Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verwarming slecht
#1
Ik hoop dat ik dit topic in de goede rubriek heb geplaatst.

Ik krijg het al een tijd niet meer goed warm in mijn auto (Volvo 240 sedan, 1984). Nu in de winter valt dat meer op en gaat dat irriteren. Ik heb noodgedwongen in de winter altijd mijn jas aan in de auto.

Ik herinner mij dat anders, en verwacht ook anders van een Scandinavische auto. In het verleden kreeg ik het zo warm in de auto, dat ooit plastic bloempotten die onder de stoel waren gevallen, waren gesmolten.

Als ik de verwarming op maximaal zet komt er lauwe lucht uit, soms zelfs koude lucht. In 2012 is de kachelmotor vervangen. In 2014 heb ik de thermostaat laten vervangen. Toen bestond het probleem dus al.

Is er een manier om vast te stellen/te meten of de verwarming werkt zoals die af fabriek moet werken? Hoe kan ik dit probleem op een gestructureerde wijze oplossen? (Ik ben zelf niet heel technisch).

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Carlo
Antwoord
#2
Hi Carlo, 
Dat hoort ook anders bij een Zweedse auto die nog ouderwets inefficient benzine verstookt, die moet ook standje sauna kunnen doen.
Ik herken het wel van de XC70, deze heeft dat ook (gehad). 
Bij de XC heb ik de interieurradiator aangekoppeld aan tuinslang, en goed doorgespoeld (tegengestelde richting, alles eruit duwen ipv aanduwen). Dan kun dooor slangen los te maken in motorruimte, dus geen geknoei binnen. Dat hielp een eind, al deed het geen wonderen). Nu heeft de XC een continu flow door die radiateur, alleen de luchtstroom wordt geregeld doro de kleppen. En dus geen kachelkraan.

240 heeft wel kachelkraan. Dan zijn er dus 3 mogelijke oorzaken:
- radiateur verstops (te weinig flow)
- kachelkaar stuk
- bedieningskabel naar kachelkraan los/defect/krom?

Die laatste is makkelijkst te beoordelen: achter bekleding rechts van gaspedaal ergens zit ie. Als je de schuif beweegt moet de daar ook iets bewegen.
Hierover, en over de andere oorzaken staat vast al e.e.a. in andere topics.

Succes!

Ow ja, de XC heeft nog een verschil: die is automatisch gestuurd. De sensor zit vlak bij de radio unit. Ik heb de indruk dat de radio hard aan de tempsensor wat omhoog doet gaan, en dus de inblaaslucht koeler instelt... Helpt ook niet per se.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
(26 December 2021, 14:51)BartJu schreef: Hi Carlo, 
Dat hoort ook anders bij een Zweedse auto die nog ouderwets inefficient benzine verstookt, die moet ook standje sauna kunnen doen.
Ik herken het wel van de XC70, deze heeft dat ook (gehad). 
Bij de XC heb ik de interieurradiator aangekoppeld aan tuinslang, en goed doorgespoeld (tegengestelde richting, alles eruit duwen ipv aanduwen). Dan kun dooor slangen los te maken in motorruimte, dus geen geknoei binnen. Dat hielp een eind, al deed het geen wonderen). Nu heeft de XC een continu flow door die radiateur, alleen de luchtstroom wordt geregeld doro de kleppen. En dus geen kachelkraan.

240 heeft wel kachelkraan. Dan zijn er dus 3 mogelijke oorzaken:
- radiateur verstops (te weinig flow)
- kachelkaar stuk
- bedieningskabel naar kachelkraan los/defect/krom?

Die laatste is makkelijkst te beoordelen: achter bekleding rechts van gaspedaal ergens zit ie. Als je de schuif beweegt moet de daar ook iets bewegen.
Hierover, en over de andere oorzaken staat vast al e.e.a. in andere topics.

Succes!

Ow ja, de XC heeft nog een verschil: die is automatisch gestuurd. De sensor zit vlak bij de radio unit. Ik heb de indruk dat de radio hard aan de tempsensor wat omhoog doet gaan, en dus de inblaaslucht koeler instelt... Helpt ook niet per se.

