Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 gaat niet op slot
#1
Beste forum gebruikers,

Na jaren denken: 'Zal het ooit zo zijn dat ik een bericht kan plaatsen op dit forum?', is het moment eindelijk hier! Ik heb na 19 jaar in dit leven mijn droom kunnen laten uitkomen; het kopen van mij eerste auto: Een Volvo 245. En jawel, in het rood!

Het risico van het kopen van een miskoop, heb ik omarmt. De prijs was ernaar, maar het zag er voor dat bedrag er nog prima uit. Hij start, rijdt en schakelt helemaal prima en de apk-keuring laat nog even op zich wachten. Wie niet waagt wie niet wint. Zo komt het dat ik er ook graag nog wat geld tegenaan wil gooien om nog trotser op de auto te worden dan ik al ben. 

Ik merk nu dat er wel het één en ander aan mankeert, maar zoals ik al zei wil ik er best energie, tijd, plezier en geld in steken. Bovenaan het lijstje staat iets waarbij ik nooit had stilgestaan dat een mankement kon zijn, maar ik wel graag snel opgelost wil hebben; Hij kan niet op slot. De sleutel doet het prima in het contact, maar wanneer ik het in het slot links, rechts of op de kofferklep steek, draait het niet. (Verkeerde sleutel bij sloten?)
Zolang niemand ervan weet, kan ik hem wel parkeren in mijn rustige wijk, maar er is toch wel wat haast bij. (Ik heb 3 deuren op het kinderslot gezet.)

Mijn vraag: Heeft u tips/tricks? Wat is het slimste/goedkoopste om te doen? Nieuwe sloten? Is het te doen om een passende sleutel te krijgen? Een andere oplossing voor deurvergrendeling? Een ander idee van het probleem? Scheutje WD40 (haha)?

Ik kan de volvo natuurlijk wel bij de garage brengen, maar waarom zal ik het niet eerst even hier aan jullie vragen; nergens een plek met zoveel kennis en liefhebbers van deze auto's bij elkaar.

(Ik weet het, ik weet het. Het kopen van deze auto is misschien niet de meest slimme keus die ik gemaakt heb. Maar ik geniet er zo ontzettend van!) 

Hoor graag van u.
Antwoord
#2
Leuk dat je een 245 hebt gekocht! Over drie jaar maak je het testament op van je jeugd... Ik had daar toen nog geen Volvo in (niet eens een auto).

Mijn eerste ingeving is dat je bij de verkoper even gaat navragen of hij/zij misschien sleutels is vergeten mee te geven.
Mijn 245 doet met één sleutel alle deuren en het contactslot. Bij de jouwe heeft het er alle schijn van dat er ooit een ander contactslot in is gezet waardoor je nu dus verschillende sleutels zou moeten hebben.

Ik ben regelmatig vergeten een deur op slot te doen, maar tot nu toe zonder gevolgen. Deze auto's vliegen voor criminelen redelijk onder de radar (voor heel veel mensen, eigenlijk). Bij mij in de wijk zijn door de jaren heen diverse voertuigen verdwenen, maar dat waren tot nu toe steeds Volkswagens. Gewoon niks van waarde in laten liggen, dan lopen gelegenheidsinbrekers gauw door naar die blitse auto van de buurman. En met de zekering van de brandstofpomp eruit weten alleen de kenners wat ze moeten doen om hem aan de praat te krijgen.
De 200-serie trekt niet echt aandacht, voor de meeste mensen gaat die gewoon aan ze voorbij, maar er is een kleine schare liefhebbers, wij dus. Ik merk wel dat de status van de 200-serie een beetje aan het verschuiven is van "ouwelullenbak" naar icoon, en door het jongere grut soms zelfs al gezien wordt als een kandidaat voor een "sleeper" (ogenschijnlijk standaard gezinsauto met een verrassing onder de motorkap).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Welkom MirkoAnso, en veel plezie rmet je auto.
Voor de zekerheid: je zegt dat je 3 deuren op kinderslot hebt gezet. Ik heb alleen bij achterdeuren kinderslot. Dat voorkomt dat de autodeur vanaf binenn te openen is. Van buiten kan het dan nog.
Of bedoel je de pinnetjes naar beneden drukken? Dat doet idd hetzelfde als op slot zetten.
Sleutelgat zit alleen op de voordeuren, en kofferklep. Mijn (vroege) 245 heeft 1 sleuetel voor de 3 deursloten en een losse voor contact. En nog een extra voor benzinedop. Alle drei lijken ze ook anders te zijn qua 'baard', dus niet drie verschiillend geslepen versies van zelfde basis.

Als de sleutel het probleem is, tja, zoals gezegd navragen bij verkoper of die het weet. Of nieuwe cylinders plaatsten.
Maar kan ook zijn dat ze te 'droog' zijn. Na bijwerken voorscherm is ook stuk deur mee genoemen. Kennelijk hebben ze goed ontvet, het slot ging toen zeer stroef.

