Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pierburg naald
#1
Beste
Na veel gehannes om mijn 245 goed aan de praat te krijgen (hij stopte er na 10 minuten rijden telkens mee) en zo'n beetje alles vervangen en gecontroleerd te hebben kom ik erachter
dat het co gehalte van mijn 2.3 veel te hoog is en op 8 uitkomt. Draaien aan de co-schroef levert niets op.
Voordat ik deze 175CDUS uitelkaar draai, wat misschien niet nodig is de volgende vraag over de werking. Duw ik met het naar binnen draaien de naald en dus ook de zuiger omhoog? Zo ja, betekent dat, dat mijn naald is versleten, te kort dus, aangezien er geen co vermindering is? Er zat voorheen een gasinstallatie in deze auto. Moet er nu simpelweg een nieuwe naald in van x centimeter?
Of ligt e.e.a. ingewikkelder?
Antwoord
#2
Download TP11740 voor tekeningen, de juiste onderdeel benaming en de rest. Met de CO schroef bedoel je de schroef onderin de carb? DIe schroef indraaien (omhoog dus) draait de sproeierbuis omhoog, en daarmee wordt het mengsel armer.

De naald slijt bij het rijden op LPG, hij wordt niet korter maar dunner, en dan vooral in het bereik waar ie veel verschuift, op deellast. Stationair deel blijft meest wel goed. De sproeier slijt ook van binnen, tot eivormig, dat kan je alleen zien als je m eruit haalt. Is leverbaar, Volvo 237753 en de naald ook, 237838.

Heb je de choke hevel aan de carb gecontroleerd, dat ie helemaal terug in horizontaal komt? Een constant werkende choke helpt je CO ook goed de hoogte in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor je bericht. De co afstelschroef aan de onderkant van de carburateur ja. De chokehevel staat oké. Zo ik je goed begrijp stel je dus met die schroef de sproeier af dus niet de naald
Ik zal de carb. maar eens uitelkaar draaien en controleren.
Antwoord
#4
Dag
Ik heb zowel de naald als de sproeier nieuw vervangen. Op de oude naald staat 25, de nieuwe niets. Deze is 01 dunner. Opvallend zij de twee zeer kleine gaatjes in de naalden. Wanneer je de naald en de naaldhouder een beetje uitrekt een van die gaatjes open (sproeier?). Vraag me af hoe die trekkracht wordt opgewekt, zo dat nodig is. Dit zou betekenen dat iets de naald naar beneden moet trekken. Vreemd, lijkt me niet mogelijk. Hoe dan ook, met de nieuwe naald en sproeierbus lukt het de co waarde op 3.5 te brengen. Dat is beter dan eerdere waarde 8.
Blijft de vraag of er naalden zijn die dikker zijn. Zo het klopt dat de dikte de co waarde beïnvloedt?
Antwoord
#5
Mooi toch? Die gaatjes in de naaldvoet betekenen niks voor zover ik weet. Er trekt niks aan de naald, het motorvacuum trekt aan de luchtschuif waarin de naald zit.

De sproeier is vast, het vacuum boven de sproeier is constant, en alleen de naald bepaalt de doorvoer. Stationair is de doorvoer bijna niks, dikste deel vd naald blokkeert bijna de sproeier. Hoe meer gas je geeft, hoe hoger de naald uit de sproeier getrokken wordt door het motorvacuum en hoe groter gat er overblijft zodat er meer benzine langs kan verstuiven.

