bout?)gaten horen aan einde van chassisbalken, dat zou ook nog bedoeld kunnen zijn...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Ik herinner me van een 245 met LPG onderbouw dat er aan de trekhaak platen zaten die tussen het carrosserie en bumper zaten. Zoals het er bij jou nu uitziet komt niet erg stevig over!
Antwoord
#4
Ander model trekhaak, en zonder LPG-onderbouw, maar dit is zoals de originele trekhaak in 1976 vast zit. Aan het gat dat je rood hebt omcirkeld, en de gaten heleaal achteraan chassisbalk.
[Afbeelding: 20230603_achteronder.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Bedankt heren, mbt de laatste foto: die 2 gaten die naast elkaar zitten heb ik er ook in zitten (zit schroefdraad in) en kan ik dus ook gaan gebruiken. Het is mij nu helder geworden hoe het hoort te zitten.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#6
De trekhaak zit er onder. Eindelijk is die einddemper uit het zicht.

               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#7
Ziet er netjes uit zo, Pascal!

Zelfs zo dat ik nu serieus weer begin te denken om ook de onderbouw tank bij te (laten) plaatsen. De staande ring heb ik al, maar levert beperkte actieradius. De lelijke trekhaak weerhield me altijd, maar deze vind ik toch zeker acceptabel uitzien (en dubbele actieradius is ook wel fijn).

Overigens las ik dat je blij was dat die lelijke demper uit zicht is. Ik zag net ook een foto op internet ergens waarbij de achterdemper matzwart was gemaakt (kachelverf?) Dan valt ie ook veel meer weg onder de auto. Maar een trekhaak is natuurlijk breder inzetbaar dan alleen camouflage. Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Ik zal er niets mee gaan trekken, maar heb zo idd de einddemper uit het zicht EN een extra buffer voor als er iemand achterop mijn Volvo rijdt.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trekhaak monteren op XC70 uit 1998 Rafiq 1 331 28 June 2023, 13:20
Laatste bericht: Marc1970
  Past deze trekhaak op een 244 met dikke bumpers? Kogelman 6 602 30 April 2023, 21:12
Laatste bericht: Kogelman
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.224 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Bevestiging trekhaak volvo 245 Ephekker 0 886 16 October 2021, 14:04
Laatste bericht: Ephekker
  Bagagerek / hondenrek bevestiging achterbank Jordos 0 1.247 14 June 2020, 14:15
Laatste bericht: Jordos
  Bevestiging sierstrips chroom hoeken achterzijde Hahn 4 2.779 28 August 2019, 19:50
Laatste bericht: ZOAB
  Bevestiging chromen dakdrager Frank&Frida 3 2.528 24 August 2019, 16:20
Laatste bericht: Frank&Frida
  Trekhaak frame TeunTimmermans 1 1.866 4 July 2018, 08:26
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  trekhaak volvo 244 daanweijer 8 6.787 15 January 2015, 18:54
Laatste bericht: daanweijer
  Bevestiging B20 badge grille 142 bartboos 4 3.164 9 December 2014, 22:30
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)