Wat je ook niet hebt vermeld: is het mogelijk met centrale vergrendeling? Dat zou nog wat opties aan fouten kunnen toevoegen.

Succes, laat horen hoe je vordert!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Ja, het is inderdaad misschien wel handig om wat meer info van de auto te weten.

Bij mijn '92er zit iig maar één sleutel. De benzinedop heeft geen slot, gedraagt bij het vastdraaien zich zoals ik gewend ben van mijn vorige 245, maar ik ontdekte laatst het merk "Motorcraft" in het plastic, en dat duidt op een onderdeel gemaakt door/voor Ford.

Als je van de vorige eigenaar nul op het rekest krijgt, dan zou ik dat als verborgen gebrek beschouwen. Zelfs als de prijs ernaar was, zoals je aangaf, had je dat vooraf gemeld moeten worden.

Nieuwe sloten/cilinders zijn verkrijgbaar bij o.a. Scandcar en Skandix. Bij Skandix kun je zelfs passende sloten bestellen mits je je VIN overlegt, maar dat is alleen nodig als je je originele sleutel wilt blijven gebruiken.
Maar bij elkaar voor drie deuren loopt dat wel in de kosten. Evt. een advertentie in de "gezocht" categorie plaatsen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Het 240 slot is een simpel gevalletje met 8 op en neer schuifjes, geen chips of niks. Je haalt een cilinder uit de deur (twee schroeven en een schuifklem) en stuurt die op naar een handige sleutelmaker, bijvoorbeeld deze: http://www.keyprof.com/Sleuteldienst-Old...ervice.php of deze: https://desleutelmaker.nl/oldtimer-sleut...t%20slotje.

Dan heb je voortaan twee sleutels, dat is ook niet ideaal.

Ik heb wel een DAF deurslot nagemaakt bij een sleutel, door van twee één te maken, de schuifjes waren er in maar drie hoogtes die bij de inkepingen op de sleutel horen, en die kon ik makkelijk uit t slot halen. Ik vermoed dat een 240 slot iets moeilijker is maar niet veel.
Dit idee: http://todor.info/repair/e21lockrebuild.html Onderdelen kan je ook halen uit 740 sloten.

Wat nog zou kunnen is dat iemand ooit een sleutel heeft laten bijmaken die wel op het versleten contactslot past maar niet op de deursloten en dat de auto verkocht is met precies die sleutel.
Bij mijn 240 zat een asymmetrisch bijgemaakte sleutel, die maar op één manier paste. Gelukkig zaten er nog originele bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Allereerst dank voor de fijne reacties. U zal nog wel meer van me gaan horen (als jullie dat goed vinden Wink) over mijn nieuwe bolide.
Ook dit forum moet ik nog even onder de knie krijgen, dus antwoord ik in dit bericht op al uw vragen:
Andere sleutels zaten er echt niet bij. Bij de verkoper stond de Volvo ook gewoon van het slot in een doodlopende straat. De auto stond daar al 3 maanden zo goed als stil.
We zullen het niet weten of het gebrek onbewust of bewust niet aan mij is verteld.
Ik heb er inderdaad ook wel vertrouwen in dat hij niet snel zonder mijn weten van mijn parkeerplaats weg zal rijden (lees: gejat). Zelf kreeg ik hem zojuist niet eens aan mét sleutel; ik had geen idee van het bestaan van een stuurslot. Na enig Googlewerk wist ik dat wel.
Ik vermoed inderdaad dat die tweede sleutel er wel ooit heeft bijgezeten. Ik keek nog in verborgen vakjes (die de 240 volgens mij niet zoveel heeft), maar een sleutel kon ik nergens vinden.

Inderdaad, @BartJu, de pinnetjes naar beneden drukken bedoelde ik! Je hebt me doorzien.

Oja @Grey240Polar, over de tankdop; Ik kreeg de volvo vrijwel leeg mee. Dus bij de pomp stonden ik en mijn vrienden al snel te knungelen met de benzinedop. Er zit een slot op. We kregen de dop eraf; maar het is mij nog de vraag of dat is gelukt door het amateuristisch gedraai of dat de sleutel het wél echt deed. Na het tanken ("gooi er maar voor 50 euro in, ik weet niet of ie automatisch afslaat") was het moeilijk dichtdraaien. Ik: 'leg hem er maar een beetje op, het kan geen kwaad.' In de angst dat ik het nooit meer los kreeg.
Vraag: zijn deze doppen (groen) universeel? Kan ik dus gewoon eentje kopen zonder slot?