Er zijn zeker naalden die dikker zijn, en die dunner zijn, en die op andere plekken dikker of dunner zijn, er zijn meest honderden naaldprofielen voor dit soort constant-vacuum carburateurs (Stromberg, SU, de jouwe). Allemaal passend bij een bepaald mengsel (rijk/arm = hoog/laag CO), nokkenasprofiel, vervroeging etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dank je voor de uitleg.
De nieuwe naald (B23A) bleek 0.1 mm dunner te zijn dan de oude.
Heb nog een tweede naald voor B230A voor een 740 besteld. Deze was identiek aan de eerste. Daarnaast nog een paar, maar die pasten niet onder in de zuiger.
Wanneer je de naald aanbrengt kun je deze gelijk met de rand aanbrengen of dieper in de zuiger. Dit blijkt geen invloed te hebben op het co gehalte.
De eerder door mij beschreven gaatjes in de naaldhouder en de verende werking zijn toch vreemd
Als je aan de naald trekt gaat er een gaatje open en kun je er doorheen blazen. Functie onduidelijk.
Hoe dan ook. Met de nieuwe naald en nieuwe sproeierzitting is de co nu van 8 naar 4 gegaan.
Ik weet niet of er een methode is die waarde nog lager te krijgen.
Gisteren met nog altijd slecht lopende en ook  stationair zeer slecht het eigenlijke probleem gevonden. De pakking van het inlaatspruitstuk zat er in losse stukken met siliconenkit tussen gefrommeld.
Vreemd dat je dat zuigen niet hoort. Remmenspray bracht het mankement duidelijk hoorbaar door opkopende toeren.
De auto loopt nu prima! En dat na een maand durende zoektocht. Mocht jij of iemand anders een adres weten waar dikkere naalden te krijgen zijn, graag. Ik vind enkel gegevens over naalden en bijbehorende carb. Over dikte wordt niets vermeld.
Antwoord
#7
DC is de code voor de B23A naald, en daarmee zou je op 2% CO af kunnen stellen. Kwam er ook een DC uit?

UIt het boek: De eerste verdikking in de naald moet gelijk met luchtschuif. EN de veerdruk moet hem richting de inlaatkant duwen. Basishoogte voor de sproeier is 2,5 mm onder de brug.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Merci
Op de oude naald staat dc ja.
Deze naald was 2.5.
De nieuwe, ik bestelde er twee, een voor een B23A en een voor een B230A, zijn allebei identiek 2.4. Er staat bij beide niet de dc code op.
De nummers voor de B23A zijn zoals je mij liet weten 237753 voor de jet en voor de naald 237838 en heb ik beide ook met die code ontvangen.
De oude en nieuwe onderdelen, wanneer je de naalden volledig in de zitting laat zakken, dan blijft er ruimte over. Ze sluiten dus niet het gat af, maar dat moet zoals je al beschreef ook niet i.v.m. stationair draaien. Ik zal eens kijken op de Volvobeurs binnenkort in het Autotron, wat men daar te bieden heeft en neem ik de auto, de oude sproeier en naald en een digitale schuifmaat mee Wink
Antwoord
#9
Vreemd
Wanneer ik Volvo Strombergh 175 CD bij de diverse webwinkels intyp zie ik niet die van mij, eerste foto maar de tweede foto. Mogelijk krijg ik daardoor telkens de verkeerde naald en sproeierbuis aangeleverd.
Door de bomen zie ik de juiste naald voor mijn carb. niet.


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#10
Wat je daar hebt is een Pierburg (DVG) 175 CDUS, die hoort op de B23A. De sproeier is redelijk uniek voor dit type, en de naald is ook de goede. DVG is Deutsche Vergaser GmbH (griezelige naam waarschijnlijk vonden ze Pierburg na een tijdje toch gezelliger), staat er ook op.

De juiste onderdelen (die je al hebt) vind je ook als je het Volvo nr. van het metalen plaatje googlet,

Dat er Stromberg op staat is enorm verwarrend, heel veel carburateurs worden daardoor Stromberg genoemd. En niemand weet wie of wat Stromberg was.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 1.280 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  Pierburg carburateur Yellow240 4 4.674 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 10.771 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  [740] B230K met EZK118 en pierburg 2B5 stottert en houdt in op LPG en benzine MartjeB 21 14.582 20 March 2016, 15:24
Laatste bericht: henqui
  Horten en stoten b21, cd175 na vervangen sproeier/naald Sid 1 1.505 19 June 2014, 00:07
Laatste bericht: boedr
  kunststof naald? Arjan245 0 798 28 October 2012, 17:44
Laatste bericht: Arjan245
  B23A Pierburg 175 CD en lpg modificatie Arjan245 14 10.156 24 August 2012, 00:12
Laatste bericht: Arjan245
  vermogen verdamper genoeg of te krap? Tevens vraagje over welke naald voor stromberg Jeroen V 24 10.348 31 July 2012, 06:28
Laatste bericht: Jeroen V
  Pierburg cdus 175 1 op 1 uitwisselbaar met Stromberg cdus 175? madmax 53 20.669 28 July 2012, 21:08
Laatste bericht: Arjan245
  pierburg 175 CDUS onderdelen uitwisselbaar? adebouwer1 4 2.211 13 April 2012, 10:27
Laatste bericht: zweedse schone

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)