Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan.
#1
Wat is de situatie..

Het betreft een '76 244. Er was sluiting door eerder gerommel met als gevolg ellende..

Ik heb er een kabelboom ingelegd van een' 79er.

Daar zijn enkele veranderingen in gekomen, zoals bv een grotere zekeringkast.

Waar loop ik nu tegenaan?

In stand 3 van het contact wordt oa de startmotor geactiveerd en heb ik spanning op de weerstand van de ontsteking. Zoals de bedoeling..

Sleutel los, komt weer in stand 2, dan slaat ie af.

Er is geen spanning meer op de bobine.

Ik heb geprobeerd met een losse draad op de bobine vanaf een punt met spanning op stand 2, in principe zou dit een lopende motor moeten betekenen..

Ik zie iets over het hoofd helaas, maar wat..



Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#2
Probeer s vanaf de accuplus, wel weer loshalen na het experiment anders gaart je bobine langzaam.

Staat er ook echt 12V op die draad? Misschien is stand II wel stuk/los. Of is de stekkerbezetting van het contactslot wel net 1 pin verschoven.

Volgens mij gaat het 'lopende' deel van de auto niet eens via de stoppenkast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Klopt Marc, gaat direct vanaf het contact naar de weerstand, e n zo naar de bobine.

Er gaat ook maar 1 draad heen. Dus niet eens een bypass tijdens het starten om maar in de buurt van 12v te komen..

Heb ondertussen een ander contact slot contact geplaats, dito effect..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk

Desnoods ga ik op de Polen van de "contactslotplug" stekkeren volgens het schema..

Als dat helpt zal ik idd wat moeten verplaatsen..

Het oude contact is zelfs een '67er..

Nu heb ik er eentje van hetzelfde jaar als de kabelboom.

Wat ik op latere schema's zie is dus de bypass van de weerstand, een doorverbinden vanaf het relais van de starter.

Echter, deze starter heeft ook geen doorverbinder, de auto is standaard' 76, en heeft blijkbaar niet nodig dat de 12v herstelt tijdens het starten..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Ja de contactslotplug, die bedoelde ik, daar gebeurt het denkwerk van de bedrading.

ALs er een voorschakelweerstand ergens in de motorruimte hangt, was de auto daar origineel mee uitgerust gok ik.

En iets met de stationairboring sluiter-regeling, die bestaat ook in twee versies, een 'standaard open' tonnetje en een 'standaard dicht'.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
OK, ik heb net de boel omzeild vanaf de accu.

Starten lopen.

Ik ga niet meer speuren maar vanaf contact 30 een versch draad leggen naar 15 op de bobine.

Alhoewel ik nu de bobine zal moeten vervangen, want naar een paar keer gelopen te hebben is de vonk foetsie..

.. nee onder de auto ligt ie ook niet..

En versch benzine halen want dit stinkt en zit er 7 maanden in, ethanol ellende..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Er zijn ook ethanol-kiler additieven. Helpen ook om het aangetrokken water te 'verwerken'. 
Bij mij hielp het destijds, samen met vervangen van het in-slang- benzine filtertje dat keurig 2 vloeistof fasen bevatte...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Zal ens zien, in laat em eerst maar eens uit een vers vaatje slurpen, dan weet ik meteen of dat het is.

Eerst maar eens de elektronische "puntjes" vervangen. Die heb ik op het laatste moment nog even geroosterd in de startstand van de oplader

Handig..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Je zou eigenlijk even na moeten gaan hoeveel volt je ontsteking nodig heeft. Vaak is dat maar 9 volt.
Bij starten gaat er even 12 volt naar de startmotor en naar de bobine en ontsteking om vervolgens als je de starter los laat de boel weer terug te laten gaan naar 9 volt.
Dan loopt eea via de resistor (weerstand). Vaak is daar iets los of gecorrodeerd oid.

Als je deze bypassed heb je kans dat je ontsteking en bobine het begeven. Deze zijn of voor 9 volt systeem met weerstand of voor 12 volt zonder weerstand.

Ik heb dat met mijn Rover ook gehad en op die manier de ontsteking en bobine omzeep geholpen. Nu een aftermarkt setje er in gedaan geschikt voor 12 volt.

Antwoord
#9
Hij werkt inmiddels, bleek toch een haperend contactslot te zijn.

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
(21 July 2022, 13:59)Jambon schreef: Hij werkt inmiddels, bleek toch een haperend contactslot te zijn.

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk

Ah mooi dat je het even meldt!

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 6 99 28 September 2022, 09:40
Laatste bericht: Marc1970
  s90 android auto + DABradio amsmad2021 3 754 5 July 2021, 10:00
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 2.153 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Richtingaanwijzer slaat niet af JaapV 6 5.157 25 January 2018, 08:32
Laatste bericht: superD
  Motor slaat na 2 a 3 tellen af na intall 123 Steven245 1 1.991 18 September 2017, 22:07
Laatste bericht: Marc1970
  Steeds weer een platte batterij Sjarzebuzze 3 2.739 19 January 2017, 00:24
Laatste bericht: jos245
  Kabelboom route door auto Volvo 142 B23 8 5.550 10 September 2015, 21:47
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  motor slaat af als lamda sonde lampje gaat branden Jaap SHREK 5 4.638 5 March 2015, 11:49
Laatste bericht: Jaap SHREK
  Auto valt stil. lopezdijkstra 8 7.145 24 May 2014, 12:39
Laatste bericht: lopezdijkstra
  Motor draait, maar slaat niet aan martin_b 5 5.675 16 April 2014, 19:14
Laatste bericht: martin_b

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)