Dan de deursloten:
Als je dat bedoelt: Nee, centrale deurvergrendeling zit er niet op. Is het een mogelijkheid om dat er wel op te laten maken? (Kosten? Werk? Zijn er mensen die dit doen? Minder moeite dan de andere mogelijkheden?)

Hartelijk dank voor de tips over nieuwe sloten/cilinders. Ik probeer er nog even wegwijs in te worden wat nu voor mij het beste is. Het is natuurlijk prima als alleen de bestuurdersdeur en de kofferklep met een sleutel op slot kan. De andere wil ik gerust met het pinnetje naar beneden duwen.
Het is me om het even of ik nieuwe sloten/nieuwe sleutels (meerdere) krijg. Het gaat mij erom wat het minste moeite kost voor het vervangen en daarmee ook het minste geld.

Ik heb contact gehad met de sleutelmaker uit Tilburg, van het linkje. Op de vraag of hij een nieuwe sleutel kan maken bij het bestaande cilinderslot en wat de kosten daarvan zijn, is het antwoord dat ik hem maar even langs moet brengen. Begrijpelijk, maar ik vraag eerst nog even hier verder.

Ervaring met kosten van welke vorm van sloten/sleutels vervangen dan ook? In totaal iets van 150 euro vind ik prima, maar ik heb dus echt geen idee waar ik aan moet denken.

En ik ben niet perse onhandig, maar ik ga me nu nog even niet wagen aan het zelf knutselen van een nieuw slot. Dat laat ik liever door iemand doen die weet waar die mee bezig is.

Stel je voor, ik waag me aan het loshalen van de (Nog in bijzonder goede staat) bekleding van de deuren om bij het cilinderslot te komen; zijn er dingen waarop ik moet letten?

Tot slot las ik elders dat je sloten overeenkomen met het chassisnummer. Is dit zo bij de 240? Is dit te controleren? En is dat dan ook een optie om te kunnen nabestellen? Of is dit gewoon te duur en onnodig?

Ik hoop genoeg info gegeven te hebben. En bij vragen of opmerkingen hoor ik het graag!
Antwoord
#7
Het fijne van de 240 is dat er ontzettend veel al uitgevogeld en op de foto gezet is, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van de deurpanelen: http://cleanflametrap.com/doorHandle.html Of youtube, 'Door Card' of 'Panel' heet het ding.

De sloten vervangen is echt niet moeilijk, zeg maar gerust makkelijk, als je ze hebt. In het oosten van het land wordt (werd?) veel gecrosst (google s autorodeo) met RWD Volvo's, door onmeunig aardige mensen die voor niet teveel de onderdelen die ze liever niet tijdens het botsen om de oren krijgen vliegen, verkopen. Mooi en roestvrij hoeven de auto's daar ook niet te zijn, en de deuren zetten ze vast met spanbanden en rijplaat.

Zo kan je misschien jouw voordeuren en achterklep 'ruilen' voor een zelfde set, in het rood (gangbare kleur in de laatste modeljaren) maar dan met sleutels. Of bij een andere hobbyist, Marktplaats adv. nummer m1796390683 bijvoorbeeld. Of m1806003109. En m1797331243
ALs je binnen 25 km van postcode 7711 zoekt vind je alle crossers van Nieuwleusen e.o.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
(14 February 2022, 17:58)MirkoAnso schreef: Oja @Grey240Polar, over de tankdop; Ik kreeg de volvo vrijwel leeg mee. Dus bij de pomp stonden ik en mijn vrienden al snel te knungelen met de benzinedop. Er zit een slot op. We kregen de dop eraf; maar het is mij nog de vraag of dat is gelukt door het amateuristisch gedraai of dat de sleutel het wél echt deed. Na het tanken ("gooi er maar voor 50 euro in, ik weet niet of ie automatisch afslaat") was het moeilijk dichtdraaien. Ik: 'leg hem er maar een beetje op, het kan geen kwaad.' In de angst dat ik het nooit meer los kreeg.
Vraag: zijn deze doppen (groen) universeel? Kan ik dus gewoon eentje kopen zonder slot?

Tot slot las ik elders dat je sloten overeenkomen met het chassisnummer. Is dit zo bij de 240? Is dit te controleren? En is dat dan ook een optie om te kunnen nabestellen? Of is dit gewoon te duur en onnodig?

Zeg maar gewoon jij, hoor...

Het zou goed kunnen dat die dop al eens is vervangen door een universele. Als je nu zoekt op het onderdeelnr. dat Volvo voor deze dop opgeeft (1394835), dan kom je een hoop vervangers tegen van zo tussen de 5 en 15 euro (maar duurder kan ook).

Mijn 245 heeft onderstaande waarvan ik ook redelijk zeker weet dat die oorspronkelijk niet op de auto zat, maar hij past prima.