Beste Bart, hartelijk bedankt voor je snelle en nuttige reactie. Geweldig, dit forum! :-)

Ik ga hier naar kijken. Wanneer er nog andere forumleden zijn met tips/tricks/praktijkervaringen, houd ik mij aanbevolen!

Met vriendelijke groet, Carlo
Antwoord
#4
92 graden thermostaat is ook wel erg fijn.
Antwoord
#5
Als het koelwaterniveau te laag is doet de kachel ook minder. Zo heb ik ooit s een lekkende radiateur ontdekt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
De thermostaat van 92 graden zoals Sludge noemt regelt de flow naar de radiateur achter de grille, de koeling dus. Hoort open te gaan rond de genoemde temp, (bv genoemde 92 graden). Als die stuk is en open blijft, dan wordt de motor veel te langzaam warm, en je interieurradiateur dus ook.

Test is simpel: motor laten lopen en aan de dikke slang naar radiateur voelen deze hoort koel te blijven tot de motor op temp is, dan gaat de thermostaat open en wordt de slang ineens en snel heet. Als het goed is begint motortemp-metertje in klokkenwinkel te bewegen voor de slang warm wordt. (wel oppassen met de draaiende delen uiteraard!)

Of het 92 graden is, 89 of 87 verwacht ik niet zoveel verschil op de binnentemperatuur, het verschil met binnen blijft immers redelijk groot.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Ik heb met behulp van jullie tips de verwarming van mijn auto gecontroleerd en alles lijkt in orde.

Het niveau van de koelvloeistof is in orde.

De slangen van/naar het LPG- en benzine mengstuk worden warm en de slang naar de radiator wordt na een tijdje warm. Conclusie: er is circulatie en de thermostaat werkt.

De schuiven van de verwarming werken naar behoren. Er komt warmte in de auto en ook boven uit het dashboard.

Ik voel geen luchtcirculatie uit de roosters onder het achterraam, maar dat schijnt normaal te zijn omdat dit alleen verluchting vanuit de kofferruimte zou zijn (wel jammer overigens).

Ik heb op advies van een collega een stuk van de radiator met een plaat karton afgedekt. Hierdoor zou het warmer in de auto moeten worden. In de zomer verwijder ik het karton weer.

Misschien heb ik zelf meer last van kou gekregen, nu ik ouder ben geworden (50).

Nogmaals hartelijk dank aan iedereen voor de adviezen. Ik wilde jullie even terugkoppeling geven van het resultaat.

Met vriendelijke groet,

Carlo
Antwoord
#8
Mijn 245 kachel is enkel lauw van temperatuur
De bediening van de radiateurkraan werkt (maar inwendig misschien iets gebroken) geen verstoppingen, thermostaat, radiateur en slangen oké. Nu wil ik de kraan vervangen maar zie dat die erin zit totaal anders is (kleine foto) en die ik erin wil zetten zeer eenvoudig. Zit er op die eerste een bimetaal? En kan ik die gewoon vervangen door die simpele?


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#9
Ja dat kan prima, bimetaal zorgt er alleen maar voor dat ie iets bij regelt. Iets minder heet of koud in de auto Dus iet minder verschil.
Antwoord
#10
Dan ga ik die vervangen.
Bedankt.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  de dag slecht begonnen, kopstaart botsing koert4 6 4.737 5 November 2016, 16:15
Laatste bericht: Stevves
  Verwarming wordt niet helemaal warm. Bassius 5 4.518 5 January 2011, 16:51
Laatste bericht: Bassius
  Verwarming blijft Frisjes ***t_blijft_behelpen*** 11 7.154 28 November 2010, 22:31
Laatste bericht: janspeed
  problemen met verwarming in 240 DL uit 1985 Jeroen V 10 5.927 7 December 2009, 12:52
Laatste bericht: Jeroen V
  kachel / verwarming Gerben 4 3.888 15 November 2005, 18:10
Laatste bericht: PP
  verwarming uit de stoelen demonteren Filip 7 6.518 5 April 2005, 10:19
Laatste bericht: Filip

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)