[Afbeelding: Ci1t2gH.jpg?2] [Afbeelding: tbQlqGZ.jpg?2]

Ik heb ooit een Ford gehad, en dan ken je het merk Motorcraft voor originele Ford onderdelen wel.
Volvo Cars heeft weliswaar van 1999 tot 2010 onder Ford gevallen, dat is ruim nadat de laatste van de 200-serie van de band liep.

Wellicht herkent iemand deze dop?

Bij Skandix kun je een slot op basis van het VIN (= chassisnr.) laten bijmaken die past op de bestaande sleutel. Kennelijk zijn er documenten die slotnrs. koppelen aan het VIN. Voor jou niet interessant want er zitten geen sleutels bij.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
Deze wil ik je niet onthouden. Uit mijn amazontijd in Amsterdam. Deuren lieten we open anders slaan ze een ruit in... Helaas werd er alsnog een ruit ingetikt om men te lui was om even de deur te proberen...

Btw, ik lees af en toe met genoegen mee. Mijn laatste volvo (140) is na iemand in de zijkant gehad te hebben en een maand daarna iemand in de achterkant, overleden. Bij een 240 had je meelij met de tegenpartij (of paaltje) maar de 140 heeft nog weinig kerukelzone. Nog wel een oogje op een 245 gehad die nu onder de hoede van bromtol is maar 't is dun gezaait en duur geworden. Niet getreurd, ik heb jaren kunnen genieten van een 240, 121, weer 240 en als laatste dus de 140. Vooral de middelste 240 was onverwoestbaar leuk want dinitrol behandeld maar die werd ff onbetaalbaar toen W®ekers ten tonele verscheen. God wat is die man verwoestend te werk gegaan.

Affijn, veel text om te beamen, hij hoeft niet op slot.
Antwoord
#10
Ik zie niet zo snel welk bouwjaar je hebt. Sloten zijn mogelijk nog wel te regelen, bv via de 'bangers' of anders sloop. Mogelijk ook nog 'nieuw' via forumsponsoren?
Of oproep in rubriek 'Gezocht'? Er zijn hier meerdere personen actief die heel veel hebben liggen en dat voor acceptabele prijzen aanbieden. 

Wat betreft centrale vergrendeling, ik heb bv deze set in mijn 340 gebouwd. Meeste werk gaat wrs in de bedrading leggen zitten. Mogelijk is dat al voorbereid? Dan wordt het makkelijker. Was bij de 340 wel zo, alleen de motortjes waren doorgebrand. Moest wel de connectoren aanpassen. Geen sleutel meer nodig! (totdat de accu leeg is) of als je wil starten. Oudere auto's hebben soms wel centrale vergrendeling, maar alleen via 'activatie' van linkerportierslot met de sleutel.

Wat doet je sleutel trowuens wel/niet?
Past de sleutel erin? Hoe voelt de dan de draai aan, loopt ergens tegenaan, of gewoon zo zwaar dat je niet verder durft kracht te zetten? In laatste geval zou de wd40/slotspray wel een poging waard zijn.

O, ik zie dat tussen dat ik begon te tikken, ik weg geroepen werd en het af kon maken nog paar berichten geplaatst zijn...

Originele dop is vaak groen (ongelood, E95?) of rood (super, loodhoudend?). Kan dus wel kloppen die groene dop. Weet zo niet of je slot ook op slot moet draaien om sleutel te verwijderen, anders gewoon laten zo, voorlopig. (hoewel, met de prijzen van tegenwoordig...) Deurslot snap ik wel dat je liever werkend hebt.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Slot achterklep station Michiel240v70 1 1.733 7 May 2020, 18:42
Laatste bericht: Wijnand
  Slot kapot Nicolaas H 7 3.776 9 May 2019, 10:17
Laatste bericht: Nicolaas H
  rolhoes gaat niet meer zo,.. tijdentoeval 6 5.516 31 December 2017, 13:33
Laatste bericht: Maurice van Mourik
  Portier linksachter gaat niet van het slot af Eefkes 8 5.596 2 April 2017, 13:59
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Help, ik kan mijn auto niet meer in. Ohrtmann 30 14.202 3 May 2016, 22:09
Laatste bericht: Marc1970
  electrisch schuifdak sluit niet hun 1 2.442 8 March 2015, 15:27
Laatste bericht: hun
  Portier valt niet in het slot Nicolaas H 7 6.126 21 February 2015, 15:34
Laatste bericht: Nicolaas H
  Auto op slot! Nicolaas H 1 1.843 25 January 2015, 23:35
Laatste bericht: Dopski
  centrale vergrendeling werkt niet op de achterklep Jaap SHREK 2 5.369 10 November 2014, 12:18
Laatste bericht: Jaap SHREK
  schuifdak afstellen? en Spoilertje werkt niet en elektrisch bediend maken bazuin96 1 2.413 10 June 2014, 22:01
Laatste bericht: Johan Verboom

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)